KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Mistrovské pěvecké kurzy Vladimíra Chmela potřetí v Luhačovicích

Ve dvou termínech 14. až 19. července a 21. až 26. července se uskuteční už třetí ročník Mistrovských pěveckých kurzů Vladimíra Chmela v Luhačovicích. Kurzy se konají v rámci spolupráce Českého pěveckého institutu a Lázní Luhačovice a probíhají v prostorech Lázeňského divadla a Lázeňského domu. Součástí akce jsou koncerty přístupné veřejnosti. Mistrovské pěvecké kurzy mají za sebou už…

Číst dál…

Libuška pro Salome nebo Martina Šrejmu. Festival Opera 2025 udělil závěrečná ocenění

Výjimečné výkony uskutečněné na Festivalu hudebního divadla Opera 2025 se dočkaly ocenění tradičními čestnými cenami Libuška. Kritici vyzdvihli brněnskou inscenaci Salome a výkon tenoristy Martina Šrejmy v ostravském nastudování Rotova Florentského slaměného klobouku. Diváky oslovil titul Hurvínek prodává nevěstu nebo Tereza Kavecká jako opavská Káťa Kabanová. Organizátoři ocenili soubory Ensemble Opera…

Aktualizováno Číst dál…

Třeba Prodaná nevěsta s Danielem Hůlkou. Komornější projekty festivalu Opera

Festival hudebního divadla Opera nespěchá. Uskutečňuje se na větší časové ploše a od dnešního představení souboru Ensemble Damian tedy uběhne celý týden, než dojde na další produkci. 16. března se v Divadle Komedie představí Opera Studio Praha se svým počinem Sganarelle aneb Domnělý paroháč. V dalším týdnu je v nabídce experimentální komponovaný večer a Prodaná…

Číst dál…

Bez hudby je člověk smutný, na operu jít je nutný!

„Spíše než o klasickou operu se totiž jedná o důmyslnou performanci.“

„Za největší přínos inscenace považuji celkové koncepční řešení se součinností mnoha složek souboru.“

„O autenticitu by mělo v umění jít především.“

Dva dny po masopustním úterý uvedl Festival Opera „komickou operu o třech dějstvích a dvou chodech“ Zabijačka. Tu napsal Ivan Acher a Martin Konvička na libreto Marty Ljubkové, Jiřího Havelky a Veroniky Kos Loulové. Poslední dva jmenovaní se ujali i režie a hudebně představení nastudoval Petr Šumník. Opera měla svou neveřejnou premiéru v prosinci 2022 v Národním muzeu u příležitosti předsednictví České republiky v Radě EU a veřejnou premiéru následujícího jara již v „domácím“ vršovickém Vzletu. Reflektované představení 6. února bylo derniérou.

Číst dál…

Zabijačka a hosté ze Slovenska. Festival hudebního divadla Opera 2025 pokračuje

Jednotou hudebního divadla pořádaný festival Opera je jedinou periodickou přehlídkou vybraných inscenací českých a slovenských stálých profesionálních operních souborů a operních projektů vytvářených nezávislými subjekty. Jeho šestnáctý ročník se koná od 29. ledna do 18. dubna. Co nabídne v prvním únorovém týdnu? Zabijačku a dvojici slovenských hostů.  Pražská bienální operní inventura je v šestnáctém roce svého konání…

Číst dál…

Dvořákova Rusalka poprvé v pražském Hlaholu

Spolek Opera lidem přichystal na poslední zářijovou neděli komorní provedení Dvořákovy opery Rusalka ve Spolkovém domě Hlahol. V prostorách pražské secesní kulturní památky zazní oblíbená česká opera historicky poprvé. Odpolední představení s Terezou Mátlovou v titulní úloze začne v patnáct hodin. Reprízu pořadatelé plánují na 13. prosince.  Dvořákova Rusalka není na repertoáru spolku Opera…

Číst dál…

Komorní ‚Prodanka‘ nyní na Zámku Kačina

Projekt Opera lidem 6. března uvedl nové nastudování nejslavnější opery Bedřicha Smetany, a to v netradičním prostředí pražského Hlaholu. Prodaná nevěsta se nyní přesouvá na Zámek Kačina u Kutné Hory. V komické roli dohazovače Kecala se 8. srpna opět představí Daniel Hůlka. Od své premiéry roku 1866 v Prozatímním divadle Prodaná nevěsta neopustila jeviště českých divadel a je…

Číst dál…

Zvučná jména lákají na pěvecké kurzy do Luhačovic

V termínu 15. až 28. července se uskuteční druhý ročník Mistrovských pěveckých kurzů Vladimíra Chmela v Luhačovicích. Kurzy se konají v rámci spolupráce Českého pěveckého institutu a Lázní Luhačovice a budou zakončeny závěrečnými koncerty frekventantů. Účastnit se lze i pasivně. Mistrovské kurzy už se konají delší dobu v Českém Krumlově a v roce 2023 se jako sesterská…

Číst dál…

Open-air koncert Pražských symfoniků na Vyšehradě

Oslavy devadesáti let od vzniku Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK vypuknou 19. června open-air koncertem na Vyšehradě, ve kterém FOK spojí své výročí s jubileem Bedřicha Smetany a Rokem české hudby. Bohatý program, který se koná ve spolupráci s Národní kulturní památkou Vyšehrad, začíná odpoledne a vyvrcholí provedením Smetanovy Mé vlasti pod širým…

Číst dál…

Prodaná nevěsta na vyšehradské letní scéně

Projekt Opera lidem 6. března uvedl nové nastudování nejslavnější opery Bedřicha Smetany, a to v netradičním prostředí pražského Hlaholu. Počin se nyní přesouvá na Vyšehrad, jeho Letní scénu. V komické roli dohazovače Kecala se 1. června opět představí Daniel Hůlka. Od své premiéry roku 1866 v Prozatímním divadle Prodaná nevěsta neopustila jeviště českých divadel a je jedním…

Číst dál…

Rusalka v Jihlavě

Spolek Opera lidem přináší další uvedení své komorně laděné inscenace Dvořákovy opery Rusalka. Nejslavnější česká opera nabízí drama lásky a zrady na pozadí dvou světů, světa přírody a světa lidí. Nejbližší uvedení je k dispozici 28. dubna večer v jihlavském kulturním domě DKO. Opera je zkrácena a hudební doprovod klavíru (Ahmad Hedar) a harfy zdůrazňuje mimořádné…

Číst dál…

Um talentovaných pěvců při návratu řady Pražských múz

První letošní koncert z cyklu Pražské múzy se koná ve středu 20. března. Je věnován Aoidé, která byla múzou hlasu a zpěvu. Představí se studenti zpěvu a slovem provede mezzosopranistka Eva Garajová, zakladatelka cyklu. Diváci dorazí na půl osmou do malostranského kostela sv. Vavřince. Na koncertě se představí studenti z pěveckých tříd Natalie Melnik…

Číst dál…

Daniel Hůlka coby Kecal. Prodaná nevěsta v pražském Hlaholu

Projekt Opera lidem uvede nové nastudování nejslavnější opery Bedřicha Smetany, které bude mít premiéru 6. března v netradičním prostředí pražského Hlaholu, secesním klenotu v srdci Prahy. Komorní atmosféra zdejšího sálu i způsob zpracování ikonické opery dají vyniknout hlasům výrazných pěveckých osobností, které se v Hlaholu ocitnou v těsné blízkosti diváků. V oblíbené komické roli dohazovače Kecala…

Číst dál…

Unikátní operní projekt Zabijačka ve vršovickém Vzletu

Opera Zabijačka vznikla v rámci doprovodného kulturního programu předsednictví České republiky v Radě EU v roce 2022. Komická opera se nyní přesouvá z dvorany Národního muzea do velkého sálu vršovické kulturní křižovatky, kam se na ni může přijít podívat i široká veřejnost. Hudbu složili Ivan Acher s Martinem Konvičkou a hudební doprovod zajišťuje orchestr Moravského divadla Olomouc…

Číst dál…

Od opery k muzikálu na začátku prosince v pražské Hybernii

V pátek 2. prosince se bude v pražském Divadle Hybernia od 19 hodin konat galakoncert, který nabídne program z opery i lehčích hudebně-dramatických žánrů. S doprovodem orchestru Praga Sinfonietta pod taktovkou Miriam Němcové se ve známých operních, operetních a muzikálových číslech představí čeští a slovenští sólisté, konkrétně sopranistka Tereza Mátlová, mezzosopranistka Ester Pavlů, tenorista Peter Berger,…

Číst dál…

Koncerty a představení letošních Letních mezinárodních interpretačních kurzů v Českém Krumlově

Po prvním koncertu lektorů Letních mezinárodních interpretačních kurzů v Českém Krumlově, který se odehrál v pondělí 18. července, zvou pořadatelé na další. Místní klášter klarisek bude v sobotu 23. července místem Závěrečného koncertu Mistrovských pěveckých kurzů Vladimíra Chmela. V kostýmovaných výstupech z oper tam vystoupí Barbora Ďubeková, Nikola Uramová, Martin Šafárik, Petra Prýmková, Dagmar Drechslerová,…

Číst dál…

Český Krumlov v červenci – Interpretační kurzy, Mistrovské pěvecké kurzy Vladimíra Chmela a Taneční kurzy Jiřího Horáka

Pražský hudební institut letos v Českém Krumlově pořádá čtvrtý ročník Interpretačních kurzů v oboru violoncello, housle a klavír, pátý ročník Mistrovských pěveckých kurzů Vladimíra Chmela a třetí ročník Tanečních kurzů Jiřího Horáka. Akcím bude věnována druhá polovina tohoto měsíce. Pořadatelé ke spolupráci oslovili opět významné interprety a pedagogy – v oboru violoncello Martina Škampu, v oboru housle…

Číst dál…

Vladimír Chmelo: Dokud budu dýchat, budu zpívat!

„Dnes režiséři nepotřebují osobnosti, oni potřebují ‚tělo‘.“

„Mým úkolem je přenést bel canto do českého jazyka, protože pražština je naprosto odlišná od italštiny.“

„Já bych se mohl stát lakmusovým papírkem pro jevištní mluvu.“

S barytonistou Vladimírem Chmelem jsem se poznal před mnoha lety coby člen sboru v produkcích režiséra Martina Otavy, se kterými jsme jezdívali do zahraničí. Velmi dlouhou dobu jsme se neviděli a dohromady nás po letech svedla letošní premiéra Carmen v Národním divadle, ve které hlavní úlohu ztvárnila Ester Pavlů, která je Vladovou pěveckou svěřenkyní. Slovo dalo slovo a my jsme se s Vladem konečně setkali v rozhlasové kavárně. Povídali jsme si o pěvecké technice, o bel cantu, o italštině, ale i jeho krumlovských kurzech, o zpěvácích, těžké zkoušce osudu a také o jeho cestě k Metropolitní opeře a o mnoha dalších věcech.

Číst dál…

Ester Pavlů: Pro mě bylo zásadní, že jsem chtěla zpívat!

„Spolupráce s Pietarim Inkinenem byla geniální, on je tak skvělý dirigent, že jsem opravdu dělala to, co chtěl, protože to dávalo smysl.“

„Na konzervatoř vzpomínám ráda, ale myslím, že jsem nebyla ještě dost vyzrálá, abych všechno kolem klasické hudby dokázala pochopit – její hloubku, cit, krásu.“

„Hodně se změnilo, když jsem se po přestupu na AMU dostala k paní profesorce Heleně Kaupové. To byl pro mě opravdu velký zlom, protože ona byla ta, která to ve mně utvrdila.“

Ester Pavlů – česká mezzosopranistka mladé generace, která se v poslední době nezastaví. Tu zpívá na Maltě, poté v Sofii, v Grazu, dále v USA a čekají na ni krásné role v Národním divadle a ve Státní opeře. O tom všem a nejen o tom mluvila v rozhovoru pro KlasikuPlus.

Číst dál…

Americké turné Ester Pavlů

„Na galakoncertu v New Yorku více než polovinu sálu tvořili pozvaní hosté. Bezprostřední pozitivní reakce těchto lidí na následné recepci nám dodaly sebevědomí k dalším vystoupením na turné.“

„Koncert v Cedar Rapids, v ´Aténách amerického Středozápadu´, byl pro třetí až čtvrtou generaci českých emigrantů návratem ke kořenům.“

„Nejatraktivnější byl koncert poslední, v kostele Sv. Václava v iowském Spillville, kde hrál na varhany v létě 1893 Antonín Dvořák.“

České centrum v New Yorku pozvalo v prosinci do Ameriky na sérii čtyř koncertů mezzosopranistku Ester Pavlů, jejího hudebního mentora Vladimíra Chmela a pianistu Ahmada Hedara. Ke 180. výročí narození Antonína Dvořáka a 80. výročí příchodu Bohuslava Martinů do zámoří připravili program složený především z písní obou autorů.

Číst dál…

České centrum v New Yorku – Mannes Sounds Festival s Martinů a recitál Ester Pavlů

Mannes Sounds Festival už dvaadvacet let představuje talentované mladé umělce z Mannes School of Music univerzity The New School na mnoha prestižních koncertních a kulturních institucích v New Yorku. Koncert, který se bude konat v úterý 30. listopadu od 19 hodin místního času, je součástí série akcí pořádaných k osmdesátému výročí od příchodu velkého českého…

Číst dál…

Miroslav Konvalina: Hudba nepotřebuje překlad. Ani v Českém centru v New Yorku

„Budu absolutně šťastný, když se teď po Filasově Requiem ještě podaří dva koncerty na závěr roku.“

„Musíme mít kontakty. Nesmíme sázet na to, že České centrum samo osloví širší publikum.“

„O interpretaci české hudby mají zájem i Asiaté, kterých je na amerických školách opravdu hodně. Neznají naše emoce, ale nahrazují je nesmírnou pílí.“

V New Yorku se letos koná řada akcí ke 180. výročí narození Antonína Dvořáka, který se ve Spojených státech nesmazatelně zapsal světovou premiérou Novosvětské symfonie Také už bylo a je více akcí k osmdesátému jubileu příjezdu Bohuslava Martinů do amerického exilu. A v těchto dnech i ke smutnému dvacátému výročí teroristických útoků z 11. září 2001, při nichž bylo zničeno Světové obchodní centrum a zahynulo několik tisíc lidí…

Číst dál…

Jaromír Brych: Současná opera si nemůže dovolit nabídnout jen skvělý zpěv

„Příčí se mi prosazovat jenom svoje nápady na úkor toho, že by se pěvec a herec v jedné osobě necítil komfortně.“

 „Je potřeba velice dobře trénovat, aby pěvci dokázali myslet na techniku, a přitom to nebylo vidět.“

 „Jsem velice pro moderní režii, ale zároveň jsem konzervativní.“

Vystudoval operní režii, které se věnuje dodnes, zároveň několik let pracoval jako asistent režie v České televizi Brno, ve studiu hraných filmů. Učí herectví, komunikační dovednosti a rétoriku, ale také předává mladé generaci operních pěvkyň a pěvců umění jevištního pohybu a herectví. Právě to považuje Jaromír Brych za významnou součást vzdělání a profesní přípravy moderních umělců…

Číst dál…

Franz Hawlata: Slávu už nepotřebuju. Co potřebuju, je umění

„Dvořák je stejně jako Mahler nebo jako Richard Strauss světový skladatel. Tohle povědomí musí být po celém světě ještě kultivováno.!“

„Přítomnost Jiřího Bělohlávka za dirigentským pultem byla pro pařížskou inscenaci Rusalky opravdovým požehnáním.“

„Schubert nebojuje. Musím říct, že mě to dovádí až k slzám.“

Byl jedním ze dvou pěveckých lektorů Mistrovských letních kurzů v Českém Krumlově, které se o víkendu uzavřou koncertem účastníků. Basbarytonista Franz Hawlata patří k sólistům zpívajícím v Metropolitní opeře, v Bayreuthu a Salcburku, ve Vídeňské státní opeře a na mnoha dalších slavných scénách a festivalech. Mezi jeho rolemi, a také v diskografii, figuruje i Vodník z Rusalky. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz odkrývá pěvec svůj pohled na hudbu Antonína Dvořáka, Franze Schuberta, Gustava Mahlera a dalších skladatelů a hovoří moc pěkně o Jiřím Bělohlávkovi…

Číst dál…

Co musí mít každý dobrý pěvecký pedagog? –
Českokrumlovské kurzy a jejich otevřená okna

„Také on názorně ukazuje při nejvyšších tónech rukou ke stropu. Ale šikmo.“

„Baví ho dávat dárky a stejně tak ho baví dávat i to, co se v životě naučil.“

„Každý dobrý pedagog má takovou empatii, že se dokáže vžít do těla toho, koho učí, ať je to muž, nebo žena.“

Propocená trička, příjemné prostředí, intenzivní výukové hodiny, pěkné koncerty, nové podněty, imponující lektoři, prima parta… Zhruba v takových kategoriích se těchto dnech v jihočeském památkovém městě Českém Krumlově mezi účastníky hovoří o Letních mezinárodních interpretačních kurzech…

Číst dál…

Ester Pavlů: Přínos kurzů? Už lidi nematu, jestli jsem soprán nebo mezzo..

„Velký posun pociťuju v tom, že můj hlas získal jednotnou barvu ve všech polohách.“

„Na kurzech v Českém Krumlově jsme taková prima parta, takže to beru jako práci i jako dovču.“

„Franz Hawlata má všechno připravené a rozmyšlené do posledního detailu nebo písmenka, výraz.. je úžasný!“

„Přinesla jsem si árie, které potřebuju do budoucna,“ říká energicky, ještě plná dojmů z právě uplynulé hodiny, mezzosopranistka Ester Pavlů. Stejně jako desítky dalších přijela na Letní mezinárodní interpretační kurzy v Českém Krumlově, které už čtvrtým rokem oživuji toto historické město hudbou a tancem…

Číst dál…

V Českém Krumlově se představili žáci Vladimíra Chmela

„V duetu Vaška a Mařenky ze Smetanovy Prodané nevěsty se uvedli sympatickým projevem tenorista David Cizner a sopranistka Petra Prýmková.“

„Vilém Cupák árií Rudolfa z Pucciniho Bohémy velmi příjemně překvapil.“

„Dagmar Drechslerová má od přírody velký klad – charisma, které si vždy dovede získat srdce posluchačů.“

Letní mezinárodní interpretační kurzy se konají v Českém Krumlově už počtvrté. Od 19. července do 1. srpna jsou dějištěm v několika uměleckých oborech. Pořadatelem je Pražský hudební institut v těsné spolupráci s Městským divadlem Český Krumlov a Základní uměleckou školou v Českém Krumlově. V letošním roce vedou zájemce o Mistrovské pěvecké kurzy slovenský barytonista Vladimír Chmelo a německý basbarytonista Franz Hawlata. Na prvním ze dvou koncertů dne 24. 7. (druhý se koná 31. 7.) předvedli výsledky svého snažení svěřenci Vladimíra Chmela. Výstupy se odehrávaly v kostýmech a v aranžmá quasi jevištního charakteru, které připravil s účinkujícími režisér Jaroslav Brych. Klavírní doprovod zajistil Robert Pechanec, kostýmy navrhla Kateřina Slavíková.

Číst dál…

Letní mezinárodní interpretační kurzy v Českém Krumlově už počtvrté

Český Krumlov se v druhé polovině tohoto měsíce opět na čtrnáct dní stane jednou velkou uměleckou školou. Od 19. července do 1. srpna bude dějištěm čtvrtého ročníku Letních mezinárodních interpretačních kurzů, jejichž pořadatelem je Pražský hudební institut ve spolupráci s Městským divadlem Český Krumlov a Základní uměleckou školou Český Krumlov. Pod vedením renomovaných…

Číst dál…

Astrea Amaduzzi: Mou největší inspirací je ticho

„V neděli se v Muzeu Antonína Dvořáka v Praze návštěvníci dotkli starého italského belcanta, a to se vším všudy.“

„Takhle přece dnes nikdo nezpívá, jak to dělá?“

„Bavila jsem se tím, že jsem zpívala obyčejné prosté tóny a poslouchala jejich ozvěnu.“

Asi před půl rokem jsem na sociální síti narazil na příspěvek spolužáka z AMU, barytonisty Andreje Beneše, který sdílel video své známé, sopranistky Astrey Amaduzzi. Přiznám se, že mi to jméno do té doby nic neříkalo. Po zhlédnutí videa, ve kterém zpívala árii Pucciniho Tosky, jsem se doslova zarazil, zda to, co slyším, je skutečné…

Číst dál…