Vážný zájem rozehraje vinohradský Laichterův dům
Prvorepublikový Laichterův dům na pražských Vinohradech se po desetiletích znovu stává místem živé hudby. Projekt Vážný zájem tam zahajuje sérii komorních koncertů, které navazují na tradici domácího muzicírování a vracejí klasickou hudbu do intimního prostředí historické architektury. Program otevře Kabeláčova pocta v podání polských interpretů ve čtvrtek 6. listopadu.

Laichterův dům, funkcionalistická stavba architekta Jana Kotěry, byl kdysi nejen sídlem respektovaného nakladatelství, ale i živým kulturním prostorem. Nyní se k tomuto odkazu vrací nová koncertní řada, která má ambici propojit publikum s hudbou jinak, než umožňují velké koncertní sály. Organizátoři sází na blízkost interpretů, akustickou přirozenost prostoru a nevšední dramaturgii. Záměrem projektu Vážný zájem je ukázat, že klasická hudba může působit nejsilněji právě tam, kde je posluchač v centru dění, takřka pár kroků od nástroje. Každý z koncertů má navíc odkazovat nejen k hudbě samotné, ale i k dalším uměleckým či historickým souvislostem místa.
Podzimní program otevře 6. listopadu večer věnovaný violoncellové tvorbě Miloslava Kabeláče opatřený titulem Nezdolnost hudbou. Jeho sonáta a tři sólové kusy zazní v interpretaci polského violoncellisty Fryderika Midora za klavírního doprovodu Anny Chruściel-Grabczyńské. Koncert doplní připomínka knihy Zajatci močálu z Laichterova nakladatelství, příběhu vzniku slavné písně Die Moorsoldaten, symbolu občanské odvahy. Součástí večera bude také komentovaná prohlídka domu. Koncert začne v šest hodin večer.

Druhé setkání, plánované organizátory na 11. prosince, propojí baroko, romantismus i současnou tvorbu. Houslista a skladatel Matteo Hager uvede vlastní novou Sonátu pro sólové housle, která vznikla pro tuto příležitost. Dílo bude zasazeno do dialogu s hudbou Johanna Sebastiana Bacha a Eugèna Ysaÿeho. Program tak ukáže, jak se proměňoval výraz houslí napříč hudebními epochami.
Rezidenční a nakladatelský dům Jana Laichtera vznikl v letech 1908 až 1910 podle návrhu Jana Kotěry jako ukázka rané moderní architektury. Původně třípatrová stavba propojovala nakladatelství v přízemí s rodinným bytem v prvním patře, k jehož reprezentativní hale dodnes patří výmalba Františka Kysely a lustr od Franty Anýže. V roce 1937 dům rozšířil Pavel Janák o čtvrté patro v duchu původní koncepce. Slavné nakladatelství fungovalo do roku 1949, kdy bylo násilně zrušeno a jeho knižní fond zničen. Po znárodnění v šedesátých letech dům rodina definitivně opustila a zpět jej získala až po roce 1989. Současný potomek zakladatele, Štěpán Laichter, dnes usiluje o citlivou obnovu domu i jeho kulturního odkazu.
foto: laichter.house, archiv
Příspěvky redakce
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
Více z této rubriky
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka