Ruhrtriennale je kulturní akcí, která se koná v tříletých cyklech v oblasti německého Porúří a své sídlo má ve městě Bochum. A právě tam, v sále Jahrhunderthalle, se uskuteční šest provedení nově inscenované Janáčkovy opery Z mrtvého domu. Zpěváci budou zpívat v češtině. Diriguje Dennis Russell Davies, spoluúčinkuje brněnský operní sbor. Festival Ruhrtriennale byl založen v roce 2002 a jde…
Janáček Brno 2022 – Hrůša a Heřman, trefa do černého
„Jiří Heřman nabídl prostřednictvím svého typického rukopisu nadčasově vizionářský vhled do Janáčkova poselství a Jakub Hrůša dal působivým živým obrazům přesně artikulované, ale přesto mimořádně emotivní hudební zdůvodnění.“
„V opeře využívá Jiří Heřman nad všemi detaily sílu symbolů a náznaků, vytváří atmosféru. Pro Glagolskou mši zvolil ještě méně konkrétní obrazy. Jde už téměř o choreografii.“
„Hrůša se zapsal premiérou inscenace do brněnských janáčkovských tradic velmi výrazným způsobem. Nejen dramaturgickým nápadem, který byl opravdu jeho a opravdu dobrý, ale i provedením.“
Osmý ročník festivalového bienále Janáček Brno otevřelo umělecky ambiciózní scénické propojení opery Z mrtvého domu a Glagolské mše. Za jedinečným projektem stojí režisér Jiří Heřman, který potvrdil schopnost hluboce oduševnělé vizualizace a výkladu vznešených a svátečních námětů, a dirigent Jakub Hrůša, oslavovaný při operním debutu v rodném městě jako světově nejúspěšnější český hudebník současnosti. Středeční premiéra právem zvedla publikum v Janáčkově divadle ze sedadel.
Tomáš Hanus: Hledět si při dirigování opery pouze hudby? To nemohu
„Publikum v Mnichově na Prodanou nevěstu reaguje velmi vřele.“
„Jelikož jsem se od začátku srpna nezastavil, vyberu si teď intenzívní studijní čas.“
„Janáčkova hudba se nemůže omrzet.“
Bavorská státní opera hraje od prosince Smetanovu Prodanou nevěstu. Po hudební stránce za novou inscenací stojí dirigent Tomáš Hanus, šéfdirigent a hudební ředitel Velšské národní opery v Cardiffu, brněnský rodák, který se svým souborem hostoval v prosinci na festivalu Janáček Brno 2018 s operou Z mrtvého domu…
Aleš Briscein od Janáčka ke Smetanovi
„Janáček a můj hlas si naštěstí velmi dobře rozumějí.“
„V zahraničí jde o velmi žádaného autora, žijeme v období „janáčkománie“.“
„V únoru 2019 čeká Brisceina Smetanův Dalibor v německém Frankfurtu.“
Na scénu berlínské Deutsche Oper se na tři večery 10., 16. a 22. listopadu vrací Janáčkova opera na motivy Čapkovy hry Věc Makropulos o touze po nesmrtelnosti i strachu z ní. Hlavní ženskou roli Emilie Marty ztvární jedna z nejlepších dramatických sopranistek současnosti Evelyn Herlitzius. Do inscenace vstupuje i tenorista Aleš Briscein, který hlavní postavu Alberta Gregora vytvořil už několikrát v kariéře, kromě českých scén třeba v Londýně, Salcburku, Šanghaji nebo Hongkongu.
Jakub Hrůša: O Svaté Ludmile a lásce k Dvořákovi i Janáčkovi
„Nemám nic proti škrtům, ale Svatá Ludmila má už ve svých genech velkorysou monumentalitu.“
„Nezkrácená podoba mi připomíná největší liturgické události.“
„Dvořák je srozumitelnější, někdy až příliš, Janáček je ten pro náročnější publikum.“
Velkolepé oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka zazní po sto letech v původním rozsahu – festival Dvořákova Praha tak dnes přispěje k letošním jubilejním oslavám československé státnosti. Nastudování se ujala špičková tělesa a sólisté z obou zemí. Pod taktovkou Jakuba Hrůši vystoupí Kateřina Kněžíková, Alena Kropáčková, Richard Samek, Jozef Benci, Ondřej Koplík, Pražský filharmonický sbor a Česká filharmonie. Dílo patří mezi mistrovy nejrozměrnější a nejhlubší kompozice, spojuje v sobě křesťanskou symboliku i linii vlasteneckou.




