KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zahajovací koncert Bratislavských hudebních slavností se nesl ve znamení výročí konce druhé světové války

„V prezentácii najvyššej úrovne hudobnej interpretácie sa festival vyrovná ktorémukoľvek v okolitých krajinách.“

„Peter Breiner dokázal vo svojej skladbe rozvinúť všetky odtiene svojho mnohostranného hudobného talentu.“

„V ťažiskovom diele Leonarda Bernsteina si dirigent a sólista dokonalo rozumeli.“

Za zvukov tradičnej festivalovej znelky, slávnostných fanfár Jána Cikkera, otvorili organizátori festivalu 19. septembra v Redute jubilejný 60. ročník Bratislavských hudobných slávností. Slovenská filharmónia pod taktovkou britského dirigenta Wayna Marshalla uviedla pred vypredanou, do posledného miesta zaplnenou koncertnou sieňou diela Petra Breinera, Josepha Haydna a Leonarda Bernsteina (sólo Ladislav Fančovič). Odštartovala tým defilé vyše dvoch desiatok symfonických a komorných koncertov, z ktorých mnohé patria k tomu najlepšiemu, čo sa dá v súčasnosti v európskych sálach počuť.

Číst dál…

Největší slovenský festival klasické hudby zahájí i ukončí domácí

Šedesátiny Bratislavských hudebních slavností oslaví pořádající Slovenská filharmonie. Festival začíná 19. září s rezidenčním domácím orchestrem, z českých interpretů se na Slovensko vypraví Prague Philharmonia, Pražský filharmonický sbor a Pražští symfonikové, ale také dirigenti Kružík, Netopil, Jindra nebo houslista Špaček. Rámec šedesátým Bratislavským hudebním slavnostem, které se uskuteční od 19. září do 5. října,…

Číst dál…

Závěrečný týden Smetanovy Litomyšle ve znamení Američanů

Po dvou týdnech nabitých operními inscenacemi, galakoncerty i inspirativními recitály vstupuje Smetanova Litomyšl 2025 do svého třetího festivalového týdne. Dramaturgie letošního ročníku, nesoucí podtitul „Vášeň“, pokračuje v duchu pestré nabídky a propojuje špičkové umělce s atmosférou historického areálu zámku i města. Prvním koncertem třetího festivalového týdne bude orchestrální program John Williams & Gustav Holst, který…

Číst dál…

Wayne Marshall: Dirigovat a současně hrát na klavír je u Gershwinovy hudby přirozené

„Těším se, až bude dokončena oprava varhan v katedrále sv. Víta; toužím si na ně zahrát.“

„Martinů je ve světě stále poněkud opomíjený. A je to škoda, protože v sobě jeho díla mají zvláštní magnetismus.“

„Od tří let jsem věděl, že budu hudebníkem, a od té doby jsem z této cesty neuhnul.“

Britský dirigent, varhaník a klavírista Wayne Marshall je proslulý hudební všestranností, a to jak za dirigentským pultem, tak u klávesových nástrojů. V letech 2014–2020 působil jako šéfdirigent orchestru WDR Funkhausorchester v Kolíně nad Rýnem a v letech 2007–2013 jako hlavní hostující dirigent milánského Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi. Je uznávaným interpretem děl George Gershwina, Leonarda Bernsteina a dalších amerických skladatelů 20. století. V neděli 6. července vystoupí s rozhlasovými symfoniky na závěrečném koncertu festivalu Smetanova Litomyšl s názvem Americká story. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz hovoří i o svých zkušenostech s českým publikem a hudebníky.

 

Číst dál…

Bravi! Halevy, Marshall a SOČR v Obecním domě

„Marshall opustil klaviaturu po krátké sólové introdukci, aby dal pokyn k nátlakovému nástupu orchestru, v němž se poprvé ozvaly vkusné trumpetové nýtovačky.“

„Byla to výstavní pasáž smyčcové sekce Symfonického orchestru Českého orchestru, který emotivně osciloval mezi lyrikou a sentimentem, což je u Gershwina žádoucí.“

„Její biblicky vznosný hlas bohaté barvy a sonority měl výpovědní kvalitu jak v recitativních pasážích, tak v melodickém pohybu.“

Koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu v koncertní řadě Obecní dům nabídl program americké hudby. Ve Smetanově síni v úterý 10. června měl hlavní slovo britský klavírista a dirigent Wayne Marshall. Na programu byly dva opusy Georga Gershwina a Symfonie č. 1 „Jeremiáš“ od Leonarda Bernsteina, kdy sólo ve třetí větě měla mezzosopranistka Hadar Halevy. Koncert živě vysílal Český rozhlas Vltava.

Číst dál…

Amerika autenticky v Praze. Wayne Marshall s rozhlasovými symfoniky

Wayne Marshall se vrací do Prahy a nabídne své jak hráčské, tak dirigentské umění. Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu stane na pódiu Smetanovy síně k provedení děl Gershwina a Bernsteina. Vokální sólo má při koncertu 10. června mezzosopranistka Hadar Halevy a koncert živě vysílá Český rozhlas Vltava. Všestranný britský hudebník Wayne Marshall je mezinárodně…

Číst dál…

Jubilejní festivaly Slovenské filharmonie s významnou českou účastí

Šedesátiny Bratislavských hudebních slavností a sedmdesátiny piešťanského hudebního festivalu oslaví v letošním roce pořádající Slovenská filharmonie. Ambicí prvního jmenovaného je být nejvýznamnějším mezinárodním hudebním festivalem na Slovensku, Eugene Suchoněm založený a dnes titulovaný Music festival Piešťany, který patří k nejstarším slovenským festivalům, mu v tom i letos bude směle konkurovat. Oba nabídnou nejen přehlídku předních slovenských…

Číst dál…

Symfonický orchestr Českého rozhlasu v osmadevadesáté sezoně. Nově i v Obecním domě 

Pražští Rozhlasoví symfonikové představili své plány na příští osmadevadesátou sezónu, která bude třetí v pořadí pod vedením šéfdirigenta Petra Popelky. Největší novinkou inspirovanou evropskými rozhlasovými tělesy je rozšíření koncertní činnosti do všech hlavních koncertních síní v Praze. Nově se příznivci Symfonického orchestru Českého rozhlasu budou moci na koncerty vypravit nejen do Rudolfina,…

Číst dál…

Ohňostroj techniky na zahájení svatojakubského festivalu

„Britský koncertní varhaník Wayne Marshall působí zároveň jako dirigent. Zabývá se především americkou hudbou 20. století a speciálně skladbami George Gershwina a Leonarda Bernsteina.“

„Jeho koncertní výkony jsou charakterizovány neobyčejným temperamentním nasazením, podloženým obrovskou neselhávající virtuózní technikou a směřováním k rychlým až závratným tempům.“

„Na koncertě provedl americkou varhanní tvorbu, která na našich podiích téměř nezaznívá.“

Již dvacátý osmý ročník Mezinárodního varhanního festivalu v pražské minoritské bazilice sv. Jakuba zahájil Wayne Marshall (*1961), rodák z Velké Britanie, nositel Řádu britského impéria. Jeho koncertní výkony jsou charakterizovány neobyčejným temperamentním nasazením, podloženým obrovskou neselhávající virtuózní technikou manuálu i v pedálu, a směřováním k neobyčejně rychlým závratným tempům, která přece jen o něco pomaleji reagující svatojakubské varhany nebyly schopny v detailech vždy zvukově realizovat. Silnou stránkou Marshallova výkonu byly improvizace, opět ve virtuózních tempech a opulentním zvuku, kterým se inspiroval během celého koncertu.

Číst dál…

Wayne Marshall: Nemám ponětí, co budu hrát

„Od první zkoušky jsem svatojakubskými varhanami nadšen.“

„Nehrál bych je, kdyby mě jejich tvorba nezajímala a nezaujala.“

„Nejde jen o mé pocity. Úplně nejpodstatnější je, aby bylo šťastné a spokojené publikum.“

Skladby dvou autorů ze Severní Ameriky, francouzskou hudbu a vlastní improvizace má dnes večer v Praze na programu recitálu v bazilice sv. Jakuba všestranný britský hudebník Wayne Marshall, mezinárodně uznávaný jak za dirigentským pultem, tak u kláves – ať už patří klavíru, nebo varhanám. Jeho koncert, navíc v přímém přenosu na stanici Český rozhlas Vltava, otvírá osmadvacátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu…

Číst dál…

Mezinárodní varhanní festival s Waynem Marshallem v hlavní roli

Přehlídka světového varhanního umění se v bazilice sv. Jakuba v Praze koná poosmadvacáté a letošní ročník se uskuteční v termínu od 3. srpna do 21. září, každý koncert od devatenácti hodin. Největší varhany České republiky rozezní ruce i nohy umělců z Velké Británie, Francie, Polska, Itálie, Rakouska, Jižní Koreji a samozřejmě i z Čech. Zahajovací koncert je organizátory…

Číst dál…

Svatojakubské Audite Organum poosmadvacáté

Letošní série unikátních koncertů osmadvacátého Mezinárodního varhanního festivalu v pražské bazilice sv. Jakuba se bude konat v termínu od 3. srpna do 21. září, pravidelně o čtvrtcích od devatenácti hodin. Největší varhany České republiky rozezní ruce i nohy předních umělců z Velké Británie, Francie, Polska, Itálie, Rakouska, Jižní Koreje a nebude chybět ani zastoupení českých varhaníků.…

Číst dál…

Čajkovskij a Sibelius v rukou Paava Järviho

„Charismatická a uvolněná Bellova hra, v níž nezaslechnete faleš tónovou ani výrazovou, byla pro mě vrcholem festivalových sólových vystoupení.“

„Pátá symfonie v pojetí Paava Järviho vyznívá monumentálně, opojně, s vírou, že nad osudem lze zvítězit.“

„Čtvrtá část Lemminkäinenův návrat se zřídka slyšenou orchestrální souhrou, jemnými i sytými barvami nástrojů vyústila v umně vygradované ohnivé finále.“

Hudebními vrcholy na festivalu v estonském Pärnu byly koncerty Estonského festivalového orchestru. Pravda, zdobila je zvučná jména sólistů, ale výkony, jaké podal orchestr především v Páté symfonii Petra Iljiče Čajkovského a pár dnů nato v Sibeliově suitě Lemminkäinen, byly jedním slovem strhující. Velký podíl na tom měl dirigent Paavo Järvi.

Číst dál…

Festival v Pärnu – oslava hudby a přátelství

„Pro estonské obecenstvo je Neeme Järvi ikona, velmi si ho váží a má ho rádo.“

„Festival v Pärnu pro zviditelnění estonské hudby a jejích interpretů dělá více než maximum.“

„Muzikanti se v Pärnu sbližují, uzavírají se tu přátelství, vytvářejí se skupiny na sociálních sítích, které pak fungují i jako prostředek pro další spolupráci.“

Před třemi lety jsem se do Pärnu, přezdívaného letní hlavní město Estonska, vydala poprvé. Zažila jsem vřelou atmosféru, byla jsem svědkem usilovné práce i přátelských setkání respektovaných dirigentů, vážených sólistů, hráčů světových orchestrů i mladých muzikantů na prahu kariéry. Podobně tomu bylo v estonském letovisku mezi 13. a 22. červencem i letos…

Číst dál…

Česká filharmonie na Hradčanském náměstí – kouzelný závěr sezóny

„Kontrasty pronikavé žesťové sekce s malebnými smyčcovými melodiemi a barevnými běhy dechových nástrojů zaručovaly poutavý zážitek, který nedal dlouho odpočinout.“

„Osobně bych možná měl potřebu vše v open air koncertech poněkud ‚pošoupnout‘ dopředu, ale Wayne Marshall dokázal i přes to vytvořit nádhernou strnulou atmosféru této věty, za což mu patří veliký obdiv.“

„Takové virtuózní dílo, jakým jsou Cikánské melodie, lehce svádí k přehnanému emočnímu výlevu, kterému ale Mráček nepodlehl, a naopak předvedl upřímnou interpretaci plnou srdce.“

Ve středu se na Hradčanském náměstí na Pražském hradě uskutečnil závěrečný koncert této sezóny České filharmonie. Dirigent Wayne Marshall si pro tuto odlehčenou open air událost připravil program známých muzikálových melodií od George Gershwina a Leonarda Bernsteina, doplněných o skladbu od mistra filmové hudby Johna Williamse, ale také například i mexického skladatele Artura Márqueze. V neposlední řadě vystoupil laureát Ceny Jiřího Bělohlávka z roku 2021, vynikající houslista Jan Mráček, který předvedl virtuózní výkon ve skladbě Cikánské melodie pro housle a orchestr od Pabla de Sarasateho.

Číst dál…

Česká filharmonie na Hradčanském náměstí a pro Jiřího Bělohlávka

Památce Jiřího Bělohlávka bude věnován středeční tradiční Open Air koncert České filharmonie. Po dvou letech, kdy orchestr musel kvůli restrikcím uzavřít svou sezonu na Státním zámku Sychrov, se letos vrací na Hradčanské náměstí. Program sestavený z jazzových, filmových a muzikálových inspirací připravil britský dirigent Wayne Marshall. Sólistou bude houslista a koncertní mistr České…

Číst dál…

Americká hudba v Rudolfinu

„Aktuální pražské hostování tohoto předního amerického poválečného dirigenta bylo malou premiérou. Koncert ale působil, jako by se Thomas s naším prvním orchestrem znal až dávno.“

„Thomasovi byla v nedávné době diagnostikována agresivní rakovina mozku. Ačkoliv oznámil, že je nucen omezit svoji uměleckou kariéru, do Prahy dorazil, což byla opravdu radostná zpráva.“

„Přesto jsem měl pocit jako by zde Thomas nezaujal tak jednoznačné interpretační stanovisko a ve výsledku zazněla Velká spíše jako vojenský pochod než delikátní, sladce romantická a poetická skladba.“

Česká filharmonie přivítala v závěru 126. koncertní sezóny legendárního amerického dirigenta Michaela Tilsona Thomase. Společně provedli suitu z baletu Apalačské jaro Aarona Coplanda a „Velkou“ symfonii C dur Franze Schuberta.

Číst dál…

Česká filharmonie na Sychrově, pak v Litomyšli a zároveň představuje novou sezónu

Česká filharmonie ve středu 23. června ve 20:15 hodin završí svou 125. sezónu tradičním open air koncertem, který se bude konat v areálu zámku Sychrov. Náš přední orchestr pod vedením dirigentů Petra Altrichtera a Roberta Kružíka se svými hosty přednese program složený ze slavných operních árií a melodií. Zpívat budou sopranistka Slávka Zámečníková,…

Číst dál…

Česká filharmonie chystá varianty pro příští sezonu

„Pracujeme na všech variantách koncertního provozu, které mohou od podzimu nastat.“ „K Leningradské symfonii má šéfdirigent Semjon Byčkov rodinné vazby.“ „Velké turné po evropských městech má orchestr na jaře 2022 zavést do Rakouska, Německa a Británie.“ Česká filharmonie se už v květnu začne prakticky připravovat na příští sezónu, a to tak, že uskuteční…

Číst dál…

Smetanovská pětiletka Smetanovy Litomyšle

„Mou vlast bude letos řídit Semjon Byčkov, v roce 2024 Jakub Hrůša.“ „Česká filharmonie chce mít Smetanovu Litomyšl jako svou letní scénu.“ „Do operní části festivalu patří osm titulů, mimo jiné Libuše, Rusalka, Figarova svatba, Aida a Porgy a Bess.“ Národní festival Smetanova Litomyšl nabídne letos v dvaašedesátém ročníku celkem 44 koncertů a operních představení.…

Číst dál…

Lukáš Vasilek: V PFS se od začátku cítím dobře

„Každý z nás, hlavních sbormistrů PFS, byl nebo je úplně jiný, jinak dobrý i jinak špatný.“

„Pracujeme v klidu, respektujeme se navzájem, rozumíme si, víme, za čím jdeme a k tomu všemu asi ani nezpíváme špatně.“

„Sboru nejvíc sedí hudba od 19. století po současnost, tu máme také nejradši.“

„Největší slabinou PFS je jednoznačně zkušebna.“

Pražský filharmonický sbor slaví 85 let. V prosinci 1934 se sbormistr Jan Kühn rozhodl založit smíšený sbor pro přípravu vysílání Foersterovy opery Debora. Přímý přenos pod taktovkou Otakara Jeremiáše tak odstartoval dráhu tělesa pod jménem Sbor Radiojournalu. Po několika obměnách názvu vznikl v roce 1969 ten současný. Pražský filharmonický sbor je tak nejstarším českým profesionálním sborem s nepřerušenou historií od roku 1935…

Číst dál…

Gershwin naplno. SOČR uvedl na koncertě Porgyho a Bess

„Dirigent Marshall ovládl a inspiroval interpretační aparát mimořádným způsobem.“ „Podařilo se vytvořit iluzi dramatických situací tak přirozených, jako kdybychom byli v divadle.“ „Sobotní výkon Pražského filharmonického sboru lze považovat za téměř neuvěřitelný.“ Gershwinova opera Porgy a Bess je první skutečná americká opera. Spojuje afroamerickou původní hudbu, jazz i songy z Broadwaye s evropskou operní tradicí geniálním…

Číst dál…