Varhanní hudba u Svatého Jakuba s Chřibkovou a Sochorovou
Čekání na letošní třicátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum, který se uskuteční v termínu od 7. srpna do 25. září, zpestřuje titulární varhanice pražské svatojakubské baziliky Irena Chřibková každou neděli varhanním matiné. Následující dvě, která jsou na programu 25. května a 1. června, vedle Chřibkové odehraje také varhanice Anna Sochorová.

Pro poslední květnové varhanní matiné si přední česká varhanice Irena Chřibková zvolila čtveřici komponistů. Představí varhanní hudbu převážně devatenáctého století v dialogu s etalonem varhanní kompozice, Johannem Sebastianem Bachem. Večer zahájí Fantazie op. 157/3 od francouzského skladatele Camilla Saint-Saënse, dílo, které ukazuje varhany nejen jako nástroj chrámový, ale i jako symfonické médium plné barev a dramatického výrazu. Následovat bude Katalánská rapsodie francouzského romantika Josepha Bonneta, která je součástí cyklu Dvanáct skladeb pro velké varhany a slibuje temperamentní i lyrické momenty v hispánském duchu. Barokní hloubku programu dodá chorálová předehra Allein Gott in der Höh sei Ehr od Johanna Sebastiana Bacha, který v této skladbě kontemplativně zpracoval protestantský chorál. Závěr posledního květnového koncertu bude patřit Chorální improvizaci na Victimae paschali laudis od Charlese Tournemira, inspirované velikonočním gregoriánským zpěvem. Tournemire tvořící na přelomu devatenáctého a dvacátého století v díle propojil staletou liturgickou tradici s moderními harmonickými prostředky, čímž vytvořil hudbu plnou mystiky, světla a duchovní síly.
První červnová neděle nabídne v bazilice sv. Jakuba sólový recitál Anny Sochorové. Ta si pro své vystoupení chystá program postavený stejně jako v případě předchozího matiné na skladbách Johanna Sebastiana Bacha, kterého Sochorová uvede kompozicí francouzského varhaníka a skladatele tvořícího zejména v druhé polovině devatenáctého a v počátku dvacátého století Alexandra Guilmanta. Z jeho odkazu zazní kontrastní skladba Marche funèbre et chant séraphique. Elegickou, až éterickou skladbu vystřídá v dalším bloku hudba Bachova, a to chorál Wachet auf, ruft uns die Stimme vycházející z duchovní písně od Philippa Nicolaie z roku 1599. Závěr programu bude náležet jednomu z posledních Bachových děl v této formě, Fantazii a fuze c moll, BWV 906, které patrně zkomponoval během svého působení v Lipsku. Dílo je pozoruhodné i skutečností, že Bach se pokusil komponovat v modernějším preromantizujícím stylu blízkém jeho synům.
Foto/zdroj: archiv KlasikyPlus.cz
Příspěvky redakce
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
Více z této rubriky
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové