KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Mozart, Klapka & Schultsz v Plzni

„Čím déle orchestr hrál, tím více jsem chápal smysl provedení.“

„Posluchači Klapkův poctivý přístup k nastudování, čistý a nezkažený hlas, skvělou výslovnost německého textu a nadhled nad dílem ocenily dlouhotrvajícím potleskem.“

„Do konce sezóny čekají posluchače v Plzni ještě dva koncerty orchestru Plzeňské filharmonie, kde zazní mimochodem i Houslový koncert Ericha Korngolda v podání vynikajícího Jana Mráčka.“

Koncertní sezóna Plzeňské filharmonie se letos blíží k závěru. Prodej předplatného na příští sezónu je zahájen. Na jeden z posledních koncertů byl jako sólista přizván vynikající pěvec Dominik Klapka, přestože „pouze“ zaskakoval indisponovaného Ivana Kusnjera. Mahlerových Sedmi písní z poslední doby se zhostil vynikajícím způsobem. Orchestr dirigoval 29. května jeho hlavní hostující dirigent Jan Schultsz.

Číst dál…

Jerusalem Quartet v dialogu tří století

„Ako keď vietor odrazu zafúka na koruny stromov, tak sa ich nástroje synchronizovane rozkývali. A aj pod rovnakým vetrom každý strom šumí rozdielne.“

„Chromatické posuny ešte dlho doznievali v ušiach, tak ako keď sa človek pozerá dlho do svetla a v očiach ešte bledne jeho stopa.“

„Violou tak zaplnil frekvencie, ktoré vám nechýbali dovtedy, kým ste ich nepočuli.“

V predvečer rakúskeho štátneho sviatku Nanebovstúpenia Krista, 28. mája 2025, si návštevníci Musikvereinu vo Viedni mohli vychutnať sláčiky súboru Jerusalem Quartet. Štýl prednesu menili autenticky s repertoárom tak, že každé dielo skladateľa si zachovalo to, čo je mu vlastné. Koncert sa začal hravou hudbou Mozarta a cez dramatického Šostakoviča sa dostal k lyrickému Dvořákovi. Ich vášnivé hudobné nasadenie v službe profesionality prinieslo hlboký hudobný zážitok, ktorý publikum ocenilo.

Číst dál…

Hudební výlety jako kulturní mise. Viaggio Musicale v Kuníně

„Projekt Hudebních výletů ukazuje, jak může kultura vstoupit do veřejného prostoru jinak, nikoliv jako zábavná vsuvka, ale jako trvalé gesto péče o kulturní dědictví.“

„Houslista Jiří Sycha a cembalista Vít Bébar přistoupili k doprovodu s vnitřní energií a znalostí dobového stylu, ale zároveň s mimořádnou pozorností k rytmickému dýchání a formální architektuře skladeb.“

„Pelka dokazuje, že kontratenor už dávno není výlučně historizující kuriozitou.“

V podvečer soboty 24. května 2025 se Velký sál zámku Kunín proměnil v místo mimo aktuálně vnímaný čas. V rámci cyklu Hudební výlety, jež se pojí se jménem Igora Františáka, uznávaného klarinetisty, pedagoga Fakulty umění Ostravské univerzity a ředitele Svatováclavského hudebního festivalu, tam zazněl program souboru Viaggio Musicale. Soubor zaměřený na dobovou, historicky poučenou interpretaci nás provedl labyrintem lidských témat: bolest, láska, osud, víra… V barokní hudbě jsou tyto obsahy tlumočeny s až architektonickou přesností, což umožnilo spojit historizující interpretaci s hluboce aktuálním poselstvím.

Číst dál…

Concentus Musicus Wien a Tomáš Netopil znovu spolu

„Silentium! ensemble existuje sice teprve od letoška, ale osoba sbormistryně Terezy Válkové byla předem zárukou kvality. A ta se potvrdila.“

„Tomáš Netopil neváhal rozvlnit přímočarou podobu skladby. A vedl celý aparát pro potřebné vyznění energicky, bez oddechu.“

„Spojení souboru a dirigenta bylo neokoukané a neoposlouchané – ale není zas tak překvapivé. Už spolu vystoupili před dvěma roky v Kroměříži.“

Mozartovo Rekviem v sobotu ozdobilo festivalový program Pražského jara. Stalo se tak v Rudolfinu díky interpretům plujícím na jedné vlně. Vedle čtyř sólistů jimi byl legendární soubor Concentus Musicus Wien, a to po dvou letech opět pod taktovkou Tomáše Netopila. A s nimi především komorní sbor Silentium! ensemble, podle jména nový hráč na tuzemské scéně, skvěle tento večer debutující. Jde ovšem o zkušené zpěváky starší hudby, už dlouho a i teď nadále vedené Terezou Válkovou.

Číst dál…

Pardubické proměny Markéty Cukrové

„Třiatřicetiletý Jiří Habart příležitost využil vrchovatou měrou.“ 

„Hráči Komorní filharmonie by možná mohli odvádět své výkony poslepu, ale proč se sympatickému dirigentovi nepodřídit?“

„Vnitřní nastavení umožňuje Markétě Cukrové plně se vcítit se do textu a nálady Wagnerem zhudebněných veršů, ohromujícím vnějším znakem je pak uchopení nosným a přesvědčivým hlasem.“

Tři večery na pódiu pardubického Domu hudby byly v tomto týdnu svěřeny mezzosopranistce Markétě Cukrové. Přední česká pěvkyně se prvně 19. května stala protagonistkou květnových abonentních koncertů Komorní filharmonie. Vedle předem ohlášeného písňového cyklu Richarda Wagnera zazněly v jejím podání ještě dvě árie Cherubína z Mozartovy Figarovy svatby. Spolehlivý orchestr energicky a s citem řídil Jiří Habart.

Číst dál…

Tamerlán nebo Psohlavci. Příští sezóna v plzeňském Tylově divadle bude hýřit barvami

Dvanáct premiéra a pět obnovených inscenací, to je plán, s jakým čtyřsouborová plzeňská scéna přistupuje k sezóně 2025/26 nazvané Zažij divadlo ve všech barvách. Operní soubor Divadla J. K. Tyla v dramaturgii vsadí na propojení nadčasové krásy klasických děl s objevováním spíše zapomenutých kusů. Balet chystá dvě novinky v duchu klasické tradice i moderního výrazu. V programu nebude…

Číst dál…

VÝHERCE SOUTĚŽE:
Don Giovanni na Svaté Hoře s dechovým kvintetem

Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram uvede moderní adaptaci proslulé Mozartovy opery Don Giovanni s využitím rozmanitých nástrojů klarinetové rodiny ve spojení s mluveným slovem. Ambity poutního místa na Svaté hoře u Příbrami v úterý 27. května rozezní v jedinečném projektu Don G přední český klarinetista Irvin Venyš se svými hosty hrajícími na klarinety a basetové rohy.…

Číst dál…

Symbolická premiéra. Lucie Kaňková zpívala písně, které pro ni složil dědeček

„Jindřich Feld sbírku Čtyři písničky o štěstí zkomponoval přímo na míru své vnučce, sopranistce Lucii Kaňkové.“ 

„Kaňková předvedla obrovskou pěveckou preciznost.“

„Mezi sopranistkou a kvartetem panovala symbiotická souhra, zároveň se instrumentalisté dokázali barevně přizpůsobit prostoru i pěvkyni natolik, aby ani ve forte její hlas nezastínili.“

Wihanovo kvarteto představilo v rámci Pražského jara program složený z posledních smyčcových kvartetů W. A. Mozarta a L. van Beethovena společně se třemi písňovými cykly Jindřicha Felda u příležitosti 100. výročí narození tohoto autora. Interpretace Lucie Kaňkové byla výjimečná nejen pěvecky, ale i svým symbolickým rozměrem. Čtyři písničky o štěstí totiž Feld, který byl jejím dědečkem, napsal přímo pro ni, uvedení se však nedožil. V Karolinu 18. května zazněly ve světové premiéře.

Číst dál…

Druhý týden Pražského jara zahájí světoví sboristé z Estonska

Osmdesátý ročník festivalu Pražské jaro spěje ke svému druhému týdnu hlavního programu. Téměř marnotratná přehlídka světového talentu nabídne mnohé vzácné návštěvy ze zahraniční i nevšední hudební lahůdky včetně operní premiéry. KlasikaPlus.cz přináší stručný přehled následujícího dění. Estonský filharmonický komorní sbor, jeden z nejlepších pěveckých sborů světa, představí program z děl Arvo Pärta u příležitosti…

Číst dál…

Plzeňská filharmonie ve Kdyni musela přidávat

„Václav Kapusta hebkým tónem podpořil elegický charakter hlavního tématu, zatímco ve třetí a páté variaci uplatnil spolehlivou techniku.“

 „Rychlý pohyb spolu s gradační dynamikou obsahuje v Rejchově skladbě kóda, která v Kapustově podání vyzněla jako efektní závěr kompozice.“ 

„Coby přídavek znovu zazněla Mozartova předehra, která pod Iwasakiho vedením sršela pozitivní energií.“

Součástí programové nabídky Plzeňské filharmonie jsou tzv. mimořádné koncerty, s nimiž tento orchestr zajíždí do menších měst a lokalit Plzeňského kraje. Jednou z tradičních zastávek je i Kdyně v okrese Domažlice, kdysi významné středisko textilního průmyslu. V pátek 16. května zde ve Společenském sále místní Sokolovny pod taktovkou šéfdirigenta tělesa Chuheie Iwasakiho zazněly skladby W. A. Mozarta, Antonína Rejchy a Antonína Dvořáka. Jako sólista vystoupil první fagotista orchestru Václav Kapusta.

Číst dál…

Enigma. Dárek posluchačům Filharmonie Bohuslava Martinů 

„Marek Šedivý se představil jako dirigent se smyslem pro precizaci a detail.“

„Na otázku, co je to basetový roh, odpovídal Matej Veselka se smíchem po koncertě: ‚Je to semínko od basklarinetu, něco mezi klarinetem a basklarinetem, nemá to nic společného s pejskem basetem.‘“

„Nápad, se kterým autor ke kompozici přistoupil, je podobný šifrovacímu stroji se stejným názvem, který používali špioni ve válkách.“

Závěr abonentního cyklu „B“ Filharmonie Bohuslava Martinů se konal 15. května v Kongresovém centru ve Zlíně a přinesl příjemný program. Orchestr pod taktovkou Marka Šedivého hrál nejprve Fantazii a fugu c moll, BWV 537 Johanna Sebastiana Bacha a následně dva Koncertní kusy pro klarinet, basetový roh a orchestr Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Sólové party přednesli na klarinet Anna Paulová a na basetový roh Matej Veselka. Na závěr zazněla skladba Edwarda Elgara Enigma, variace na originální téma pro orchestr, op. 36, která dala jméno celému večeru. Krásný večer s krásnou hudbou…

Číst dál…

Hudba mezi obrazy prvně s pěvci z HAMU

Studentský spolek Hudba mezi obrazy zve na další koncert v podání mladých umělců. Galerii Lapidárium poprvé rozezpívají pěvci z Akademie múzických umění v Praze, a to sopranistka Eliška Minářová a barytonista Dominik Klapka. Koncertně se 20. května představí ve spolupráci s klavíristou Pavolem Praženicou. První půle koncertu bude patřit Mahlerovi. Nejdříve zazní Rückertovy písně, na texty…

Číst dál…

Festival Mahler Jihlava na startu spolu s Prague Philharmonia

Jarní a podzimní řadu oddělenou červencovým intermezzem nabídne počtyřiadvacáté Hudební festival Mahler Jihlava, který letos rozeznívá Vysočinu v termínu mezi 26. dubnem, kdy se uskutečnil prolog, a 2. říjnem. Zahájení hlavního programu je v plánu 19. května a na programu s přispěním orchestru Prague Philharmonia budou kromě Mahlerových děl také ta Mozartova a Beethovenova. Tomuto i následujícímu květnovému…

Číst dál…

Mozart a Wagner společně z pardubického pódia s přispěním Markéty Cukrové

Velká skladatelská jména Mozart & Wagner dala název květnovým abonentním koncertům v pardubické Sukově síni Domu hudby. Ve dnech 19., 20. a 21. května zazní od devatenácti hodin předehra k opeře Lucio Silla od W. A. Mozarta, a také jeho Symfonie č. 29 A dur. Po přestávce se pak k orchestru přidá mezzosopranistka Markéta Cukrová, která zazpívá…

Číst dál…

Do Žiliny za Mozartem, ale také na němý film s živým doprovodem

Ještě tři orchestrální pořady nabídne v měsíci květnu Státní komorní orchestr Žilina. Budou se značně lišit. První živě doprovodí přes sto let starý němý film, druhý nabídne setkání s talentovaným mládím a třetí, čistě mozartovský bude s francouzskou příchutí. Nejbližší vystoupení žilinští očekávají 15. května jako obvykle v Domě umění Fatra. Po úspěchu filmové grotesky…

Číst dál…

Academia Allegro Vivo zabouřila na prologu festivalu Mahler Jihlava

„Ve druhé větě kouzlili hudebníci pod čitelným vedením Vahida Khadem-Missagha zvukově barevnou hudební pohádku.“

„Chce se jen napsat, že takového Vivaldiho by měl slyšet každý! Nově, neotřele a s evidentním přesvědčením, že právě takové pojetí má své opodstatnění a smysl.“

„Soubor Academia Allegro Vivo přivezl do Jihlavy opravdu strhující zážitek a večer byl krásným dokladem česko-rakouské hudební spolupráce.“

Na nadcházející 24. ročník festivalu Mahler Jihlava – Hudba tisíců nalákal 26. dubna jarní prolog. V gotické síni jihlavské radnice vystoupili hosté z Rakouska, špičkový komorní orchestr Academia Allegro Vivo, který je rezidenčním tělesem stejnojmenného dolnorakouského hudebního festivalu. Uměleckým vedoucím souboru je houslista a dirigent Vahid Khadem-Missagh a uskupení je složené z vynikajících studentů a absolventů rakouských hudebních škol. Do Jihlavy byl připraven efektní program – Mozartova Milánská symfonie a Vivaldiho Čtvero ročních dob k připomínce letošního 300. výročí vzniku slavných houslových koncertů.

Číst dál…

Olga Jelínková jako Donna Anna a Undine v Lipsku

Sopranistka Olga Jelínková, která je od sezóny 2020/21 členkou Lipské opery, se v saské metropoli v květnu představí ve dvou úlohách. V neděli 4. května zazpívá Donnu Annu v Mozartově Donu Giovannim, o dva týdny později se objeví v titulní úloze obnoveného nastudování Lortzingovy Undine. V pondělí 19. května pěvkyně zavítá do Mladé Boleslavi.  Mozartovu dvouaktovou operu…

Číst dál…

Vodičkův Mozart a ostatní květnová nabídka teplických

Mnoho cest po republice čeká Severočeskou filharmonii Teplice v měsíci květnu. Hned 3. května vystoupí v Praze, v závěru měsíce se chystá do Brna, v kalendáři je také zastávka v Děčíně si koncerty Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena. V domácích prostorách se orchestr těší na návštěvu virtuosa Jiřího Vodičky, který nastuduje dílo z Mozartova odkazu. KlasikaPlus.cz přináší…

Číst dál…

Bachpreisträger zahrál v Příbrami. Bravurně a s mladickou vervou

„Vystoupení Jana Čmejly mohlo vyznít jako generálka před pražskojarním matiné, sympatický pianista ovšem příbramské publikum nadchl plnohodnotným výkonem.“

„Skladba, která ve Čmejlově podání zazněla ve světové premiéře, byla jistou psychologickou sondou do duše návštěvníka hradů a zámků.“

„Vděčné Dvořákovo klavírní dílo oplývající poetikou schumannovského typu podal Čmejla efektně, vervně, s říznou furiantskou rozmáchlostí i kontrastní šibalskou jemností.“

Druhý večer letos šestapadesátiletého Hudebního festivalu Antonína Dvořáka Příbram náležel klavírnímu umění. Příležitost představit se na sólovém recitálu dostal výrazný reprezentant mladé české pianistické generace, jehož jméno od letošního března zdobí titul Bachpreisträger. Historicky první český klavírní vítěz mezinárodní bachovské soutěže v Lipsku Jan Čmejla se v Příbrami uvedl více než sympatickým výkonem. Zaujal technickou suverenitou, energičností i interpretační přemýšlivostí. Festival navíc Čmejlovým prostřednictvím představil i loňského vítěze své kompoziční soutěže Martina Kux-Krále.

Číst dál…

Mozartovský večer v Mozartově muzeu

Mozartovo interaktivní muzeum v rámci řady Fialový salon uvádí Mozartovský operní večer „soprano & baritone“. Výběr árií a duet pro soprán a baryton z oper Wolfganga Amadea Mozarta zazní v provedení Bree Nichols a Martina Vodrážky za doprovodu klavíristy Jana Máry. Koncertem provedou v češtině/angličtině sami umělci, přičemž akce se koná v úterý 29. dubna v prostorách muzea v pražské ulici Karmelitské. Hudba…

Číst dál…

Brněnská Figarova svatba v Caen

Březnová operní novinka Národního divadla Brno, Mozartova Figarova svatba, kterou připravil tandem dirigenta Václava Lukse a režiséra Jiřího Heřmana v koprodukci s Théâtre de Caen a Slovenským národním divadlem za účasti souboru Collegium 1704, míří do Francie. Ve dnech 25., 27. a 29. dubna bude inscenace provedena na scéně caenského koprodukčního partnera.  Mozartova buffa, kterou…

Číst dál…

Škampovci v Turecku

Škampovo kvarteto hrající aktuálně v obsazení Petra Brabcová, Adéla Štajnochrová (housle), Martin Stupka (viola) a Lukáš Polák (violoncello) se vyskytne v tureckém hlavním městě Ankaře. V rámci 39. ročníku tamního Mezinárodního hudebního festivalu Ankara vystoupí v Muzeu malby a sochařství 26. dubna od dvaceti hodin. Na programu vystoupení smyčcového kvarteta je úvodem pětiminutová skladba anonyma zvaná Karahisar…

Číst dál…

Malá večerní hudba Pražského komorního orchestru

„Nesmrtelná Eine kleine Nachtmusik okamžitě upoutala očekávaným nasazením a neselhávajícím radostným podtextem.“

„Úvod Meditace v unisonu viol měl nevšední působivost.“

„V závěru vedla Pavlová orchestr v účinném snižování zvuku do neslyšnosti.“

Druhý abonentní koncert sezóny 2025 Pražského komorního orchestru se konal v úterý 15. dubna v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Program tvořila osvědčená, známá a populární díla z repertoáru komorních orchestrů: Nechyběla Mozartova Malá noční hudba, Brittenova Prostá symfonie nebo Sukova Meditace na staročeský chorál. Koncert zahájilo aranžmá pro komorní orchestr Smyčcového kvartetu F dur Jana Zacha. Prostě pohoda – malá večerní hudba.

Číst dál…

Figarova svatba přenosem z MET

Premiérově v sobotu 26. dubna uvedou vybraná česká kina další přímý přenos z newyorské Metropolitní opery v distribuci společnosti Aerofilms. Na programu je tentokrát inscenace Mozartovy Figarovy svatby v hudebním nastudování Joany Mallwitz. Režie obnovené inscenace je z dílny Richarda Eyra. 26. dubna se na plátna kin po celém světě vrací Mozartova nestárnoucí operní komedie Figarova svatba. Za dirigentským pultem bude v Metropolitní…

Číst dál…

Liteňský Festival Jarmily Novotné zahájil Galakoncertem hornistů

„Andante Richarda Strausse provedl výtečně Kryštof Koska, sólohornista Orchestru Národního divadla.“

„Uvedením druhé věty Koncertu č. 1 Richarda Strausse Kateřina Javůrková okouzlila nádherou svého vytříbeného tónu.“

„Vrcholem večera bylo provedení druhé věty Rachmaninova Klavírního koncertu v úpravě pro klavír a osm horem pod taktovkou Ondřeje Vrabce.“

Letošní již 14. ročník Festivalu Jarmily Novotné v Litni uvedl v sobotu 12. dubna vpravdě jarní Galakoncert hornistů České filharmonie. Koncert byl součástí Jarní akademie hornistů České filharmonie, jež nabídla nejprve v sobotu odpoledne před vystoupením otevřený workshop Klíčová úskalí při hře na lesní roh s renomovaným hornistou Ondřejem Vrabcem. Po večerním koncertu pokračovala akademie v neděli druhým otevřeným workshopem pod vedením známého mistra lesního rohu Radka Baboráka a dvoudenní setkání uzavřelo v neděli odpoledne vystoupení souboru hornistů řízené Jindřichem Petrášem.

Číst dál…

Philharmonie de Prague

Dvojici zahraničních vystoupení očekává orchestr Prague Philharmonia. Konkrétně vystoupí v domovině svého šéfdirigenta ve Francii, v colmarském kostele sv. Matouše. Koncerty se za přispění trojice sólistů uskuteční ve dnech 18. a 19. dubna, jednou diriguje právě Emmanuel Villaume. Tři díla prvního koncertu představují klíčové momenty hudební historie, každé svým vlastním způsobem. Náhrobek Couperinův…

Číst dál…

Klasicismus versus neoklasicismus podle Pražského komorního orchestru

Druhý abonentní koncert sezóny připravuje Pražský komorní orchestr na úterý 15. dubna. Za vedení koncertní mistryně Ludmily Pavlové se od půl osmé večer těleso představí v koncertním sále Pražské konzervatoře s díly Zacha, Mozarta, Suka a Brittena. Programem zaměřeným na období klasicismu a neoklasicismus bude pokračovat nepříliš zaplněná sezóna Pražského komorního orchestru. Dubnový večer,…

Číst dál…

Nový festival v italském Terstu přiveze Vídeňské symfoniky v čele s Petrem Popelkou

Nově založeným jarním festivalem Primavera da Vienna (Jaro z Vídně) se italský Terst stává dějištěm klasickohudební akce. Vídeňští symfonikové pod vedením svého šéfdirigenta Petra Popelky odehrají od 11. do 13. dubna tři koncerty v divadle Politeama Rossetti. Festival však začíná už 10. dubna koncertem Aperitivo Musicale, při němž soubory orchestru promění historické…

Číst dál…

Prague Philharmonia vystoupí v Carnegie Hall

Po loňské úspěšné rezidenci České filharmonie v newyorské Carnegie Hall – a po tamních vystoupeních Filharmonie Brno a Českého národního symfonického orchestru v roce 2023 – bude dalším českým tělesem, které zamíří do prestižní americké koncertní síně, orchestr Prague Philharmonia. Koncert se uskuteční v pondělí 26. ledna 2026 ve Stern Auditoriu.  Prague Philharmonia v New Yorku…

Číst dál…

Dresdner Musikfestspiele ambiciózním mladším sousedem Pražského jara

Drážďanský hudební festival Dresdner Musikfestspiele se bude letos konat poosmačtyřicáté. Chystá od 17. května do 14. června 61 koncertů, nad nimiž se jako téma a motto klene slovo Láska. Z českých umělců do města na Labi v té době zamíří Josef Špaček, Petr Popelka a Prague Philharmonia.  Některé z festivalových koncertů v saské metropoli se shodují…

Číst dál…