Wolfgang Amadeus Mozart ve Vídni a Antonín Dvořák v Praze? Z hlediska viditelnosti jsou jejich jména jako značky využity a využívány nesrovnatelným způsobem. U českého klasika, jehož narozeniny se připomínají právě dnes, 8. září, je značný potenciál, ale zatím také velké rezervy… Robert Kolář, ředitel Akademie klasické hudby, která pořádá festival Dvořákova Praha, v podcastu portálu…
Hvězdná zář v Opavě
„Pod taktovkou hostujícího dirigenta Valentina Uryupina hráli hudebníci soustředěně a precizně.“
„Kateřinu Kněžíkovou předchází pověst vynikající pěvkyně.“
„Koncert A dur přednesl sám dirigent v roli sólisty. Pro orchestr to byla jistě zatěžkávající zkouška.“
Svatováclavský hudební festival letos podvaadvacáté otevírá brány kostelů pro krásné hudební zážitky. Od 2. září, kdy se v Ostravě rozezněl kostel Panny Marie Královny Válečným rekviem Benjamina Brittena, už bylo realizováno několik koncertů. Z nich vyniká ten, který se odehrál v pátek 5. září v kostele sv. Václava v Opavě. Pod názvem Mozart Gala excelovali sopranistka Kateřina Kněžíková a klarinetista Valentin Uryupin, který současně dirigoval Janáčkovu filharmonii Ostrava.
Prague Philharmonia ve formě už zkraje sezóny, stejně tak Simon Trpčeski
„Zlatým hřebem večera byl ‚Egyptský‘ klavírní koncert Camilla Saint-Saënse.“
„Simon Trpčeski je známý tím, že dokáže rychle navázat kontakt s publikem.
„Prague Philharmonia i její šéfdirigent Emmanuel Villaume jsou zjevně ve skvělé kondici.“
Prague Philharmonia a její šéfdirigent Emmanuel Villaume zahájili 4. září ve vyprodaném Rudolfinu 32. sezónu koncertem s lákavým, zajímavě koncipovaným a posluchačsky vstřícným programem. V první půli slavnostního večera zazněly skladby Wolfganga Amadea Mozarta a Camilla Saint-Saënse, druhá půle patřila hudbě Haydnově a Schubertově. Hostem orchestru byl významný makedonský klavírista Simon Trpčeski.
Mezinárodní varhanní festival v Olomouci zahájen
„Zahájení festivalu se ujala mladá varhanice Dariia Lytvishko, letos třicetiletá umělkyně pocházející z Lucku ve Volyňské oblasti na Ukrajině.“
„Posluchači měli možnost sledovat na projekčním plátně hru rukama i nohama. Samo o sobě sugestivní…“
„Spolu s varhanami hrál i komorní smyčcový orchestr s cembalem, od kterého dirigoval Marek Čermák.“
Varhanní festival v Olomouci zahájil svůj 57. ročník tradičně v chrámu sv. Mořice na varhanách Michaela Englera. Letošní ročník připomíná 340. výročí barokních skladatelů Johanna Sebastiana Bacha a Georga Friedricha Händela, ale nevyhýbá se ani skladatelům historicky mladším. Jako každoročně v Olomouci přivítají věhlasné varhaníky a nabídnou zajímavý program. Zahájila varhanice Dariia Lytvishko spolu s komorním orchestrem Moravské filharmonie Olomouc vedeným cembalistou a dirigentem Markem Čermákem.
Poklady Broumovska nablýskané Filharmonií Hradec Králové
„Posluchači poblíž orchestru měli možnost zažít skutečně plastický prostorový vjem zvuku jednotlivých nástrojů.“
„Publikum mělo možnost vyslechnout druhou větu v kontextu celé Bachovy suity.“
„Skladba s názvem Hrací skříňka byla uvedená při této příležitosti ve své premiéře a za přítomnosti autora.“
Jubilejní dvacátý ročník festivalu Za poklady Broumovska završil v sobotu 30. srpna koncert Filharmonie Hradec Králové pod vedením šéfdirigenta Kaspara Zehndera. Konal se tradičně v broumovském klášterním kostele sv. Vojtěcha a kromě klasických děl Johanna Sebastiana Bacha a Wolfganga Amadea Mozarta zazněla ve světové premiéře také soudobá kompozice Miloše Orsona Štědroně, letošního rezidenčního skladatele festivalu.
Salcburská Zaide aneb Nůše plná jablek a hrušek
„Zásadním rozhodnutím bylo propojit hudební čísla ze Zaidy s čísly z dalších Mozartových skladeb.“
„‚Nový‘ děj je spíš nezáživný a málo dramatický, k čemž přispívá i retrospektivní forma vyprávění, navíc je až příliš neurčitý.“
„Některé výkony byly pěkné, ale že by to měly být oslnivé, tvárné mozartovské hlasy na úrovni Salcburského festivalu, tak to tedy nebyly.“
Salcburský festival uvedl letos Mozartovu operu Zaide, dílo plné krásné hudby, které ovšem zůstalo torzem. Každá inscenace proto obnáší i rozhodnutí, jakým způsobem Zaidu hrát, s čím ji propojit nebo co k ní přidat. V Salcburku se vydali cestou podle mne nepříliš šťastnou. Koncept je z dílny Francouze Raphaëla Pichona, který produkci také dirigoval.
Slavnostní koncert Akademie Kroměříž se nesl v duchu klasicismu
„Dirigent Tomáš Netopil neskrýval, že ho tahle hudba baví, a dal si záležet na vylehčení melodie, na kontrastech a na dynamických efektech.“
„Koncertní árii ‚Ah perfido‘ Ludwiga van Beethovena podala sopranistka expresivně, s hlubokým prožitkem.“
„Sólových partů se ujali dva lektoři akademie, houslisté Dalibor Karvay a Fedor Rudin.“
Ve Sněmovním sále Arcibiskupského zámku v Kroměříži se konal v neděli 17. srpna slavnostní koncert, na němž se představila Moravská filharmonie Olomouc pod vedením dirigenta Tomáše Netopila společně se sólisty, kteří patří k nejlepším laureátům i lektorům Akademie Kroměříž. Zazněla Symfonie č. 94 G dur „S úderem kotlů“ Josepha Haydna, Romance pro housle a orchestr č. 2 F dur, koncertní árie „Ah, perfido“ Ludwiga van Beethovena a v závěru Concertone pro dvoje housle a orchestr C dur Wolfganga Amadea Mozarta.
Mozartovy árie k poslechu na Malé Straně
Mozartovo interaktivní muzeum u Malostranského náměstí v Karmelitské ulici, unikátní prostor v historickém centru Prahy, nabízí hravou, poučnou a zábavnou výstavu, která je určena pro návštěvníky všech věkových kategorií. Nad rámec toho však občasně také další akce – a jednou z nich je 23. srpna operní večer Soprano & baritone s průvodním slovem. Výběr árií a duet pro…
Lipská sezona 2025/26. Olga Jelínková bude doma spíše v Hannoveru
Více než půlmilionové Lipsko je saským městem českému obyvateli dobře dostupným. V kombinaci s faktem, že disponuje váženým operním domem, kde je navíc členkou ansámblu už pět let česká koloraturní sopranistka Olga Jelínková, dává smysl mít místní kulturní dění na zřeteli. Při započtení faktu, že místo je opěrným bodem života možná největšího…
Deutsche Oper se v nové sezoně oddá experimentům
Nastávající sezóna je pro berlínskou Deutsche Oper obdobím změn. Po sedmnácti letech se sir Donald Runnicles rozloučí jako generální hudební ředitel domu a od podzimu 2026 bude umělecké vedení instituce určovat nový ředitel Aviel Cahn. Německé divadlo v tomto kontextu avizuje experimenty s různými hudebně-divadelními formáty. Program sezony odráží mnohé aspekty: S novými inscenacemi,…
Nebyl by to Václav Hudeček, kdyby na úvod luhačovické Akademie nepřipravil překvapení
„Zlatým hřebem večera (nebo minimálně jeho první poloviny) bylo nepochybně vystoupení loňského vítěze Milana Kostelence.“
„Společně s Václavem Hudečkem se v roli sólistky představila právě nová ředitelka akademie Veronika Petrášová.“
„Beláčkův impozantní bas s lyrickými houslemi Ivy Svobodové Kramperové se prolínaly v čarovném souznění a připravili posluchačům nevšední a povznášející zážitek.“
Již po devětadvacáté se lázně Luhačovice rozezněly zvuky houslí – 4. srpna započal dvanáctidenní hudební maraton, na jehož konci bude z osmnácti letošních účastníků vyhlášen vítěz akademie, který získá nejen mistrovské housle a koncertní příležitosti po boku Václava Hudečka, ale také bude mít tu čest zahajovat příští ročník luhačovických houslových kurzů. Tato milá povinnost připadla v letošním roce na loňského vítěze Milana Kostelence…
Pútavé zakončenie Hudobného festivalu Znojmo 2025. Haydn, Mozart a hlas ako drahokam
„Pomalé sláčiky na hranici naliehavosti a smútku vyplnili studený priestor chrámu.“
„Simona Šaturová úspešne skombinovala pocit hnevu z odmietnutej lásky s lyrikou smútku, ktorý postava Elettra zažíva.“
„Akustika chrámu a zároveň jej citlivé podanie spolu vytvárali zvukový závoj, ktorý zjemnil aj tie najostrejšie tóny.“
Hudobný festival Znojmo má za sebou 21. ročník. Záverečný koncert festivalu, ktorý sa konal 27.7. 2025 v kostole sv. Mikuláša bol venovaný hudbe Josepha Haydna a Wolfganga Amadea Mozarta, s krátkym inštrumentálnym predelom od Františka Xavera Richtera. Hráči Silentium! Ensemble, dirigovaní Tomášom Netopilom, svojím sebavedomým prejavom potvrdili svoje miesto medzi špičkami súborov starej hudby. Slovenská sopranistka Simona Šaturová bola skutočným šperkom tohoto festivalového zakončenia. Jej hlas a prirodzené vystupovanie boli ideálnym zlúčením elegantnej profesionality s decentným a úprimným precítením.
Do Glyndebourne se vrací Káťa Kabanová a s ní Kateřina Kněžíková
Na mezinárodně uznávaný operní festival v Glyndebourne ve Východním Sussexu na jihu Anglie se po čtyřech letech vrací Janáčkova Káťa Kabanová, a to opět se sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli. Od 3. do 23. srpna se uskuteční osm představení. Vedle toho jsou na programu festivalu během srpna ještě opery Figarova svatba a…
Mozart a Brahms po plzeňsku vysoko ve švýcarských horách
Plzeňská filharmonie vystoupí na zahajovacím koncertu letošního Engadinského festivalu. Coby sólistka v Brahmsově houslovém koncertu vystoupí mladá Anna Naomi Schultsz. Akce se v malé alpské obci Pontresina koná 26. července za řízení hlavního hostujícího dirigenta plzeňského orchestru Jana Schultsze. Festival pak trvá do 8. srpna. Pontresina je obec ve švýcarském kantonu Graubünden…
Operní hity na mnichovském festivalu. V nabídce byli Don Giovanni a Sedlák kavalír s Komedianty
„Režisér Daniel Hermann do opery Don Giovanni vložil postavy Proserpiny a Pluta.“
„Děj Sedláka kavalíra a Komediantů je posunut do rozmezí let 1960 a 1970.“
„Režisér Francesco Micheli se snažil obsahově propojit Sedláka kavalíra a Komedianty.“
Mnichovský operní festival uvádí na zakončení sezony Bavorské státní opery v červenci inscenace oper, které měly v uplynulé sezoně svou premiéru, případně i některé další. K operním evergreenům, které zazněly na letošním festivalu, patří bezesporu Mozartův Don Giovanni premiérovaný 27. června a veristické opery Sedlák kavalír Pietra Mascagniho a Komedianti Ruggera Leoncavalla prvně nabídnuté 22. května.
Mozart na Moravě ve společnosti velikánů filmové hudby
Na valtickém zámeckém nádvoří se 26. července uskuteční letní open-air koncert, který oslaví zejména osobnost Wolfganga Amadea Mozarta, ale diváci uslyší také populární kusy filmové hudby. Pořad Mozart a velikáni filmové hudby nabídne vokální umění tenoristů Michala Bragagnola a Mickaela Spadaccinihho a sopranistky Moniky Sommerové, které doprovodí orchestr Mozartea Praga pod vedením dirigenta Martina Peschíka. Koncert představí Mozartovu…
Smíchovských Šest na pětce potřetí, včetně Tria Incendio a Bennewitzovců
Do Komunitního prostoru Smíchov se vrátí klasickohudební festival Šest na pětce – série šesti koncertů klasické hudby. Letošní ročník zahájí 2. října Bronislava Smržová Tomanová, Ahmad Hedar a Lukáš Hurník koncertem s podtitulem Navždy Tvůj Mozart. Tento hudebně-literární večer bude věnovaný životu a hudbě W. A. Mozarta. Divácký zážitek dokreslí četba jeho dopisů.…
Opětovné přijetí mladého kontratenoristy Pelky v Jeseníkách
„Přes výraznou dramatičnost skladby si dokázal zpěvák v hlase zachovat lehkost a pružnost.“
„Bernovský pěvce náležitě podpořil v hudebně-výrazové dramatičnosti.“
„Pelka předvedl schopnost překlenout velké intervalové skoky a volnou pohyblivost ve vysoké tessituře včetně obratnosti v brilantních pasážích.“
Klášterní hudební slavnosti jsou již devatenáctým rokem žádoucím a potřebným festivalem klasické hudby na severní Moravě, který pravidelně láká zajímavým programem propojujícím více žánrů. Letos, stejně jako loni, dramaturgie vsadila na český kontratenorový zjev – Vojtěcha Pelku. Za cembalo a varhany jako sólista i korepetitor usedl Ondřej Bernovský. Duo si pro koncert 12. července v rýmařovské kapli V Lipkách připravilo výběr z klasicistních operních předeher a árií a nadchlo místní publikum.
Kolonádní koncerty v Karlových Varech
Počínaje 16. červencem se návštěvníci Karlových Varů mohou těšit na kolonádní koncerty na Mlýnské kolonádě. S výjimkou 1. srpna se odehrají až do konce srpna každou středu, čtvrtek, pátek, sobotu i neděli. Pod hlavičkou Karlovarského symfonického orchestru budou k mání s jednou výjimkou od sedmnácti hodin ve všední dny a od patnácti hodin o víkendu. První…
Wihanovo kvarteto nedalo možnost nebýt unesen
„Co tvoří sílu Wihanova kvarteta? Výjimečné nasazení všech členů, dokonalá souhra a jedinečný zvuk.“
„A je tu i něco navíc. Totální mezigenerační souznění vyvěrající ze spolupráce violisty souboru Jakuba Čepického s jeho otcem i s ostatními dvěma velezkušenými kolegy.“
„Nebyl by to ale Leoš Čepický, kdyby koncert neukončil malou přídavkovou hádankou.“
Pouhé dva dny po finále Smetanovy Litomyšle byla ve východočeském městě zahájena další hudební akce – Festival Interpretačních kurzů Litomyšl 2025. Na každý večer až do čtvrtka 17. července jsou připravena vystoupení předních českých interpretů, kteří se přes den budou věnovat nadějným mladým frekventantům šesti oborů. Na zahajovacím koncertě se v úterý 8. července představilo Wihanovo kvarteto.
Červencové putování s Dvořákovým festivalem po vlastech českých
Třináct koncertů v jedenácti českých obcích a městech se v červenci uskuteční pod hlavičkou devětašedesátého ročníku Dvořákova festivalu. V převážně chrámových prostorách vystoupí plejáda tuzemských interpretů s komorními programy se zřetelnou dvořákovskou linkou. Červencová dvořákovská šňůra odstartuje v pátek 4. července v podhůří Orlických hor. Ve dřevěném kostele sv. Petra a Pavla v Liberku vystoupí trio mladých umělců: barytonista…
Collegium 1704 v příští sezóně
V jubilejní sezoně 2025/26 připravilo Collegium 1704 společně s vokální odnoží Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse program, který už tradičně zahrnuje šest koncertů v pražském Rudolfinu a paralelně drážďanském Annenkirche. Součástí sezony barokního orchestru, jejíž těžištěm je jméno Bach, jsou i tentokrát komornější pořady ve vršovickém Vzletu. První rudolfinský koncert se odehraje 9.…
Třikrát stejně a přeci jinak aneb Klasicistní mistrovství na zámku v Kroměříži
„Toto schéma věrně demonstruje vůbec celkový přístup dirigenta k tektonickému rozvržení skladeb, které působilo velmi logicky, přirozeně a plynule.“
„Po několika málo taktech bylo zřejmé, že jeho výkon nebude třeba nikterak důkladně analyzovat, a to v tom slova smyslu, že svůj nástroj, svůj part a přednes ovládal s dvousetprocentní jistotou.“
„Zbývající části první věty se podařilo dirigentovi velmi dobře vystavět díky účinné dynamice a frázování a pečlivě vyposlouchaným tématům, což mu umožnilo je efektně vzájemně pospojovat v jednotný a plynulý hudební proud.“
Sněmovní sál Arcibiskupského zámku v Kroměříži rozezněla ve čtvrtek 26. června Filharmonie Brno pod taktovkou Františka Macka, uměleckého ředitele festivalu Hudba v zahradách a zámku Kroměříž. Hvězdou Večera vídeňských mistrů se stal čínský houslista Ziyu He, když přiměl návštěvníky k ovacím ve stoje již v první polovině koncertu. Rozhovor s ním jsme přinesli ZDE. V rámci 26. ročníku mezinárodního festivalu se konají ještě tři neméně zajímavá hudební představení.
Čínský houslista Ziyu He: Trému odkládám v zákulisí
„Vyslat mě jako dvanáctiletého do Evropy nebylo jednoduché; rodiče se museli důkladně poradit, jak dál.“
„V Salcburku jsem byl dopoledne jsem byl ve škole, odpoledne jsem docházel na Mozarteum Universität a večer co večer na koncerty.“
„Vystoupení s Vídeňskými filharmoniky vzniklo díky mému úspěchu na mezinárodní soutěži European Young Musicians.“
Mezinárodní festival Hudba v zahradách a zámku, který se právě koná v Kroměříži po šestadvacáté, se v uplynulých letech nadechl k počinům se špičkovým obsazením. Beethovenova Devátá, Dvořákovy Svatební košile; Slávka Zámečníková, Peter Kellner, Aleš Briscein… Loni mě oslovil výkon slibné americké houslistky Aubree Oliverson. A letos se festival vytasil se zahraniční hvězdou světového formátu. V rámci koncertu, uskutečněného 26. června ve vyprodaném Sněmovním sále kroměřížského zámku, exceloval mladý čínský houslista Ziyu He. Vítěz významných mezinárodních soutěží, Menuhinovou počínaje a televizní European Young Musicians konče.
Hradecká filharmonie chystá v nové sezóně velké symfonické projekty i crossover
Filharmonie Hradec Králové vstupuje do své 48. koncertní sezóny s programem, který je žánrově i dramaturgicky mimořádně pestrý a reflektuje jak významná výročí, tak i otevřenost novým hudebním trendům. Bílá řada koncertů nabídne osm koncertů, které provedou posluchače bohatými hudebními dějinami 19. a 20. století. Dramaturgie této řady se zaměřuje na velká symfonická díla. Hned v září zazní…
Orchestrální řada Prague Summer Nights láká na Novosvětskou i Beethovenovu Devátou
Letošní ročník festivalu Prague Summer Nights – Young Artists Music Festival opět potvrzuje svou pověst jedinečné platformy pro mladé talenty z celého světa. Orchestrální řada festivalu, která probíhá od 16. června do 14. července 2025 v Táboře, Praze a nově i ve Vídni, nabízí nejen špičkové interpretační zážitky, ale i mimořádné vzdělávací příležitosti pro mladé…
Nora Lubbadová: Vždycky mám trému. Většinou jsem za to ráda
„Mám hodně ráda jak ruské skladatele, tak ruské pianisty, houslisty.“
„Druhá věta z Mozartovy sonáty je pro mě mnohem těžší než Lisztovy Transcendentální etudy.“
„Většinu emocí nedokážu říct slovy, lépe mi to jde na klavíru.“
Nora Lubbadová je klavíristka, která má i přes svůj nízký věk za sebou mnoho koncertních vystoupení, soutěžních úspěchů a spoluprací s významnými umělci. Pro mě je to ale především člověk, který hudbu miluje, což je znát z jejích vystoupení. V rozhovoru jsme se tedy nezabývaly tolik soutěžními úspěchy (ty si ostatně každý čtenář může snadno dohledat), povídaly jsme si spíše o vztahu k hudbě a ke skladatelům, o zdrojích inspirace a radostech a strastech klavíristů. K rozhovoru s Norou se přidala i maminka Kateřina.
Barthold Kuijken: Stará hudba není včerejší kafe, musí znít jako živý organismus
„Každá interpretace by měla znít tak, jako by hudba právě vznikala pod vašimi prsty, rodila se s vaším dechem.“
„Nakonec přece každý hudebník musí najít svůj vlastní hlas. Nemá smysl, aby mladí donekonečna imitovali své učitele.“
„Mojí nejlepší učitelkou byla pravděpodobně flétna z 18. století. Dobrý nástroj vám totiž řekne, jak chce, abyste na něj hráli. Nebo naopak, dá vám jasně najevo, jak s ním zacházet nemáte.“
Belgický flétnista Barthold Kuijken je ikonou historické interpretace. Ve svém oboru byl průkopníkem a dodnes je vysoce oceňovaným interpretem i pedagogem. V tomto týdnu bude také jedním z hvězdných hostů 30. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Na zámcích v Boskovicích a v Rájci nad Svitavou zahraje komplet flétnových kvartetů Wolfganga Amadea Mozarta s belgickým souborem Le Pavillon de Musique.
Jana Kurucová Dorabellou v Hamburku
Mezzosopranistka Jana Kurucová se vrací na scénu Hamburské státní opery. Mezi 22. červnem a 2. červencem na přední německé scéně ztvární roli Dorabelly v Mozartově opeře Così fan tutte. V úvodu příští sezóny ji čeká Princ Orlofsky v Popelkově nastudování Straussova Netopýra ve Vídni. Režisérsko-dirigentský tandem, Herbert Fritsch a Alexander Joel, uvedl ve Statní opeře…
Koncert laureátů pěvecké soutěže na Dvořákově Vysoké
„Interpretka cyklu Magdalena Rovenská se prezentovala nosným, kultivovaným sopránem lyrického charakteru, s pěkně znělými vysokými polohami, dobře registrálně napojenými na spodní, prsní rejstřík.“
„Pěvecká soutěž v Karlových Varech je mnohdy pro mladé absolventy pěveckých škol jejich prvním podstatným krokem do profesionálního světa.“
„Ocenil jsem zařazení dvou ucelených písňových cyklů A. Dvořáka, V národním tónu a méně často interpretované Srbské písně.“
V rámci 56. ročníku hudebního festivalu Antonína Dvořáka se 28. května uskutečnil zajímavý koncert ve Vysoké u Příbrami. Již osmým rokem je věnován památce Antonína Dvořáka III. Ve věhlasném Památníku A. Dvořáka se opět představili mladí laureáti proslulé pěvecké soutěže v Karlových Varech – Magdalena Rovenská a Eduard Kácal, u klavíru byl Martin Pančocha. V širším záběru zvoleného repertoáru si všímám především zastoupených ukázek z tvorby A. Dvořáka, písňové a operní.





























