KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Sto let Pierra Bouleze, doyena moderní hudby english

Svět si ve středu 26. března letošního roku připomněl sté výročí narození Pierra Bouleze, nejvýznamnějšího francouzského skladatele své generace a také významného vizionáře, kulturního emisara, dirigenta a hudebního teoretika, který se zásadním způsobem zasazoval o díla skladatelů dvacátého století. Patřil k předním univerzálním myslitelům v dějinách hudby. Nikoli nevýznamným byl i jeho přínos ke světové janáčkovské osvětě.

Pierre Boulez se narodil v roce 1925 ve francouzském Montbrisonu nedaleko Lyonu jako syn oceláře, vystudoval matematiku na Collège de Saint-Étienne, kde se také učil hudbě. Později studoval matematiku, inženýrství a hudbu v Lyonu. V letech 1944 a 1945 ho na pařížské konzervatoři učil skladatel a varhaník Olivier Messiaen, následně se vzdělával v technice dvanáctitónové hudby u Reného Leibowitze, který byl žákem Arnolda Schönberga. V roce 1953 Boulez založil sérii avantgardních koncertů Concerts of Petit-Marigny, které byly později přejmenovány na Domaine Musical.

V šedesátých letech si Boulez získal mezinárodní renomé nejen jako skladatel, ale také jako dirigent, zejména repertoáru dvacátého století. V roce 1958 nastoupil na své první dirigentské místo u Rozhlasového symfonického orchestru v Baden-Badenu. Později se stal hlavním hostujícím dirigentem a poté hudebním poradcem Clevelandského orchestru a v sedmdesátých letech šéfdirigentem Symfonického orchestru BBC v Londýně a po Leonardu Bernsteinovi šéfem Newyorské filharmonie. Tehdy také dirigoval díla Richarda Wagnera na festivalu v Bayreuthu. Boulez spolupracoval s významnými orchestry ve Spojených státech a v Evropě, včetně Chicagských symfoniků, Vídeňských filharmoniků, Berlínských filharmonikůLosangeleské filharmonie. Proslavil se zejména provedením děl Schönberga, Berga, Weberna, RavelaStravinského. Podle amerického skladatele Johna Adamse „preciznost jeho výkonů a nahrávek měla obrovský vliv na následující generace dirigentů a interpretů“.

Pierre Boulez na festivalu Pražské jaro

V polovině sedmdesátých let Boulez založil a vedl experimentální Institut pro výzkum a koordinaci akustiky/hudby (IRCAM), který sídlil v pařížském Centre Pompidou. Instrumentální soubor Ensemble Intercontemporain, který Boulez na platformě IRCAM založil v roce 1976, se stal jedním z nejvýznamnějších světových souborů soudobé hudby. Boulez s tělesem v roli dirigenta jezdil na turné až do roku 1992 a poté zůstal jeho prezidentem.

Do hudebních dějin se Boulez zapsal výrazným způsobem jako komponista, autor komplexní serialistické hudby. V jeho raných skladbách se spojuje vliv dodekafonistů s Messiaenem a jeho prostřednictvím i s některými východoasijskými hudebními prvky. Boulez byl také ovlivněn dílem básníků Stéphana Mallarmého a Reného Chara. Komponoval novátorská díla komorní, symfonická i vokální, a to až do své smrti. K jeho nejvýznamnějším kompozicím patří v rámci takzvané Nové hudby komorní kantáta Le marteau sans maîtreKladivo bez pána (1954) nebo pětidílný Pli selon pli – Portrét Mallarméa (1958 až 1962) či Notation (1978). Občas si vzal volno od dirigování, aby se mohl věnovat vlastní hudbě. „Píšu v různých rovinách najednou – jedna rovina je jednoduchá, která vám dodá jistotu, jiné jsou složité, které vybízejí k objevování,“ uváděl Boulez ke své kompoziční práci.

Pierre Boulez je autorem autobiografických publikací Zápisky z učednických let nebo Rozhovory s Célestinem Deliègem, mezi jeho teoretičtější spisy patří Boulez o hudbě dnes či Orientace. O jeho přístupu k dirigování byla vydána publikace Boulez o dirigování: Rozhovory s Cécile Gilly, korespondenci je věnován titul Pierre Boulez a John Cage. Korespondence.
Mezi Boulezova četná mezinárodní ocenění patří Praemium Imperiale (1989), Wolfova cena (2000) a Kjótská cena (2009). Nahrávky představení, která Boulez dirigoval, získaly více než dvě desítky cen Grammy a v roce 2015 obdržel zvláštní cenu Grammy za celoživotní dílo. Získal také vysoká vyznamenání od vlád Velké Británie (komandér Řádu Britského impéria) a Německa (Řád za zásluhy Spolkové republiky Německo).

Pierre Boulez na festivalu Pražské jaro

Když přijel na sklonku května 1990, na konci studené války, do Československa, byl vítán jako živá legenda a jeho koncert na prvním svobodném Pražském jaru byl chápán jako symbolické otevření dveří pro příští skutečně plnou uměleckou názorovou pluralitu. V roce 2009 mu byl udělen čestný doktorát na JAMU za zásluhy v oblasti uvádění Janáčkových děl na světových pódiích. Do historie se zapsalo zejména jeho vídeňské uvedení opery Z mrtvého domu nebo Sinfonietty v New Yorku (obojí v roce 2007) či Glagolské mše v Londýně v roce 2008. O rok později vystoupil po dvaceti letech na Pražském jaru se svým souborem Ensemble Intercontemporain.

Jeho život se uzavřel 5. ledna roku 2016 v německém Baden-Badenu. V nekrolozích se o něm hovořilo jako o proroku hudby 20. století.

„Pierre Boulez je univerzální hudební osobností, jaká má v dějinách jen stěží obdoby – nejen vůdčí skladatelský zjev, ale také interpret prvého řádu, vynikající teoretik a hudební spisovatel, význačný organizátor a propagátor soudobé hudby, zároveň i obdivovaný pedagog. Ze své generace, která byla velmi silná a po druhé světové válce rozvinula koncepci „Nové hudby“ do nevídané šíře, zůstává dnes jediný. Jeho jméno je symbolem kultivovaného a široce vzdělaného hudebníka, který dokázal prosadit nové myšlenky a uskutečnit je,“ shrnul význam osobnosti Pierra Bouleze u příležitosti udělení brněnského doktorátu v laudatiu doc. Vít Spilka.

foto: Martin Schalk, Getty Images, Zdeněk Chrapek / Pražské jaro

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky