KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Varhaník Holger Gehring se představil v rámci festivalu Varhanní Vyšehrad english

„Varhanní hudba německého romantismu zazněla v cyklu koncertů ‚Varhanní Vyšehrad‘.“

„Holger Gehring, varhaník drážďanské Kreuzkirche, byl vynikajícím interpretem hudby své země.“

„Mimo Mendelssohna a Merkela zazněly skladby pražskému obecenstvu neznámé.“

Díky iniciativě mladého varhaníka Ondřeje Valenty už několik let probíhá vždy v červnu cyklus varhanních koncertů v kostele sv. Patra a Pavla Varhanní Vyšehrad. Cenný romantický nástroj z dílny bratří Paštiků z roku 1903 stojí na kostelním kůru, má tři manuály a devětačtyřicet rejstříků. Je vhodný především k interpretaci romantické hudby. Bylo šťastným počinem pořadatele uspořádat koncert pouze z varhanní hudby německého romantismu a pozvat na něj významného německého interpreta Holgera Gehringa.

Holger Gehring studoval varhanní hru a cembalo na vysokých hudebních školách v Lübecku, Frankfurtu nad Mohanem u Daniela Rotha a ve Stuttgartu u Jona Laukvika a Ludgera Lohmanna. Před dvaceti lety byl povolán jako varhaník do Kreuzkirche, hlavního evangelického chrámu v Drážďanech, známého působením chlapeckého sboru Kreuzchor. Gehring zároveň vyučuje varhanní hru a improvizaci na drážďanské vysoké hudební škole a je lektorem četných mezinárodních interpretačních kurzů. Koncertuje na varhany a cembalo doma i v cizině. Na Vyšehradě předvedl celou škálu svého zralého umění – jasnost hudební koncepce, vynikající smysl pro zvukové barvy nástroje a samozřejmou neselhávající techniku.

Jeho program z romantické německé hudby byl pro Prahu objevný a uplatnil i u nás zcela neznámé a nehrané skladatele. Zahájil Sonátou č. 2 g moll op. 42 Gustava Adolfa Merkela, svého předchůdce v Drážďanech na kůru Kreuzkirche, než se ujal úřadu varhaníka v katolickém dvorním kostele. Od roku 1861 vyučoval též četné žáky na drážďanské konzervatoři. Z jeho rozsáhlé kompoziční činnosti vyniká osm sonát, ale napsal i řadu dalších drobnějších skladeb, které byly v 19. století často hrány. Sonáta g moll vznikla v roce 1865. Z jejích tří vět zaujala především závěrečná. Rozsáhlá Introdukce, střídající plenové a meditativní polohy, která vyústí do fugy, nezapře ovlivnění Mendelssohnem. Gehring vystavěl sonátu v jasných konturách s velkou pozorností k výběru vhodných zvukových barev a prokázal neobyčejný smysl pro charakteristické rejstříky vyšehradského nástroje. 

Sonáta č. 5 D dur Felixe Mendelssohna-Bartholdyho začíná chorálem, pokračuje líbeznou zpěvnou volnou větou, zde pojatou zvukově trochu ostřeji, a značně klavírně stylizovanou větou závěrečnou, jejíž záludnosti sólista znamenitě překlenul důrazem na její plynulost. 

V programu byli uvedeni ještě dva němečtí romantičtí autoři. Oba studovali kompozici u Maxe Regera a varhany u velkého německého varhanního virtuosa a pozdějšího tomášského kantora v Lipsku Karla Straubeho. 

Fritz Lubrich působil v rodném tehdy německém Slezsku a po druhé světové válce v Hamburku. Jeho Tři romantické kusy jsou hudebním vyjádřením obrazů Arnolda Böcklina. Zde se Gehring projevil jako neobyčejně nápaditý hledač neobvyklých zvukových kombinací. Mlčení v lese svými zámlkami působilo velmi sugestivně, Posvátný háj a známý Ostrov mrtvých nečekanými modulacemi velmi zvláštně a zajímavě. 

Arno Landmann po studiích zakotvil celoživotně v Mannheimu. Vybudoval v Christuskirche smíšený sbor a jako oceňovaný virtuos pořádal četné koncerty. Technicky velmi obtížné Variace na Händelovo téma (známé Sarabandy d moll) vystupňoval sólista k strhujícímu účinku.

Holger Gehring se postavil za všechny nápaditě vybrané skladby večera vahou své osobnosti a přiblížil zajímavou oblast německé romantické hudby, pražskému obecenstvu dosud téměř neznámou.

Foto: ilustrační - archiv interpreta a Facebook festivalu

Jan Hora

Varhaník a hudební pedagog

Vystudoval Pražskou konzervatoř, hudební fakultu AMU ve třídě Jiřího Reinbergera a vzdělání si rozšířil ještě na Franz-Liszt-Hochschule ve Výmaru. Je laureátem bachovských soutěží v Gentu (1958) a v Lipsku (1964). Koncertoval ve všech zemích Evropy, v USA a Japonsku, spolupracoval s mnoha špičkovými orchestry, podílel se mimo jiné na řadě nahrávek Janáčkovy Glagolské mše. Vyučoval v letech 1965 – 2016 na Pražské konzervatoři, v letech 1977-2014 zároveň na AMU, od 1995 jako profesor varhanní hry. V současné době působí na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity v Hradci Králové. Často je zván do porot mezinárodních varhanních soutěží. Jeho repertoár zasahuje do všech stylových epoch se zvláštním zaměřením na českou varhanní tvorbu. Pro firmu Vixem nahrál varhanní skladby A. Dvořáka, J. B. Foerstera, L. Janáčka, B. Martinů, M. Kabeláče a A. Háby a staré české mistry J. Zacha, K. B. Kopřivu a J. K. Kuchaře.



Příspěvky od Jan Hora



Více z této rubriky