Svatojánský varhanní cyklus, tedy mnoho odstínů umění varhanice Lindy Sítkové
Programy koncertů Svatojánského varhanního cyklu v roce 2025 navazují na dramaturgii předchozích let, která si klade za cíl systematicky seznamovat široké publikum se stěžejními díly sólové varhanní literatury, obohacené o pestré komorní kombinace skladeb původních i pro tyto účely upravených. První koncert se koná už tradičně 18. května a jako všechny koncerty cyklu v kostele sv. Jana Nepomuckého u Karlova náměstí. Hlavní protagonistkou sedmidílné koncertní řady je varhanice Linda Sítková.

V roce 2025 si veřejnost připomíná dvojité výročí jednoho z největších hudebních géniů všech dob Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750). Vzhledem k zásadnímu významu a přínosu Bachovy varhanní tvorby, která je základním kamenem varhanní literatury, tvoří hlavní dramaturgickou linii uvádění stěžejních Bachových velkých preludií a fug, toccat, koncertantních skladeb, triových sonát a chorálových předeher. Programy budou doplněny dále komorními skladbami J. S. Bacha, určenými pro nástroje obsazené na jednotlivých koncertech. Cyklus tak v roce 2025 nabídne sérii virtuózních Bachových děl, jejichž pojítkem bude interpretace renomované varhanice Lindy Sítkové, která se na Bachova díla dlouhodobě zaměřuje. Každý koncert je z důvodu apelu na plasticitu programu sestaven ze skladeb většinou ne pouze jednoho stylového období, záměr koresponduje i s rozměrem a univerzálností varhan v kostele sv. Jana.
Zahajovací koncert Svatojánského varhanního cyklu se koná vždy u příležitosti svátku sv. Jana Nepomuckého 18. května. Program se ponese ve slavnostním duchu v podání dvou předních trumpetistů Jana Vernera a Miloše Mácháně (členů Hudby Hradní stráže) s doprovodem varhan. Virtuózní, italsky laděné Bachovo varhanní Preludium a fugu D dur doplní Triosonáta e moll. Dvě trubky budou k slyšení mimo jiné ve známé Sonátě Vespertina P. J. Vejvanovského nebo ve Dvojkoncertu C dur A. Vivaldiho.
Svatojánský varhanní cyklus je i letos obohacen o jeden sborově-instrumentální koncert, který zpestřuje komorní řadu. 24. června zazní jedna z nejznámějších Bachových chorálových kantát Wachet auf, ruft uns die Stimme, zpracovávající známé evangelijní podobenství o deseti pannách. Hlavním hudebním zdrojem kantáty je slavný luteránský hymnus Wachet auf, ruft uns die Stimme, jehož autorem je Philipp Nicolai a který zpracovala ve svých dílech kromě Bacha řada dalších skladatelů. Na koncertu se tedy podílí Bach-Collegium Praha s dirigentem Jiřím Mátlem.

Lucie Hilscherová je přední česká mezzosopranistka. V doprovodu Lindy Sítkové při třetím koncertu 3. srpna přednese pestrý program s výrazným zastoupením francouzské hudby: např. C. Gounod a M. Durufleé. Velké Bachovo varhanní Preludium a fuga Es dur pak připomene autorovo letošní dvojité výročí.
Houslová sonáta G dur J. S. Bacha patří k vrcholům barokní houslové literatury. Jedná se o virtuózní skladbu, která ukazuje až neuvěřitelné možnosti tohoto smyčcového nástroje. Své mistroství 21. září ukáže houslistka a členka Pražákova kvarteta Marie Fuxová. A na stejném koncertu uváděný Varhanní koncert a moll J. S. Bacha vznikl přepracováním původně instrumentálního koncertu složeného A. Vivaldim.

Basista Jaromír Nosek patří k předním interpretům zejména barokní literatury. V jeho podání diváci 19. října uslyší kromě árie z Matoušových pašijí skvost duchovní písňové tvorby, cyklus Biblické písně A. Dvořáka.
Na hoboj se 9. listopadu představí členka orchestru Prague Philharmonia Jaroslava Čiháková Tajanovská. V jejím podání se lze těšit na slavný Koncert d moll pro hoboj od italského barokního skladatele A. Marcella. A ani tentokrát nebude chybět v programu stěžejní varhanní skladba J. S. Bacha, tentokrát Preludium a fuga a moll.
Poslední koncert obstará nabídne 14. prosince um Anny Mikolajkové, hráčky na zobcovou fléntu. Jelikož v Čechách se tento obor na akademiích nevyučuje, studovala Anna zobcovou flétnu na univerzitě v rakouském Linci. Na koncertně uvede i některé ze svých skladeb.

Svatojánský varhanní cyklus je řada sedmi koncertů v průběhu celého roku letos běžící už popáté. Cyklus se zaměřuje na kombinaci komorní varhanní hudby s pestrým nástrojovým a vokálním obsazením, sborové hudby s doprovodem varhan a virtuózních sólových varhanních skladeb. Hlavním uměleckým garantem je česká varhanice Linda Sítková, která si zve ke spolupráci další vynikající hudebníky. Součástí koncertů je videoprojekce obrazu interpretů z kůru kostela dolů před diváky, která zvyšuje atraktivitu produkce a přispívá k popularizaci varhanní hry.
Pojítkem všech koncertů, jak zmíněno, je místo jejich konání – kostel sv. Jana Nepomuckého na Skalce. Nachází se v srdci Nového Města pražského u Karlova náměstí, architektonický skvost vrcholného baroka byl postavený pražským architektem Kiliánem Ignácem Dientzenhoferem. Koncertní cyklus má mimo jiné přispět k většímu zpřístupnění kostela, který je často neznámý i obyvatelům přilehlé městské části a přiblížit ho širší veřejnosti.

Foto/zdroj: archiv KlasikyPlus.cz, Tomáš Blažke, archiv Anny Mikolajkové
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie