Studenti JAMU připomenou operně odkaz Milady Horákové
Ve dnech, kdy si česká společnost připomíná výročí pádu totalitního režimu, uvede Komorní opera Hudební fakulty JAMU nové nastudování jednoaktové opery Zítra se bude… skladatele Aleše Březiny a libretisty Jiřího Nekvasila. Inscenace, inspirovaná procesem s Miladou Horákovou, se zaměřuje na aktuální téma soudů veřejného mínění a manipulace v digitálním prostoru. Premiéra se uskuteční 21. a 22. listopadu v Divadle na Orlí, následovat budou čtyři reprízy.

Režisérem projektu je student pátého ročníku operní režie Vojtěch Orenič, hudebního nastudování se ujímá student třetího ročníku dirigování Roman Hájek. Tvůrčí tým zvolil netradiční přístup, historické události padesátých let se nestávají rekonstrukcí minulosti, ale paralelou k současnému světu, v němž se o vině a pravdě často rozhoduje prostřednictvím sociálních sítí. „Mým cílem však bylo proces s Miladou Horákovou nejen pietně připomenout, ale také ukázat, jak děsivě je aktuální. Procesy pořád jsou. Prostor a prostředky se sice změnily, výsledek však ne,“ uvedl režisér Orenič.
Hudební složka inscenace vychází z výrazného jazyka Aleše Březiny, jehož kompozice propojuje napětí, rytmus a emocionální hloubku. Březina stojí za dílem nejen skladatelsky, ale také libretisticky, a to ve spolupráci s Jiřím Nekvasilem. V komorním obsazení šesti hudebníků z Janáčkova akademického orchestru zazní housle, violoncello, basklarinet, fagot, cembalo a bicí nástroje, které dohromady vytvářejí zvukový svět na hranici dramatu a intimity. Soubor přitom bude netradičně začleněn přímo do scény, čímž se stírá hranice mezi děním na jevišti a orchestrem. Výraznou vizuální stránku inscenace vytvořila Kristina Komárková z Ateliéru scénografie Divadelní fakulty JAMU. Její výtvarné pojetí reflektuje proměnu reality v digitálním prostředí – svět, v němž barvy mizí a člověka pohlcuje chladná záře obrazovek. V sólovém obsazení jsou angažováni: Patricie Moravcová, Hana Mikulková, Peter Gáč, David Machek, Sabina Dospělová, Lucie Kratochvílová, Barbora Petruniaková, Kristína Múdra ad. Kompletní sestava je uvedena zde.

Projekt je výsledkem spolupráce mezi studenty Hudební a Divadelní fakulty JAMU, brněnské konzervatoře i profesionálními umělci. Komorní opera JAMU tak znovu potvrzuje svou roli tvůrčí platformy, která propojuje vzdělávání, experiment i společenský přesah, a to kriticky přemýšlivým způsobem. Po premiérách ve dnech 21. a 22. listopadu, Komorní opera JAMU nabídne ještě čtveřici repríz od 23. do 26. listopadu. Všechna uvedení hostí scéna Divadla na Orlí.
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie