KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Transatlantická avantgardní osa Ostrava – New York. Zásadně v Praze english

Pražské publikum se zájmem o soudobou hudbu čeká 21. listopadu výjimečný hudební večer, který symbolicky propojí Ostravu a New York. V multifunkčním sále DOX+ zazní v rámci cyklu Zásadní koncerty série děl, jež vznikla díky dlouholetému dialogu mezi hudebními scénami těchto dvou měst. Projekt pořádá Ostravské centrum nové hudby, které už více než čtvrt století propojuje skladatele a interprety z celého světa a přiváží do Česka progresivní soudobou hudbu.

Petr Kotik a Roscoe Mitchell (Ostravské dny 2017)

Koncert navazuje na dlouhodobou spolupráci mezi českými a americkými komponisty, jejímž iniciátorem je Petr Kotík, ředitel Ostravského centra nové hudby. Právě z prostředí newyorské avantgardy vzešla v devadesátých letech myšlenka Ostravských dnů, mezinárodního festivalu, který se stal středobodem experimentální hudební tvorby ve střední Evropě. U jeho zrodu vedle Kotíka stáli Alvin Lucier, Earle Brown či Christian Wolff. „Umělecká díla nevznikají sama od sebe. Lokalita, která umožňuje jejich zrod, je s těmito díly vždy spojena. Takovou lokalitou pro hudbu naší doby je v posledním čtvrtstoletí Ostrava ve spojení s New Yorkem,“ doplnil Petr Kotík.

Večer otevře skladba Summer Work (2016) pražského skladatele Petra Bakly, jehož tvorba je charakteristická soustředěným zvukovým prostorem, v němž se jednotlivé hlasy prolínají a vytvářejí hutnou, statickou, přesto barevnou strukturu. Poté zazní zcela nová kompozice Einmal ist keinmal (2025) americké skladatelky Anny Heflin, která se do Ostravy pravidelně vrací jako zástupkyně mladé generace autorů. Její skladba pracuje s jemnými vrstvami orchestru a postupně odhaluje skrytá zákoutí zvukového materiálu. První polovinu večera uzavře hravé a absurdní dílo britského skladatele Richarda Ayrese – No. 30 (NONcerto) pro orchestr, violoncello a vysoký soprán. Ayres je známý svou schopností spojovat humor a nadsázku s precizní kompoziční technikou. V sólových partech se představí slovenský violoncellista Andrej Gál a portugalská sopranistka Beatriz Gaudêncio Ramos, orchestr Prague Philharmonia povede dirigent Jiří Rožeň, který je, podobně jako samo těleso nově vedené Pavlem Trojanem, s projekty Ostravského centra spjat již několik let. Společně s Kotíkem v roce 2022 dirigoval například monumentální scénické dílo Luigiho Nona Prometeo, které v Ostravě zaznělo na festivalu nové opery NODO.

Petr Bakla v Trojhalí Karolína (Ostravské dny 2025)

Druhou polovinu večera zahájí Kotíkova skladba Fragment (1998) napsaná pro velké orchestrální obsazení. Následovat bude orchestrální verze kompozice Nonaah (2023) jazzového saxofonisty Roscoe Mitchella, zakládajícího člena Art Ensemble of Chicago. Tuto verzi napsal přímo pro newyorský SEM Ensemble, který Kotík vede. Pražské publikum ji uslyší vůbec poprvé. Večer uzavře skladba Sweepers (1997) amerického skladatele Alvina Luciera, jedné z nejvýznamnějších postav experimentální hudby dvacátého století. Lucier, který působil jako profesor na Wesleyan University, komponoval své orchestrální kusy výhradně na objednávku Ostravských dnů. Sweepers je dílo založené na jemných zvukových proměnách, které, jak popisuje skladatel Ron Kuivila, připomínají „pole vysoké trávy zčeřené jemným vánkem“. Dirigentské taktovky se ujme Petr Kotík.

Alvin Lucier (Ostravské dny 2015)

……………..

Rozhovor s Petrem Kotíkem čtěte ZDE.

Foto/zdroj: z archivu Ostravských dnů

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky