„Všichni tři pěvci si výstup očividně užívali.“ „V sérii písní si nejstylověji vedl Jaroslav Březina, mimořádně citlivě doprovázený Zdeňkem Klaudou.“ „Čtyřicetiminutovou partituru rozezněli společnými silami krásným způsobem.“ Oslava Mozartových narozenin, letos dvoustýchšedesátýchčtvrtých, se v režii operního souboru pražského Národního divadla poprvé obešla bez operní hudby. Pondělní večer ve Stavovském divadle byl…
Markéta Cukrová se souborem L’Armonia Terrena: radost pro účinkující i posluchače
„Všichni – včetně orchestru – ze sebe vydali to nejlepší, co umějí.“ „Nastudování Zdeňkem Klaudou bylo jisté, přehledné, s respektem ke skladateli a současně interpretované a řízené s velkou chutí a radostí.“ „Markéta Cukrová zazpívala tak vřele a něžně, že se jí dostalo vděčného přijetí dojatými posluchači.“ Koncerty Českého spolku pro komorní hudbu se vyplatí sledovat.…
Slavnostní večer plný premiér připomene básníka Jana Skácela
Koncert pořádaný k třicátému výročí úmrtí jednoho z nejvýznamnějších brněnských básníků Jana Skácela pod názvem (D)Obrovský Skácel, se koná ve čtvrtek 7. listopadu od sedmi hodin v brněnském Divadle Husa na provázku. Současní brněnští skladatelé vzdají v premiérách svých děl hold Skácelově básnické tvorbě, koncertně zazní i dílo, na němž se Skácel v závěru svého života…
Kroměřížská Letní akademie nabídne festival a nové obory
Nové obory a delší trvání – to jsou hlavní novinky Letní hudební akademie Kroměříž, kterou založil dirigent Tomáš Netopil. Příští léto se bude konat potřetí, a to od 10. do 22. srpna. Úspěšná akce se také rozšíří o festival Hudební Kroměříž, takže se na bohatší program může těšit i veřejnost. Už letos na podzim…
Letní hudební akademie Kroměříž: Hudba z pohledu studentů
„Korepetitor by měl být poučenější a mít větší množství informací než zpěvák.“
„Rád bych lektorům ukázal, že jsem schopný se nějakým způsobem na všechny ty věci adaptovat.“
„I přesto, jak moc jsou úspěšní, jsou skromní a milí navrch.“
Několik posledních dní se Kroměříž nese v duchu probíhající Letní hudební akademie, na které se v roli lektorů aktivně podílela řada vrcholných interpretů a důležitých osobností v rámci vážné hudby – Josef Špaček, Dalibor Karvay, Radek Baborák, Kateřina Kněžíková, Barbara Maria Willi, Zdeněk Klauda, Lukáš Moťka, Robert Kozánek, Bohdan Šebestík či David Mareček. Není tedy divu, že celá akce iniciovaná Tomášem Netopilem upoutala pozornost mnoha mladých umělců z celého světa. Například až z Portugalska dorazila hornistka Telma Gomes a trombonista Leonardo Fernandes.
Letní akademie v Kroměříži: S hudbou až do konce
„Když sedím v Rudolfinu a poslouchám je, říkám si – škoda, že neučí.“
„S blížícím se večerem centrum dění pomalu přechází do kina Nadsklepí.“
„Začínají se vynořovat například otázky ohledně problémů s řadovým staccatem. Vždyť včera to ještě šlo…“
Vše pomalu končí. Už chybí doladit jen pár věcí, na vše se pokud možno co nejlépe připravit, pobrat ještě alespoň pár cenných rad… Poslední páteční výukový den kroměřížské Mezinárodní hudební akademie se totiž pomalu ale jistě uzavírá. Pak už jen zbývá předvést všechen svůj um v rámci pár posledních vystoupení. Ale i přesto je stále všude živo a veselo – jako by vše mělo teprve začít…
Letní hudební akademie v Kroměříži: Noty, ale i to, co je přesahuje
„Vidím hodně frázování. Ale není slyšet.“
„Konkurzy nanečisto zažil Špaček v Americe. Přišel s nimi proto do Prahy a do Kroměříže.“
„Netopil s charakteristickým úsměvem, energičností a entusiasmem, stejnými jako na dirigentském stupínku, nenápadně stojí za celou akademií.“
„Sára slibovala, že bude hrát…,“ otáčí se udiveně Josef Špaček do zadní části sálku, odkud se ozvala omluvná slova. „Rozmyslela jsem si to,“ opakuje plaše mladá dívka s houslemi v rukou. Je jednou z pěti desítek studentů, kteří se až do soboty aktivně účastní mezinárodní Letní hudební akademie v Kroměříži…
Dva hornisté, tři lesní rohy a skupina broumovských kostelů
„Telemannově Koncertu D dur sólisté věnovali mimořádně pečlivou souhru a podrobně sjednocenou artikulaci, hráli perlivě a bez kazů.“ „Cyklu šesti písní sólovou linku vede v líbezných i vzrušujících zákrutech melodií k jedinečnosti, která si pro autora charakteristicky pohrává s tradicí i novátorstvím, s virtuozitou a poezií, s měkkostí a přímočarostí.“ „Vnímavému posluchači je zřejmé, že Benjamin Britten sáhl do říše tónů…
Zuzana Rzounková: Šátek a kalhoty? V podstatě dělám službu horně, nemoc je výborná reklama
„U nás v rodině byli všichni doktoři.“
„Člověk vypuštěný ze školy musí sám sobě být velmi tvrdým trenérem.“
„Nedokážu mít malou radost nebo malý smutek, vždycky to musí být veliké!“
Těší se na zítra, na Alpskou symfonii se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, miluje své studenty a už pátým rokem pro ně chystá mistrovské kurzy v Broumově, kde také vystoupí na festivalu Za poklady Broumovska, snaží se hrát výjimečné skladby, které se u nás dlouho neobjevily. Horna se jí zaryla pod kůži už v dětství. A jak dodává v rozhovoru pro KlasikuPlus, až v momentě, když se něco v životě stane, tak člověk začne vnímat sám sebe.
VÝHERCE CD:
Antonín Rejcha – hudební aristokrat v emigraci
Vyhlašujeme výherce CD s výjimečným dílem Antonína Rejchy. V červnu 2018 vznikla v kostele sv. Salvátora nahrávka jeho vrcholné skladby Missa pro defunctis (Requiem). Iniciátor a dirigent Zdeněk Klauda přizval ke spolupráci soubory L’Armonia Terrena a L’Armonia Terrena Vocale. Sólové party nazpívala čtveřice významných pěvců: Emöke Baráth – soprán, Markéta Cukrová – alt, Krystian…
Zdeněk Klauda: Na hudbě jsem závislý
„Inscenace není dílem, je pouze jeho interpretací. Dílo je vždy partitura.“
„Mám rád, když hudba vzniká v kolektivu a když se lidé navzájem inspirují. Ten kvas je pro mě živnou půdou!“
„Myslím, že v dnešních dnech už s největší pravděpodobností neobjevíme skladatele, za kterým by zůstaly hluboké brázdy.“
Pyšní se tím, že ho celou LŠU nedonutili zpívat. Dnes je šéfkorepetitorem Národního divadla a při práci s kolegy samozřejmě musí zpívat denně. Kromě toho je Zdeněk Klauda klavírista, flétnista, skladatel, dirigent a hudební manažer. Právě v těchto dnech probíhá Festival Jakuba Jana Ryby, který spoluzaložil a stará se o jeho dramaturgii, stejně tak jako o málo známý, zato bohatý odkaz tohoto pro většinu „autora jedné skladby“. Také vystupuje se svým orchestrem L´Armonia Terrena. A KlasicePlus přiznal, že si hudbu pustí i po náročném pracovním dni.
SOUTĚŽ O CD:
Antonín Rejcha – hudební aristokrat v emigraci
Vyhlašujeme soutěž o CD s výjimečným dílem Antonína Rejchy. V červnu 2018 vznikla v kostele sv. Salvátora nahrávka jeho vrcholné skladby Missa pro defunctis (Requiem). Iniciátor a dirigent Zdeněk Klauda přizval ke spolupráci soubory L’Armonia Terrena a L’Armonia Terrena Vocale. Sólové party nazpívala čtveřice významných pěvců: Emöke Baráth – soprán, Markéta Cukrová – alt, Krystian…
J.J. Ryba – to není jen Česká mše vánoční
„Festival si vzal za úkol představit celou šíři Rybova talentu.“
„L´Armoria Terrena hraje prakticky ve stejném složení, v jakém hrával orchestr na starorožmitálském kůru.“
„Poetický text Aramejského Otčenáše umocnila Krčkova hudba.“
Asi by se těžko našel v České republice někdo, kdo neslyšel Českou mši vánoční od Jakuba Jana Ryby. Zaznívá pravidelně z kůrů venkovských kostelíků v provedení amatérských hudebníků i zpěváků, asi tak jako za Rybových dob, i v koncertních síních v provedeních symfonických orchestrů a profesionálních sborů i pěvců, což Ryba za svého života nikdy neslyšel. Ano, Jakub Jan Ryba je pro většinu z nás spojen s jedním jediným dílem. Přitom to byl skladatel obrovské šíře. Objevit jeho dílo pro hudbymilovnou veřejnost si dal za úkol festival, jehož druhý ročník právě probíhá.
Ryba, Šístek a „Klaudova filharmonie“
„Rybův koncepcí velký a stejně mimořádně náročný koncert zahrál s opravdovým osobním zanícením, obětavě a navíc také zpaměti.“ „Souvisí s tím neodbytný dojem, že L´Armonia Terrena šťavnatost a opravdu ojedinělou osobní váhu projevu dynamicky téměř neustále přepalovala.“ „Hudební úroveň Rybova každodenního okolí byla jednodušší než ta, na kterou by sám dosáhl.“ Druhý ročník Festivalu Jakuba…
V neděli začíná II. ročník Festivalu Jakuba Jana Ryby
“Jedním z cílů tohoto ročníku je vytvoření kritické edice a praktické vypracování sólového partu Rybova Violoncellového koncertu jeho sólistou Eduardem Šístkem.“ „Závěr druhého festivalového koncertu bude patřit Aramejskému Otčenáši Jaroslava Krčka, inspirovanému novým překladem Jana Konfršta.“ „Závěrečný koncert uvede novodobá světová premiéra: Rybových Nešporních zpěvů.“ Interpretace hudebního umění, veřejné disputace ve formě hudební konference a edukační činnosti.…
Všechno nejlepší, Bedřichu!
Matiné Národního divadla k výročí skladatelova narození
„Zazneli známe aj zriedkavejšie uvádzané Smetanove diela.“ „Zaujímavosťou bolo prevedenie diel pre dva klavíry, osemručne.“ „Potenciál, ktorý toto podujatie (aj s ohľadom na zaplnené auditórium) nepochybne má, ešte celkom naplnený nebol.“ Matiné k výročiu narodenia Bedřicha Smetanu je už pravidelnou akciou Národního divadla, na ktorej hold tomuto velikánovi skladajú predovšetkým stáli členovia…
V Hradci Králové zněla hudba neústupných a nešťastných skladatelů
„Obě díla, byť přes hlubokou časovou propast, shodně rezonovala svojí barevností, emocionalitou a naléhavostí sdělení.“ „Tíhu i lehkost vokální složky nesla čtveřice sólistů, kteří se střídali i v duetech, v triu a také v kvartetu s nádherně vedenými kontrapunktickými hlasy.“ „Závěrečné ovace vestoje si protagonisté rozhodně zasloužili. I když je to dnes tak trochu módní reakce publika.“ Díky…
Festival představí bohaté dílo J. J. Ryby
„Česká mše vánoční Hej mistře Rybu paradoxně poškodila a udělala z něj autora jedné skladby.“ „Co jde od srdce, jde k srdci.“ „Jakub Jan Ryba byl renesanční osobnost a umělec mimořádného talentu.“ Pět koncertů, mši, odbornou konferenci a interpretační kurzy s workshopy nabídne II. ročník hudebního festivalu Jakuba Jana Ryby. Začne 28. dubna v Rožmitále pod Třemšínem,…
Jakub Jan Ryba.
Bohem obdarovaný kantor, jehož hudba k nám stále promlouvá
V období Adventu a Vánoc je na českých kůrech jméno Jakuba Jana Ryby skloňováno ve všech pádech. A my všichni, kdo celý rok žijeme inspirováni Rybovým odkazem, pevně doufáme, že stále častěji ve správném pořadí. Na úvod by se tedy slušelo připomenout, že Ryba byl pokřtěn jmény Jakub Šimon. Zprvu používal pouze své…
Znovuobjavený klenot českého baroka
Národní divadlo uviedlo hru Augustina Šenkýře
„Naozaj pozoruhodná udalosť sa stala z očakávanej novodobej premiéry diela Augustina Šenkýřa.“ „Celkovo je hudba diela vznešená, určitú pompéznosť zabezpečujú najmä nesmierne pôsobivé koloratúrne árie.“ „Stále si musím klásť otázku, aké ďalšie klenoty starej hudby ležia nepovšimnuté v archívoch a múzeách po celej krajine.“ Naozaj pozoruhodná udalosť sa stala v sobotu 15. decembra z očakávanej…
Z Brna do Brna.
Barytonista Roman Hoza o zkušenostech v zahraničí a o Janáčkovi, Smetanovi a Šenkýřovi
„Pořád mám pocit, že bych nabrat nějaké vědomosti a zkušenosti ještě někde jinde mohl a měl.“
„Leoš Janáček je velký hudební úkaz.“
„Rád bych tady v Brně udržel drápek, opera je tu se současným vedením na dobré cestě!“
Zpívá pytláka Haraštu v nové brněnské inscenaci Příhod lišky Bystroušky a Radovana ve Smetanově Libuši, hostuje v Ostravě v Osudu, chystá se na Čajkovského do Lyonu, těší se na červnové Tři fragmenty z Julietty od Bohuslava Martinů… A dnes večer se v Praze podílí na prvním novodobém koncertním uvedení barokní gratulační kantáty od Augustina Šenkýře, věnované opatovi Břevnovského kláštera a znovuobjevené nedávno po bezmála dvou stech padesáti letech. Osmadvacetiletý barytonista Roman Hoza je třetí sezónu členem Janáčkovy opery Národního divadla Brno – a přestože se snaží získat i další zahraniční zkušenosti, je doma v Brně spokojen a nemá v úmyslu měnit.
Jakub Hrubý:
Šenkýřova kantáta v novodobé premiéře je zázrak
“Překážkou byl ale zcela nečitelný text a dosti nečitelné noty, taková rychle psaná partitura autorem.”
“Vzpomínám si na Šenkýřovo nádherné Festa sanctorum, ve kterém zpíval basista Karel Průša.”
“Z náročnosti a virtuozity partů lze dedukovat, že žáci tehdy měli vysoké hudební a pěvecké předpoklady.”
Novodobou premiéru připravilo na sobotu 15. prosince Národní divadlo v Praze. V kostele sv. Anny (Pražská křižovatka) zazní gratulační kantáta Augustina Šenkýře Dies numini et principi, věnovaná opatovi břevnovského kláštera Friedrichu Grundmannovi. Po 248 letech ji v Praze nastudovali sólisté Markéta Böhmová, Yukiko Kinjo, Michaela Zajmi, Jakub Koś a Roman Hoza, orchestr Národního divadla a dirigent Zdeněk Klauda, specialista na hudbu tohoto období, který byl za podobný objev (Rybovo Stabat mater) oceněn mezi jinými i prestižní cenou Diapason D‘Or.
Milan Al-Ashhab. Houslista, co má šťávu
„Houslista ji zahrál s takovou vervou, energií a zároveň lehkostí, jako by pro něj neexistovaly žádné technické překážky.“ „V jednom okamžiku houslista drží k pobavení posluchačů svůj nástroj jako kytaru a drnká na něj do hlavy se zadírající téma.“ „Důvěrně známý kus zněl jako onen skvost, do něhož hráč vkládá veškerý svůj technický um, cit…














