KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Světová hudba dneška v srpnu opět rozezní Ostravu english

Bienální festival Ostravské dny mezi 11. a 30. srpnem představí soudobé kompoziční umění na poli klasické hudby z Evropy i zámoří. Pořadatelé avizují desítky premiér zahraničních i českých skladeb, ale i uvedení avantgardních kompozic minulého století. Ty zaznějí nejen v prostorách City Kampusu Ostravské univerzity či Trojhalí Karolina, ale i v dalších lokalitách postindustriální Ostravy včetně těch méně tradičních, benzínovou pumpu nevyjímaje…

Futureum, Zemědělské muzeum v Dolní oblasti Vítkovic, bývalý hotel Palace, katedrála Božského Spasitele nebo čerpací stanice. Tyto a další lokality rozehrají Ostravské dny ve druhých dvou dekádách srpna současnou hudbou v orchestrální i komorní podobě. Jedním z vrcholů letošního programu, který připravuje pětice dirigentů: Peter Rundel, Johannes Kalitzke, Petr Kotík, Bruno FerrandisLilianna Krych a kteří pořadatelé plně představí v závěru dubna, bude uvedení skladby pro tři orchestry a tři dirigenty (Phill Niblock, Bernhard Lang, Alvin Lucier a Petr Kotík) v Trojhalí 24. srpna na úvod orchestrální řady. Příležitost k vystoupení dostane Mezinárodní symfonický orchestr ONOOstravská banda.

Souběžně s festivalem se uskuteční Institut Ostravských dní pro mladé skladatele a skladatelky, kteří svá díla představí na site specific Open Call. V letošním roce se na tento projekt do Ostravy přihlásila řada žadatelů z celkem osmnácti zemí a čtyř kontinentů, z nichž umělecký ředitel festivalu Petr Kotík vybral pětatřicet rezidentů, jimž přehlídka nabídne řadu přednášek, workshopů, zkoušek, ale i uvedení vlastních skladeb.

Festival zařadí také program Probouzení intonarumori v objektu výklopníku vagonů a mlýnice černého uhlí v Dolní oblasti Vítkovic. Kurátorem programu experimentálních nástrojů s hosty z Německa a Itálie bude Petr Studený. Návštěvníky čeká i sonda do automatické a algorytmické kompozice s rakouským Mivos Quartetem pod patronací Charlese Amese nebo provedení děl Lejarena HilleraJamese Tenneyho

K Ostravským dnům se připojí mezinárodní Minimaraton elektronické hudby, který kurátorsky povede Martin Režný. Katedrálu Božského Spasitele v Ostravě rozezní premiéry skladeb Slavomíra Hořínky a americké skladatelky kubánského původu Tanii León. Další orchestrální a komorní koncerty uvedou ve světové premiéře skladbu srbské akordeonistky Snežany Nešić, Jakuba Rataje, Martina Klusáka, Christiana Wolffa nebo Alexe Minceka, profesora Northwestern Bienen School of Music v USA. Do Ostravy poprvé přijede kanadský saxofonový kvartet Quasars, vystoupí také komorní soubor Daan Vandewalle, Nicolas Isherwood, Hana Kotková, Olivia de Prato, Charles Curtis, Dystopic Requiem Quartet a další. Festival vyvrcholí dvojící orchestrálních koncertů s premiérami skladeb Petra Bakly, švédské komponistky Lisy StreichAnnesley Black a uvedením zatím neupřesněné skladby Luigiho Nona v mimořádném obsazení. 

Ostravské dny budou i letos místem, kde se setkávají hudebníci z celého světa. Vedle zmíněných debutantů se letošním roce se vrátí Rakušan Bernhard Lang nebo Kanaďan Christopher Butterfield. „Pouhé konstatování, že Ostravské dny jsou opravdu výjimečnou událostí, dostatečně nevystihuje tento krásně bláznivý projekt. Musíte přijít a prožít alespoň jeden večer doslova přeplněný hudbou,“ pozvala na akci česká skladatelka Marie Nečasová, bývalá rezidentka Institutu OD.

Foto/zdroj: z minulého ročníku festivalu

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky