KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Varhanní srpen ve Šluknovském výběžku english

Festival využívající varhany v bazilice ve Filipově u česko-saské hranice se koná osmnáctým rokem. Čtvrtý z pěti srpnových koncertů patřil Lukáši Dvořákovi a Lukáši Moťkovi, zřídka slýchané kombinaci varhan a trombonu. Poslední letošní prázdninový nedělní odpolední program se pak odehraje 31. srpna, jeho protagonisty budou Leendert Verduijn a Maarten Wilmink a půjde o ojedinělé vystoupení dvou varhaníků u jednoho nástroje – na čtyři ruce i nohy.

Varhaník Lukáš Dvořák, studující v Praze na AMU, zahrál 24. srpna díla Johanna Sebastiana Bacha, Maxe Regera a Maurice Duruflého a oblíbené, dnes již klasické, skvěle gradované Moto ostinatoNedělní hudby Petra Ebena. S Lukášem Moťkou, mladým trombonistou České filharmonie, uvedli společně především Chorál svého vrstevníka Tomáše Borla, skladatele, aranžéra a trombonisty, a rozsáhlejší barvitou skladbu De Profundis od slovensko-českého autora Juraje Filase, píšícího hudbu současnou, ale vědomě a programově se hlásící k romantismu; jeho život se uzavřel v roce 2021. 

Hodinový program, neotřele a zajímavě sestavený, tak interpreti uzavřeli závažným dílem, jímž skladatel věnoval trombonistům do jejich repertoáru zásadní, nepřehlédnutelný a nepřeslechnutelný příspěvek. Dvořák už kompozici hrál i ve Spojených státech, a to s trombonistou Newyorské filharmonie Josephem Alessim, jemuž ji Filas, podobně jako už předtím Trombonový koncert, věnoval. 

Leendert VerduijnMaarten Wilmink, dva mladí nizozemští umělci, zahrají ve Filipově poslední srpnovou neděli díla od Wolfganga Amadea Mozarta, Camilla Saint-Saënse a Gustava Merkela, z větší části skladby či úpravy pro vzácnou kombinaci dvou varhaníků u jednoho nástroje. 

Dějištěm festivalu Varhanní duchovní hudba, pořádaném na nejsevernějším místě v tuzemsku, je katolická poutní bazilika Panny Marie ve Filipově u Rumburku ve Šluknovském výběžku. Sláva poutního místa pohasla s poválečným odsunem německých obyvatel a definitivně pak s nastolením komunistického režimu. Jednolodnímu novorománskému kostelu z roku 1886 hrozilo v 70. letech 20. století dokonce zřícení, díky zájmu místních lidí se tak ale naštěstí nestalo. V obnoveném a známém chrámu, stojícím jen několik metrů od německé hranice, jsou vzácné romantické varhany. Postavila je budyšínská firma Hermann Eule Bautzen v roce 1888, která je pak v roce 2009 také zrekonstruovala. Nástroj má dva manuály, pedál, dvacet dva znějících rejstříků a mechanickou trakturu s kuželkovým systémem.

Za pořádáním přehlídky stojí spolek Arte Musica sdružující hudebníky a příznivce klasické hudby v čele s místním varhaníkem Jiřím Chlumem. Koncerty začínají ve čtrnáct hodin a vstup je volný.

Foto: Petr Veber

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů a rozhlasových pořadů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, do Hudebních rozhledů a Harmonie a publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz a aktivním dennodenním spoluautorem jeho obsahu.



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky