KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Trubadúr v Plzni po dvou desetiletích english

Aktualizováno

Na jeviště plzeňského Divadla J. K. Tyla se po dvaceti letech vrátí jedna z operních klasik. Verdiho Trubadúr (Il trovatore) je příběhem dvou bratrů, které rozdělil osud, aby se pak znovu setkali tváří v tvář tragédii. Režisérem nejbližšího plzeňského uvedení díla o čtyřech dějstvích je Michal Lieberzeit, autorem hudebního nastudování je Jiří Štrunc. Premiéra se uskuteční 26. dubna na scéně Velkého divadla, první repríza pak 29. dubna.

Giuseppe Verdi se vyjádřil, že pro svou novou operu hledal námět zobrazující „lidi zvláštních charakterů jako nositele odvážných a různorodých činů“. Našel jej v úspěšném dramatu Garcíi Gutiérreze z historického prostředí Španělska 15. století. Rytířské drama plné zvratů a působivých rozuzlení Verdi zhudebnil s typickou romantickou emocionalitou, kde o zapamatovatelné melodie není nouze. Libreto k opeře napsali Salvadore CammaranoLeone Emanuele Bardare. „Návrat Verdiho Trubadúra na scénu Velkého divadla představuje mimořádnou uměleckou událost, která propojuje sílu klasického díla s osobitou a hluboce promyšlenou inscenační vizí. Režijní přístup Michala Lieberzeita v kombinaci s hudebním vedením Jiřího Štrunce nabízí jedinečné ztvárnění díla, v němž se setkává emocionální intenzita s precizním psychologickým ztvárněním ústředních postav,“ uvedla Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče. Motivy spalující lásky, pomsty, viny a odplaty se stávají středobodem nové inscenace, která sleduje příběh Leonory jako cestu ženy čelící svým vnitřním démonům. Zásadní inspirací pro režiséra byla původní divadelní hra Antonia Garcíi Gutiérreze. „Místo výkladu jednotlivých scén jsem se zaměřil na psychologický nadhled a přesah sdělení hry jako takové,“ říká Michal Lieberzeit, který Leonořin příběh vnímá jako cestu duše hledající pochopení a smíření se svou bolestí. „V naší inscenaci se vše odehrává v jejích představách – na pomezí snu, vzpomínky a pokání,“ doplňuje. Leonora se v příběhu obětuje pro lásku, režie Michala Lieberzeita ale klade otázku, zda je tato oběť skutečně nutná. „Co když její oběť není vznešeným činem, ale chybou?“ ptá se ve své inscenaci režisér, který věří, že právě tento motiv může silně oslovit i dnešní diváky.

Leonoru ztvární Ivana Veberová nebo Lívia Obručník Vénosová, záhadnou cikánku Azucenu Jana Foff Tetourová či Kateřina Jalovcová. O Leonořinu lásku budou bojovat jako Manrico Paolo Lardizzone či Mickael SpadacciniMartin Bárta nebo Svatopluk Sem v roli hraběte Luny. Vizuální stránka inscenace, na níž se podíleli scénograf Daniel Dvořák, kostýmní výtvarnice Dana Haklová a autor projekcí Ondřej Brýna, propojuje historické i moderní prvky do snového, emociálně laděného světa, jenž reflektuje proměnlivost lidské psychiky. „Chtěli jsme podtrhnout psychologickou rovinu příběhu a dát vyniknout Verdiho hudbě, která dodnes uchvacuje svou silou,“ uzavírá Lieberzeit. Tvůrčí tým a obsazení plzeňské inscenace kompletně zde.

Nové nastudování Verdiho Trubadúra je věnováno památce významné režisérky Inge Švandové-Koutecké, která Plzeň obohatila mnoha operními inscenacemi. Od premiéry Trubadúra do konce května bude ve Foyer Vendelína Budila k vidění výstava scénických návrhů jejího manžela Vlastimila Kouteckého.

Foto/zdroj: DJKT Plzeň

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky