V hlavní roli marimba. Nevšední koncert v Košicích
Jen málokdy je návštěvník koncertů klasické hudby svědkem plnohodnotného sólového výkonu na nástroj marimby. Jeden takový je však v plánu v Košickém Domě umění 9. května. Sólistou u Státní filharmonie Košice bude Alexej Gerassimez, celé hudební těleso řídí bývalý šéfdirigent orchestru a současný hudební ředitel opery libereckého Divadla F. X. Šaldy Zbyněk Müller. Na programu jsou díla Richarda Strausse, Neye Rosaura a Maurice Ravela. Koncert se koná ve spolupráci s Ekumenickým společenstvím církví a náboženských společností v Košicích u příležitosti třicátého výročí jeho založení.

Richard Strauss dokončil své půvabné dílo Měšťák šlechticem v roce 1917. Ze scénické hudby podle Molièrovy literární předlohy vytvořil orchestrální suitu. Mezi Straussovými opusy zaujímá neobvyklé postavení. Částečně je to dáno tím, že obsahuje výraznou a osobitou barokní příchuť a že autor některé její části založil na hudbě Jeana-Baptisty Lullyho, který Molièrovo dílo poprvé zhudebnil v roce 1670. Dílo se tak řadí mezi několik dalších Straussových děl ovlivněných neoklasicismem nebo prvky francouzského baroka.
Brazilský skladatel Ney Rosauro je autorem několika pozoruhodných děl pro sólové bicí nástroje s orchestrem. Jeho Koncert pro marimbu obsahuje barvité a dravé podání brazilských rytmů a jihoamerických melodií. Během dvou desetiletí se koncert stal základem světového repertoáru pro bicí nástroje. Je rozdělen do čtyř částí Saudação, Lamento, Dança a Despedida, z nichž každá je výrazně kontrastní co do stylu, nálady i barvy. Dílo je brilantní ukázkou hudebního frázování, silné emocionality a je oslnivou přehlídkou technických možností hry na marimbu.
Slavné Bolero Maurice Ravela bylo stejně jako jeho další díla původně zamýšleno jako základ pro baletní představení. Toto dílo napsal Ravel v roce 1928 a věnoval ho slavné tanečnici Idě Rubinsteinové. Uhrančivá monotónnost opakujícího se rytmického vzorce působí na posluchače i dnes téměř hypnoticky. Jediné krátké osmnáctitaktové téma se nepřetržitě vine mezi jednotlivými nástroji a představuje emotivní vizi španělského lidového tance, od něhož je odvozen jeho název.
U sousedů je tentýž den (a v repríze i o den později) u příležitosti vstupu Slovenské republiky do Evropské unie v plánu ještě koncert filmové hudby. V posledních sezónách Státní komorní orchestr Žilina připravil už řadu projektů lehčího žánru, které realizuje na scéně Domu umění Fatra. Na dvou koncertech s dirigentem Adrianem Kokošem (klavírního partu se ujme Matej Arendárik) zazní několik filmových soundtracků Ľubici Čekovské, ale i populární filmové skladby světových autorů. Kromě hudby složené přímo pro film zazní i slavná díla klasické hudby, která režiséři použili ve svých filmech.

Foto: Nikolaj Lund, z archivu Mateje Arendárika
Příspěvky redakce
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou