V Kroměříži se představily budoucí pěvecké hvězdy
„Průvodního slova se ujal David Mareček, který podtrhl významnost celé akce důstojným projevem.“
„Hejtman Zlínského kraje Radim Holiš se vystříhal oficialit a vtipně vedl dialog s dirigentem Tomášem Netopilem.“
„Obecenstvo dokázalo ocenit jak profesionalitu hosta, tak entuziasmus mladých pěvců.“

Slavnostní koncert ve Sněmovním sále Arcibiskupského zámku v Kroměříži se v neděli 18. srpna konal v rámci letošního ročníku letní hudební akademie. Pod vedením jejího uměleckého ředitele Tomáše Netopila hrála Moravská filharmonie Olomouc a představily se naděje operní scény, sopranistky Nina Krížová a Anastasiia Babiiuk a barytonista Radek Martinec; hostem byl tenorista Daniel Matoušek. Koncert „s Dvořákem a Smetanou“ byl věnován letošnímu Roku české hudby.
Sněmovní sál zámku hned zkraje okouzlil půvabem a puristickou čistotou, která vynikla po nedávné rekonstrukci. I přes „vražedné“ horko byl zaplněn do posledního místa a byli zde všichni, kteří v rámci Zlínského kraje něco znamenají ať v kultuře, politice či v podnikatelském světě. V parném podvečeru vítali návštěvníky chlapci a dívky v hanáckých krojích a rozdávali nejen letáčky, ale především malé vějíře. A věru jich bylo potřeba. Průvodního slova se ujal David Mareček, který podtrhl významnost celé akce důstojným projevem se zasvěceným a přitom decentně vtipným textem.
Nejprve zazněla Česká suita D dur, op. 39 Antonína Dvořáka. Po lehkém a houpavém Preludiu v Allegro moderato, které je jakousi pastorální předehrou k celé suitě, zazněla Polka. Allegretto grazioso zahájilo noblesně, aby vzápětí se rozeběhlo od podlahy, jak se na polku sluší. Pak zavládla měkkost houslí s primáriem Vítem Mužíkem v čele, načež se navrátila klenutá melodie. Třetí větu Sousedskou (Minuetto) v rytmu Allegro giusto zahájil klarinet Lukáše Brody a pokračovaly postupně další dechové nástroje, které se pojily a splývaly v energickém rytmu spolu se smyčci. Dirigent si pohrával s akcenty a odsazeními a orchestr se ochotně podílel na této cizelérské práci. Finale skladby byl Furiant, energický tanec, zahájený sólem flétny Markéty Soldánové. Následoval sladký projev hoboje Radka Mattuše a dalších dřevěných nástrojů. Skupina smyčců se opět ujala dynamického oblouku, jenž vyvrcholil sólem lesního rohu Martina Paulíka. Hudebníci Moravské filharmonie hráli s chutí a muzikantskou erudicí a snad jim k pohodové náladě přispěly i lehké košile, které zastaly roli přežitých fraků.

Po přestávce se vystřídali moderátoři. Po Davidu Marečkovi se této role ujal sám hejtman Zlínského kraje Radim Holiš, který se vystříhal oficialit a vtipně vedl dialog s dirigentem Tomášem Netopilem. Odpověďmi dirigent zjevně pobavil publikum. Následně mu hejtman předal na základě ankety ocenění Osobnost zlínského kraje II. stupně za jeho reprezentaci kraje a města Kroměříže v Evropě i ve světě.

Další část programu byla sestavena z nejznámějších árií oper Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany v podání účastníků kroměřížských kurzů. Byli to zpěváci, kteří již v minulých letech letními kurzy úspěšně prošli a jejichž výsledky dávají tušit, že umělci před sebou mají skvělou kariéru. David Mareček opět nezklamal a uváděl další pořad s jemným i výstižným humorem, kdy nabádal publikum, aby v sestavení sledu árií nedbali na logiku, ale aby naslouchali hudbě. Rozdělil árie podle tří charakteristik: nejprve árie státnické, pak milostné a poslední označil za operní hity a popřál publiku, aby si je náležitě užili.
Jako první vystoupil barytonista Radek Martinec s árií pana Voka Jen jediná mé ženy krásná tvář z opery Bedřicha Smetany Čertova stěna. Mladý pěvec se ještě neubránil mírnému ostychu a pečlivě si hlídal projev i techniku. V hlase byl cítit velký potenciál barytonové barvy i hlasového volumenu a je jen otázkou času, než ho beze zbytku naplní. Jeho další árií byl vstup krále Vladislava z opery Dalibor Bedřicha Smetany a v dařilo se mu i v duetu Lukáše a Tomše z opery Hubička Bedřicha Smetany, který zpíval spolu s tenoristou Danielem Matouškem.

Slovenská sopranistka Nina Krížová se představila s árií Mařenky Ach, jaký žal z Prodané nevěsty. Její hlas má dramatický náboj a tmavší barvu, jistě ještě časem vyzraje a pomůže své nositelce dostat se na velké scény. Představila se ještě árií o měsíčku z opery Rusalka Antonína Dvořáka a v duetu Věrné milování opět z opery Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany s Danielem Matouškem jako Jeníkem.
Ukrajinská sopranistka Anastasiia Babiiuk překvapila jasným, nosným sopránem, který se třpytil v prostoru auditoria, nejprve v árii Barče Hlásej, ptáčku z opery Hubička Bedřicha Smetany, poté jako Terinka v duetu z opery Jakobín Antonína Dvořáka společně s Danielem Matouškem. Zaujala i precizní dikcí a intonací; také projevem, který vyzařoval z celé její osobnosti. Daniel Matoušek byl hostem koncertu, jeho kariéra je již pevně zakotvena v Opeře Národního divadla v Praze a je možné ho slyšet na českých i zahraničních jevištích. Tím bylo dáno i jeho suverénní vystupování a kultivovaný hlasový projev, který s přehledem akusticky naplnil sál. Obecenstvo dokázalo ocenit jak profesionalitu hosta, tak entuziasmus mladých pěvců; ti prokázali, že operní domy na ně již netrpělivě čekají.

Foto: Academy Kromeříž / Pavel Petruška a Vítek Šmahel
Příspěvky od Karla Hofmannová
- Leoš Svárovský: Víte, jak rozvášnit Japonce? Zahrajte jim Dvořáka
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Zítra se bude… V Divadle na Orlí vzpomněli na osud Milady Horákové
- Dvořákovo Requiem jako duchovní svátek v Janáčkově divadle
Více z této rubriky
- Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert
- Hoffmann v očistci aneb Opera mezi peklem, neonem a vánočním kýčem
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba za časů války
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Událost sezóny. Dallapiccolova opera Vězeň a Ólafssonův „Císařský“
- Barokní i soudobá hudba se dvěma sólisty čili Varhanní slavnost v Pardubicích
- Aristokratická elegance. Igor Ardašev vystoupil v rámci Dnů Bohuslava Martinů