KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Symfonické básně jako trojitý otvírák english

„Je opravdu dobré, že se podařilo angažovat jako hosta také Tomáše Hanuse, který je v podstatě největší dirigentskou hvězdou sezóny.“

„Sólistovi chyběl kus nosného houslového tónu.“

„Hanus vsadil u Strausse na jemnou a klasickou propracovanost, nehnal orchestr do rychlejšího tempa ani do ohromujícího zvukového efektu.“

Začátek 99. sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu se velmi vydařil. Znovu se podařilo angažovat Tomáše Hanuse a zvolený program patřil k těm náročnějším, ale všechno dobře dopadlo. Dvě nejslavnější symfonické básně Richarda Strausse byly vrcholem večera a ani úvodní Čajkovskij a Prokofjevův houslový koncert s mladým korejským houslistou Inmo Yangem nezůstali stranou.  

Byl to úvodní koncert sezóny, takže v publiku 6. října sedělo mnoho „rozhlasáků“ a pozvaných hostů, v úvodu krátce promluvil generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral a v čerstvě povolební atmosféře publikum tleskalo při slovech, že rozhlas je a bude veřejnoprávní. Jinak mluvil spíše o hudbě mj. o tom, že to je poslední sezóna Petra Popelky v roli šéfdirigenta. Je ale dobré, že se podařilo angažovat jako hosta také Tomáše Hanuse, který je v podstatě největší dirigentskou hvězdou sezóny. Nemá potřebu rozesílat tiskové zprávy o své kariéře, ale i tento žák Jiřího Bělohlávka je velmi úspěšným operním dirigentem, jak o tom svědčí poslední nastudování Prodané nevěsty ve Vídeňské státní opeře (reflexe ZDE) i hostování s Mou vlastí na Pražském jaru s orchestrem z Cardiffu. A nejlepší pověsti přímočarého a neobyčejně citlivého dirigenta dostál.

Hned úvodní symfonická báseň Romeo a Julie Petra Iljiče Čajkovského zaujala přirozeným a dobře rozvrženým tempem. Úvodní akordy měly tajemné napění, orchestr hrál jemně a měkce a posléze přišlo rytířské téma, podané energicky a svěže. Vše se ale koncentrovalo v jímavém tématu lásky, které Čajkovskij exponuje jenom několikrát, poprvé, tuším, ve fagotovém sóle a nakonec ještě jednou s bolestným gestem ve smyčcích. V závěru přichází i kus dramatické bouře, ale hlavní je, že tento mladistvý Čajkovskij – Romea a Julii zkomponoval jako devětadvacetiletý v roce 1869 – vyzněl měkce a neokázale.

Následoval Druhý houslový koncert Sergeje Prokofjeva, kterému zcela vévodí sólový part houslí. Houslový koncert g moll je z roku 1935, tedy z doby, kdy autor komponoval svého baletního Romea a Julii a kdy se hodně vrací k romantické hudební řeči. To je nejnápadnější v pomalé druhé větě, která je vlastně jedinou doprovázenou melodií v několika variacích. První věta je komplikovanější, ale převládá zasněnost a neoklasická čistota hudebních linií. Dirigent orchestr hodně ztišil a nechal vyznít všechna drobná sóla dřevěných dechových nástrojů, aby měl sólista co nejvíce prostoru. Doprovod nebyl vždy zcela precizní, ale zůstal citlivý a prokreslený. Pokud jde o samotného jihokorejského houslistu Inmo Yanga, musíme ocenit technickou svrchovanost, ale chyběl kus nosného houslového tónu. Celý sólový part zněl poněkud zastřeně, což u některých pasáží působilo snivě a zajímavě, zejména v éterických výškách, jinde k plnému výrazu cosi chybělo, řekl bych plnější romantický zvuk. V umělcově životopise čteme v první větě o „zvuku plném poezie“ a s tím se dá souhlasit, na houslové koncerty je ale přece jen příliš introvertní. Jinak má Yang zajímavě nakročenou světovou kariéru a seznam orchestrů a dirigentů, se kterými už vystoupil, je zajímavý, takže se třeba ještě někdy vrátí a těšme se na něj.   

Pro orchestr přišel vrchol po přestávce, protože obsahoval dvě populární, náročná, ale vděčná díla Richarda Strausse. Není obvyklé zařadit vedle sebe Dona JuanaEnšpíglova šibalství takto jako hlavní dílo programu. Ale funguje to skvěle, i když pro některé konzervativní posluchače možná bylo toho komplikovanějšího modernismu nakonec příliš. Jde ale o dvě nejslavnější a nejhranější díla svého autora, která mají být lehce dráždivá a jsou mistrovsky zkomponovaná. Pětadvacetiletý Strauss zkomponoval Juana jako opojnou symfonickou báseň a vlastně tím definoval ducha doby fin de siècle. Je to dílo vášnivé, barvité i lehce dekadentní, tak jako popisovaný hrdina. Zajímavé bylo, že Tomáš Hanus vsadil u Strausse na jemnou a klasickou propracovanost, nehnal orchestr do rychlejšího tempa ani do ohromujícího zvukového efektu. Skvěle vyšla houslová sóla koncertního mistra Vlastimila Kobrleho, ale stejně tak sólo hobojové, klarinetové a další. Vyplatil se komornější zvuk plný zajímavých detailů. A podobně u Enšpígla, kde první hornistka Jana Švadlenková s přehledem zvládla náročné sólo, hlavní téma Enšpígla. Opět byla znát přehledná a čitelná stavba, přirozená tektonika a střídání míst klidnějších s těmi exponovanými. A rád bych slyšel, jakého výsledku by se orchestr dobral, kdyby měl ještě týden zkoušení navíc, i tak byl ale zvuk orchestru pozoruhodně pročištěný a kultivovaný. Všechny zvolené symfonické básně jsou skvělým otvírákem a jejich působivost se dohromady násobí. A na interpretačním rukopise byla znát bytostná zkušenost z operou.

Dodejme, že Tomáš Hanus se SOČRem nastudoval i Beethovenovu Devátou u příležitosti 80. výročí konce druhé světové války letos v květnu a v této sezóně ještě společně uvedou Mahlerovu Druhou symfonii. Je to mimořádná série pozvání a právě díky ní se Hanus vrací do Prahy častěji. Věřme, že intenzita spolupráce nepoleví a že se přidají i další pořadatelé.

……………

Foto/zdroj: Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Jindřich Bálek

Jindřich Bálek

Hudební publicista

V letech 2005 – 2020 byl redaktorem stanice ČRo Vltava nejprve v redakci kulturní publicistiky, později v redakci vážné hudby. Po maturitě na teplickém gymnáziu studoval Institut základů vzdělanosti UK a pak filosofii na FF UK v Praze. Je dlouholetým spolupracovníkem časopisu Harmonie a dalších médií a stálým spolupracovníkem stanice ČRo D dur.



Příspěvky od Jindřich Bálek



Více z této rubriky