KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Olga Jelínková ve Státní opeře jako Violetta Valéry

Česká sopranistka Olga Jelínková, která v současnosti působí převážně v Německu, se dočkala své oblíbené role Violetty Valéry i v české metropoli. V pražské Státní opeře vystoupí 9. listopadu a 15. prosince, mezitím ji čeká Violetta i v opeře v Lipsku v inscenaci Andrease Homokiho, a to 26. listopadu a 9. prosince. „Violetta Valéry byla mojí úplně první rolí, s níž…

Číst dál…

Národní divadlo představilo novou sezónu a znovu hraje ve všech svých budovách

Pražské Národní divadlo odkrylo program divadelní sezóny 2021/2022. Dramaturgický plán je částečně sestaven z premiér, které soubory neuvedly z důvodu pandemie v uplynulém období. „Vstříc nadcházející sezóně hledí i operní soubory s velkým očekáváním. Očekáváním, které během dlouhých, temných měsíců pandemie stále více rostlo. Je nám proto nesmírným potěšením vás, snad s trochou pýchy, pozvat na…

Číst dál…

Operní premiéry: Don Giovanni odložen, Oněgin na ČT art, Rigoletto na webu

„Po inscenaci Pikové dámy se Martin Glaser obrací podruhé k Čajkovského odkazu.“

„Dona Giovanniho v ND dosud neinscenoval režisér jiného než domácího původu. S dirigentem Karstenem Januschkem pracuje režisér Alexander Mørk-Eidem.“

„Národní divadlo na web umístilo na celý březen videa se záznamy obou obsazení Rigoletta.“

Národní divadlo Brno ohlásilo na 29. března v přímém přenosu na ČT art premiéru Čajkovského Evžena Oněgina. Pražské Národní divadlo kvůli pandemii naopak prozatím odkládá premiéru Mozartova Dona Giovanniho, která se – také bez publika a rovněž na ČT art – měla uskutečnit 18. března. Umístilo však na webové stránky videa se záznamy nového nastudování Verdiho opery Rigoletto, a to obou obsazení z přelomu ledna a února.

Číst dál…

Vincenzo Milletarì: Tohle přece nemůže trvat navždy!

„S publikem jde samozřejmě o mnohem silnější zážitek. Ale co se dá dělat…!?“

„Rigoletto je opera z doby, kdy Verdi začal experimentovat, opera, která stojí na rozhraní.“

„Pro mě osobně nejde ani tak o to, jestli inscenace je klasická, nebo naopak moderní. Mnohem důležitější je, jestli je inteligentní.“

Až do 1. března je dostupný na webu České televize záznam představení Verdiho Rigoletta, které se – bez publika – uskutečnilo v sobotu přesně před týdnem v pražské Státní opeře. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz, kterým se k premiéře nové inscenace vracíme, se dirigent Vincenzo Milletarì vyjadřuje nejen k Verdiho hudbě a k inscenaci, kterou hudebně nastudoval, ale také k pocitům z dnešní doby. A prozrazuje, co dalšího by vedle italského klasika rád dirigoval.

Číst dál…

Sebevražedný Rigoletto

„Je jasné, že nový Rigoletto pražského Národního divadla rozpoltí odbornou i laickou veřejnost, ale také že jde o hudebně velmi kvalitní inscenaci.“

„Inscenace je i přes veškeré počáteční výhrady logická. Jen je možná třeba ji vidět víckrát a sžít se s ní.“

„Tato premiéra dává tušit, že minimálně soubor Státní opery se po změně vedení a po znovuotevření své budovy vydává světovou cestou. Reakce českého publika se ale asi dá očekávat jiná než například u německy mluvícího.“

Historicky první operní premiéru Národního divadla v Praze, kterou bylo možné sledovat pouze v televizi a ne v divadle, nabídla včera večer Česká televize na programu ČT art. Místo diváků obsadily Státní operu kamery a zprostředkovaly Verdiho Rigoletta v moderní režii Barbory Horákové Joly…

Číst dál…

Olga Jelínková: Živá kultura je vakcínou pro duši

„Přiznám otevřeně, že teď, ač už jsem dávno minula věk postavy, si Gildu teprve užívám.“

„Můžu mluvit za sebe – já se koronaviru prostě nebojím. I když ho nepodceňuji. Kdo se bojí, přitahuje nemoc k sobě.“

„Slyšet zase ‚živé‘ tóny, vidět to nadšení a úsměvy na tvářích muzikantů, to bylo jako dávka drogy radosti.“

Sopranistku Olgu Jelínkovou není třeba českému publiku nějak dlouze představovat. Už několik let umělecky působí zejména v zahraničí, pravidelně však účinkuje i na českých scénách. V těchto dnech vrcholí přípravy na první operní premiéru ve Státní opeře po její rekonstrukci, a sice na Rigoletta Giuseppe Verdiho…

Číst dál…

Mozartovy narozeniny a Rigoletto na ČT art

Národní divadlo ve spolupráci s Českou televizí zítra uvede Slavnostní koncert u příležitosti 265. výročí narození skladatele Wolfganga Amadea Mozarta. V přímém přenosu ze Stavovského divadla, jediného dosud existujícího divadla, kde Mozart ve své době působil, bude program od 20:15 hodin vysílat ČT art. Za doprovodu Orchestru Národního divadla se představí sopranistky Kateřina Kněžíková a Alžběta Poláčková, mezzosopranistky…

Číst dál…

První premiéra ve zrekonstruované Státní opeře na ČT art

Budova Státní opery v Praze byla po tříleté rekonstrukci znovu otevřena v lednu minulého roku. První premiéru bylo však možné naplánovat až na 30. ledna roku letošního. Bude jí opera Rigoletto Giuseppe Verdiho a od 20 hodin ji bude v přímém přenosu bez publika vysílat Česká televize na programu ČT art. Titulní roli nastudovali…

Číst dál…

Vincenzo Milletarì: Puccini nás dojímá operními příběhy

„Ve třinácti jsem měl velké štěstí, protože jsem se dostal do blízkosti Claudia Abbada.“

„Jsem Ital, ale z jedné čtvrtiny se cítím být Skandinávcem.“

„Operu není možné dobře dělat s týmem, který by byl celý jedné národnosti. Nezbytné jsou nové a nové podněty.“

V pražské Státní opeře se dnes večer poprvé ujímá taktovky dirigent Vincenzo Milletarì. Národní divadlo do zrekonstruované a počátkem ledna otevřené budovy přeneslo svou inscenaci Pucciniho opery Madama Butterfly, kterou v roce 2016 připravil režisér Jiří Heřman. Mladý italský umělec teď řídí prvních šest představení…

Číst dál…