KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Svatojakubský varhanní festival započatý znamenitě english

„Na jubilejním Mezinárodním varhanním festivalu u sv. Jakuba vystoupil francouzský varhaník Baptiste-Florian Marle-Ouvrard.“

„Mimo dvě rozsáhlé improvizace se věnoval převážně hudbě své země.“

„Závěrečná improvizace byla na Hymnus stvoření sv. Františka z Assisi a jeho českého zhudebnění jako duchovní písně ‚Nejvyšší a mocný, dobrý Pane‘.“

Francouzský varhaník Baptiste-Florian Marle-Ouvrard zahájil jubilejní cyklus Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba. Koncert navštívili papežský nuncius v Praze a arcibiskup Jan Graubner. Sólista vystudoval Pařížskou konzervatoř a specializuje se na improvizaci, s kterou získal při mezinárodních soutěžích mnoho cen. Od roku 2015 je titulárním varhaníkem pařížského kostela sv. Eustacha jako nástupce Jeana Guilloua. Koncertuje po celém světě a vede mistrovské kurzy improvizace. Vládne brilantní technikou manuálu i pedálu, která mu dovoluje provádět skladby v závratných tempech. Nejlépe se mu při zahájení festivalu dařilo v dílech francouzské provenience, a především ve dvou pozoruhodných improvizacích. 

K obdivuhodnému jubileu dospěl letos Mezinárodní varhanní festival v minoritské bazilice sv. Jakuba na pražském Starém Městě. Kostel s obrovskou hudební tradicí, která se datuje už z doby baroka od Bohuslava Matěje Černohorského přes koncerty Bedřicha Antonína Wiedermanna v období druhé světové války až k Jiřímu Ropkovi, který udržel tradici provozování kvalitní varhanní hudby v temných padesátých letech minulého století. Jeho nedělní večerní varhanní hodinky byly proslulé a při komunistickém zákazu koncertů v kostelích až do roku 1964 znamenaly téměř jedinou možnost slyšet pozoruhodná varhanní díla ve vynikající interpretaci. Celá hudební Praha to věděla a každou neděli putovala ke sv. Jakubu v očekávání nezapomenutelných zážitků, násobených ještě nádherným chrámovým prostorem. Od šedesátých let se i přes trvající nepřízeň režimu začaly pořádat veřejné varhanní koncerty pod hlavičkou Koncertního jednatelství FOK a jakýkoliv další jejich zákaz už nikdy nepřišel. V devadesátých letech se ujala úřadu varhaníka baziliky mladá iniciativní varhanice Irena Chřibková, která v roce 1996 za vydatné pomoci tehdejšího provinciála P. Ondřeje Prachaře založila Mezinárodní varhanní festival, který přes všechny organizační těžkosti a komplikované shánění finančních prostředků úspěšně probíhá už třicet let. Osm koncertů vždy ve čtvrtek v srpnu a září je obsazeno šesti varhaníky z ciziny a dvěma českými. Za doby trvání festivalu vystoupilo na něm skoro tři sta varhaníků, někteří opakovaně a zahraniční interpreti zastupovali 32 států. Toto vše zvládla s několika málo spolupracovníky Irena Chřibková téměř sama a ve výběru účinkujících měla a má šťastnou ruku. Budiž jí za to dík a obdiv. Z Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba se stal interpretační kvalitou nejvýznamnější varhanní festival v České republice.

Letošní ročník zahájil Baptiste-Florian Marle-Ouvrard, titulární varhaník pařížského kostela sv. Eustacha. Úvodem provedl Preludium a fugu Es dur Johanna Sebastiana Bacha, vrcholné dílo z lipského období, jehož tři témata preludia a trojitá fuga zazněly v rychlejším tempu a určité interpretační netrpělivosti. Při improvizačně uvolněném rytmickém pulzu preludiu scházela monumentalita a při vynikající akustice svatojakubské baziliky i určitá zřetelnost. Trojitá fuga byla pojata gradačně se stálým přidáváním zvuku až do ohlušujícího plena. Příliš rychlé tempo ve Fuze II.Fuze III. způsobilo, že skladba doslova přeletěla do závěru a vyzněla spíš jako virtuózní francouzská toccata.

Do zcela jiného světa přivedla posluchače následující Improvizace na Žalm 143 „Hospodine, slyš mou modlitbu“. Po meditativním úvodu s výrazným zdůrazněním jednotlivých osamocených tónů v dalším průběhu improvizace gradovala do fortissima a pomalu se vracela k tónům úvodu, po nichž zazněl delší smírný pianissimový chorální závěr. Zde se zaskvělo Marle-Ouvrardovo umění v nejlepším světle. 

Final z První symfonie Louise Vierna patří k nejpopulárnějším a nejhranějším skladbám svého autora na přelomu 19. a 20. století. Byla zahrána ve velmi virtuózním tempu a tvořila vítaný kontrast k předcházející improvizaci. Varhany bouřily a byly ovládány obdivuhodným suverénem.

Jako z jiného světa zaznělo Preludium a fuga na jméno A L A I N Maurice Duruflého. Autor vytvořil dílo za druhé světové války na paměť předčasně zemřelého Jehana Alaina, velké naděje francouzské hudby, který padl na počátku války. Pianissimové preludium pracuje jako vedlejší myšlenkou s tématem z Alainových Litanií, jeho nejznámější skladbou. Interpret prokázal velký smysl pro jemné zvukové barvy, které vykouzlil z cenného svatojakubského nástroje. Fuga byla působivě vystupňována do strhujícího závěru. Zde byl vrchol Marle-Ouvrardova interpretačního umění.

Závěrečná Improvizace na Chvalozpěv stvoření sv. Františka z Assisi, zakladatele minoritského řádu, zhudebněná v duchovní písni Nejvyšší a mocný, dobrý Pane je v české verzi tradiční. Zcela pravidelný nápěv (8+8 taktů) přivedl sólistu k improvizaci partity v barokním stylu. Marle-Ouvrard ze zvoleného stylu nikde nevybočil a prokázal své nepochybné kvality. Jako v barokní variační partitě zaznělo duo, trio pro tři hlasy odlišené zvukově, předimitace, ozdobený cantus firmus střídavě v sopránu nebo tenorové poloze i závěrečné fugato v manuálu s citací písně v dvojnásobných rytmických hodnotách ve dvojitém pedálu. Obdivuhodný výkon!

Foto: Zdeněk Chrapek

Jan Hora

Varhaník a hudební pedagog

Vystudoval Pražskou konzervatoř, hudební fakultu AMU ve třídě Jiřího Reinbergera a vzdělání si rozšířil ještě na Franz-Liszt-Hochschule ve Výmaru. Je laureátem bachovských soutěží v Gentu (1958) a v Lipsku (1964). Koncertoval ve všech zemích Evropy, v USA a Japonsku, spolupracoval s mnoha špičkovými orchestry, podílel se mimo jiné na řadě nahrávek Janáčkovy Glagolské mše. Vyučoval v letech 1965 – 2016 na Pražské konzervatoři, v letech 1977-2014 zároveň na AMU, od 1995 jako profesor varhanní hry. V současné době působí na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity v Hradci Králové. Často je zván do porot mezinárodních varhanních soutěží. Jeho repertoár zasahuje do všech stylových epoch se zvláštním zaměřením na českou varhanní tvorbu. Pro firmu Vixem nahrál varhanní skladby A. Dvořáka, J. B. Foerstera, L. Janáčka, B. Martinů, M. Kabeláče a A. Háby a staré české mistry J. Zacha, K. B. Kopřivu a J. K. Kuchaře.



Příspěvky od Jan Hora



Více z této rubriky