Tři křížky Škampova kvarteta
Škampovo kvarteto oslavilo třicet let existence výročním koncertem sestaveným z děl českých velikánů. Včera v pražské Winternitzově vile zaznělo samozřejmě dílo Leoše Janáčka, kterému se soubor dlouhodobě věnuje, konkrétně jeho Smyčcový kvartet č. 1 „Z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty“, a po něm kvartety Bohuslava Martinů „Concerto da camera“ a G dur Antonína Dvořáka.

Škampovo kvarteto hraje teď ve složení Helena Jiříkovská a Adéla Štajnochrová – housle, Martin Stupka – viola a Lukáš Polák – violoncello. Soubor odstartoval uměleckou dráhu v březnu roku 1989 na pražské AMU pod vedením profesorů Antonína Kohouta a Milana Škampy, členů legendárního Smetanova kvarteta, a velice rychle zdomácněl na našich i zahraničních pódiích. Tvořili ho tehdy Pavel Fišer, Jana Lukášová, Radim Sedmidubský a Jonáš Krejčí. Absolvovali například studijní pobyty na Scuola di Musica di Fiesole u Pierro Farulliho z Quartetto Italiano, u pianisty Malcolma Fragera, u členů Amadeus Quartet nebo u Waltera Levina z Quartet LaSalle. Vedle několika cen na mezinárodních soutěžích komorní hudby získali Škampovci první cenu v prestižní světové soutěži Charlese Hennena v nizozemském Heerlenu. V roce 1992 kvarteto získalo zvláštní cenu Českého spolku pro komorní hudbu a hned o rok později následovalo úspěšné vystoupení v londýnské Wigmore Hall, za které obdrželo cenu Královské filharmonické společnosti Best Debut 1993. V říjnu 1994 se pak soubor stal vůbec prvním rezidenčním kvartetem v historii Wigmore Hall, kde během dalších čtyř let odehrál desítky koncertů.

Škampovo kvarteto věnovalo vždy mimořádnou pozornost Janáčkově hudbě. Vznikl tak první originální projekt koncertů v letech 2001-2002 „Janáček a jeho moravské kořeny“. Oba smyčcové kvartety v něm znějí spolu s moravskou lidovou hudbou ve vlastní úpravě s průvodním slovem. Další projekt vznikl u příležitosti roku české hudby 2004, kdy Škampovci prohloubili spolupráci s Ivou Bittovou. Pro Supraphon natočili Janáčkovu sbírku „Lidová poezie v písních“ v kvartetní transkripci Vladimíra Godára a ve vlastním originálním aranžmá.
Foto: Archiv souboru
Příspěvky od Veronika Veber Paroulková
- AudioPlus | Martin Glaser: Janáčkovo divadlo je ráj na zemi
- Simona Šaturová: Dech je alfou a omegou pro uvolněné a znělé zpívání
- VideoPlus | Simona Šaturová: Zpívání nesmí bolet
- VideoPlus | Marek Šulc: Smetanova Litomyšl? Mít otevřené dveře pro každého
- AudioPlus | Jiří Nekvasil: Ostrava si inscenaci barokní opery zaslouží
Více z této rubriky
- Dallapiccolův Vězeň záslužně propuštěný
- Radostné setkání na HAMU aneb Orffova škola v Čechách
- Magdalena Kožená jako Alcina. Triumf zpěvu, hudby i režie
- Největší síla festivalu Lípa Musica je v ‚nenápadné výjimečnosti‘
- Liberecké cestování světem písně
- Padesát let. Vždy v úterý
- Krása varhan. Milý koncert se zpěvem v Benátkách nad Jizerou
- Domingův neobvyklý koncert v Miláně. Pěvec se spojil s buddhistickými mnichy
- Večer pod lipami s Lípou Musicou aneb I hudební kritik je jen člověk…
- Musica Florea oživila ‚českého Händela‘