KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Take 6 a Rozhlasový Big Band Gustava Broma skvostně navzdory dešti english

„Dnes je americký sextet nositelem deseti cen Grammy, jakož i stejného počtu Dove Awards.“

„Vyspělé rytmické cítění, perfektní ladění, barevný zvuk, bezprostřední projev, kreativita a sympatická hravost – to vše jsou kvality, které Take 6 svým posluchačům nabídli.“

„Orchestr svým výkonem dokázal, že si stále právem udržuje pověst tělesa složeného z nejkvalitnějších hráčů naší jazzové scény.“

V sobotu večer 26. července se ke společnému vystoupení na venkovní scéně v Pivovarské zahradě v Českém Krumlově spojila v rámci mezinárodního hudebního festivalu dvě tělesa. Z USA již podruhé přijelo afroamerické vokální sexteto Take 6, z Brna pak legendární Rozhlasový Big Band Gustava Broma. Jejich společné vystoupení znamenalo jedno z nejvýraznějších a po interpretační stránce nejkvalitnějších vybočení z převažující klasické linie českokrumlovského festivalu.

Je téměř zavedenou tradicí, že koncerty v Pivovarské zahradě jihočeského města naplňují pořadatele obavami z prudkých dešťů. Zároveň je však obvyklé, že se počasí v posledním okamžiku ustálí a nenaruší chod pečlivě připravené venkovní akce.

„Vokální géniové“, tak zní jedna z charakteristik vokálního uskupení afroamerických zpěváků, jehož jedinečný sound tvoří čtyři tenoři, jeden baryton a jediný bas. Toto původně gospelové uskupení vzniklo v kampusu Oakwood College v Huntsville ve státě Alabama v roce 1980. Od roku 1987 začalo vystupovat pod současným názvem Take 6. Pozornost kritiků vzbudilo již jejich stejnojmenné debutové album, v němž zpěváci spojili jazz s duchovními a inspirativními texty. Soubor získal skvělé ohlasy od jazzových a popových kritiků korunované dvěma cenami Grammy. Mimořádné kvality podtrhlo i umístění v Top Ten Billboard Contemporary Jazz a Contemporary Christian Charts.

Dnes je americký sextet nositelem deseti cen Grammy, jakož i stejného počtu Dove Awards. Má za sebou spolupráci s řadou hvězd, např. Rayem Charlesem, Steviem Wonderem, Whitney Houston, Quincy Jonesem aj. A jeho úspěchy ho dnes staví na poli jazzu a popu mezi nejoceňovanější vokální soubory na světě. Vydal téměř dvě desítky alb, v nichž proniká za hranice hudebních žánrů – od jazzu přes pop po dospělé R&B, doo wop až po blues.

Na koncertě se sextet představil ve své původní sestavě Claude McKnight, Mark Kibble, Joel Kibble a Dave Thomas (tenor), Khristian Dentley (baryton) a Alvin Chea (bas). Kdo se v sobotu večer vydal na koncert právě kvůli této skupině, rozhodně nelitoval. Vyspělé rytmické cítění, opřené o tisíciletou tradici africké hudby, polyfonní vedení hlasů, perfektní ladění, barevný zvuk tvořený hlasy s přirozeně propojenými rejstříky, bezprostřední projev, kreativita a sympatická hravost – to všechno jsou kvality, které afroameričtí zpěváci svým posluchačům nabídli. Pěvci zpívali podle šesti individuálních partitur, jejich hlasy se prolínaly a rafinovanou polyfonii občas vystřídalo unisono. Přesto jsme se při jejich zpěvu nemohli zbavit dojmu volné improvizace.

Take 6 však nevystupovali pouze a cappella. V mnoha skladbách jim byl vynikajícím partnerem legendární Rozhlasový Big Band Gustava Broma pod vedením Vlada Valoviče.Náš předníbig band měl ten večer důvod oslavit významná jubilea – 85 let od svého založení a osmdesátiny svého dirigenta Vlada Valoviče. Na koncertě se však slavilo i jiné důležité výročí, totiž osmdesát let od doby, kdy začal vysílat Český rozhlas České Budějovice.

VladoValovič, jemuž Gustav Brom před jednatřiceti lety předal coby přednímu hráči orchestru vedení, je dnes nejen důstojným nástupcem svého slavného předchůdce, ale zároveň i dirigentem našeho nejlepšího big bandu, udržujícího tradice orchestrů, jejichž počátky u nás sahají navzdory restrikcím režimu do doby nacistické okupace. Vášeň pro jazzovou hudbu tehdy prokázalo mnoho amatérských i profesionálních hudebníků, i když nikoliv v podmínkách oficiálních produkcí. Tyto otěže režimu se uvolnily hned v prvních dnech pětačtyřicátého, a to nejen v západních částech republiky osvobozených americkou armádou, kde se muzikanti dostávali se svými americkými kolegy do bezprostředního kontaktu. Šedesátá léta pak byla pro big bandy zlatou érou a do popředí vynesla i Orchestr Gustava Broma, v jehož řadách zasedli naši přední hráči. Připomeňme jen trumpetistu Jaromíra Hniličku, saxofonisty Mojmíra BártkaJosefa Audese, hráče na bicí Laco Troppa aj. Širší publikum si orchestr oblíbilo především z pořadů Československé lelevize. V roce 2013 se dvacetičlenný orchestr stal rezidenčním tělesem Českého rozhlasu a přijal i dnešní název. Na svůj vrub si může připsat na šest set hudebních nosičů.

Orchestr svým výkonem dokázal, že si stále právem udržuje pověst tělesa složeného z nejkvalitnějších hráčů naší jazzové scény. Početné publikum jistě přitáhla právě možnost poslechnut si ho v živém podání. Z Brna není do Českého Krumlova daleko, a tak se můžeme těšit, že pořadatelé festivalu svůj počin časem zopakují.

Foto: Festival Krumlov / Libor Sváček

Marta Ulrychová

Marta Ulrychová

Pedagožka a publicistka

Plzeňská rodačka PhDr. Marta Ulrychová, Ph. D. vystudovala český jazyk a hudební výchovu na Pedagogické fakultě v Plzni, posléze etnografii a folkloristiku na FFUK v Praze. Od 7O. let vyučovala na 1. ZUŠ B. Smetany v Plzni, potom od roku 1990 až do odchodu do důchodu působila na Západočeské univerzitě, nejprve na Katedře hudební kultury Fakulty pedagogické, posléze na Katedře antropologie Fakulty filozofické. Pravidelně publikuje v denním tisku, byla stálou přispěvatelkou časopisu Folklor a Hudebních rozhledů, již třicet let pravidelně publikuje studie a recenze v etnografickém odborném periodiku Národopisná revue. Je stálou účastnicí Kolokvií folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou.



Příspěvky od Marta Ulrychová



Více z této rubriky