Věčná naděje podle Kristiny Vocetkové
Hudební festival Věčná naděje zaměřený na tvorbu terezínských skladatelů, ale také díla, která reagují na příkoří a nespravedlnost nebo je vytvořili umělci na útěku před bezprávím či pronásledováním, se v příštím roce uskuteční poosmé. Od 2. února do 20. března na sedmi různých místech Prahy nabídne koncerty i divadelní představení. Jeho dramaturgii nově připravila violoncellistka Kristina Vocetková, členka Tria Bohémo.

Leitmotivem osmé řady hudebního festivalu Věčná naděje bude reflexe válečných události roku 1945. Složení dramaturgie festivalu se nově ujala violoncellistka a členka souboru Trio Bohémo Kristina Vocetková. „Osmý ročník festivalu Věčná naděje přinese vyvážený balanc mezi skladbami známějšími i těmi, které v Praze slyšíme málokdy. Přála bych si, aby nám hudba v příštím roce dodala sílu a poznání, že nic není nemožné, pokud máme naději,“ dodala ke svému výběru Vocetková.
Věčnou naději otevřou 2. února v neogotickém kostele Sacré Coeur v areálu někdejšího kláštera ženské kongregace Nejsvětějšího Srdce Páně na pražském Smíchově Pražští komorní sólisté a Pražští vokální sólisté pod vedením Radka Baboráka. Znít bude Honeggerova Druhá symfonie pro smyčcový orchestr a trubku vytvořená na objednávku mecenáše a dirigenta Paula Sachera, která byla premiérována uprostřed Druhé světové války v Ženevě. Uvedeno bude také dílo soudobého původem kyperského komponisty Mariose Christoua, který v Praze vede vlastní festival Archaion Kallos. V sólovém partu Christouovy skladby Řecký památník Lidicím pro smyčcový orchestr a klarinet se představí klarinetista Karel Dohnal. Zahajovací koncert vygraduje uvedením Requiem arménského skladatele narozeného v Libanonu Tigrana Mansuriana, které je věnované obětem arménské genocidy z let 1915 až 1918. Vokálními sólisty v Mansurianově dílě bude sopranistka Tamara Morozová a barytonista Pavel Kšica. Dílo nejvýznamnějšího žijícího arménského autora, jehož tématem je lidská křehkost, ale také nezlomná naděje, vzniklo v roce 2011 na objednávku Mnichovského komorního orchestru, berlínského sboru RIAS a dirigenta Alexandra Liebreicha. „Chceme právě tímto programem připomenout osmdesáté výročí konce druhé světové války a věřit, že stále máme naději na zastavení násilí, nenávisti a diskriminace,“ uvedla k výběru Martina Jankovská, členka správní rady Nadačního fondu Hudba pro věčnou naději.

Na osmé Věčné naději se dále představí Belfiato Quintet, který 4. února ve Španělské synagoze uvede Tři krátké kusy Jacquese Iberta, Milhaudův Krb krále Reného a Kleine Kammermusik Paula Hindemitha. A právě poslední část díla skladatele pronásledovaného nacisty si festival vybral pro letošní znělku. Dále vedle Ravelova cyklu Má matka husa na koncertu zazní také vítězná skladba soutěže Nadačního fondu Hudba pro Věčnou naději, která má uzávěrku na konci listopadu. Vítěze vybere odborná porota, kterou kromě členů Belfiata Quintet tvoří hudební skladatel a kytarista Lukáš Sommer, hudební skladatel a klarinetista Aleš Pavlorek, členka správní rady Nadačního fondu Hudba pro Věčnou naději Martina Jankovská, dramaturgyně festivalu Kristina Vocetková a izraelský hudební skladatel a muzikolog Yuval Shaked.
Věčná naděje se představí také v prostorách Beseder Gallery na pražské Balabence, kde ve čtvrtek 6. března vystoupí violoncellista Vilém Vlček a klavírista Marek Kozák v dílech Beethovena, Boulanger, Pendereckého a Martinů. 20. března Věčnou naději završí na Novoměstské radnici koncert Wiener Klavierquartett. Na violoncello v ceněném souboru, který původně vystupoval jako Stratos Quartett hraje český hudebník Jan Ryska, absolvent HAMU a Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni, člen jednoho z orchestrů Vídeňské státní opery. Program bude replikou koncertu, který Gideon Klein prováděl se svými spoluvězni v terezínském ghettu, a posluchačům představí Třetí klavírní kvartet Brahmse a Druhý klavírní kvartet Antonína Dvořáka.

Hudební program festivalu doplní v příštím roce také divadelní představení Gido podávající portrét terezínského skladatele a klavíristy Gideona Kleina podle námětu a scénáře muzikologa a pedagoga Royal Northern College of Music v Manchesteru Davida Fligga. Hra bude představena v pátek 14. března 2025 v pražské Venuši ve Švehlovce. V režii Moniky Hliněnské vystoupí herci Michael Goldschmid a Lenka a Eliška Zbrankovy společně se smyčcovým kvartetem fama Q, které hru doprovodí skladbami Mozarta, Janáčka, Hindemitha a samozřejmě Gideona Kleina. Divadelní hra měla premiéru v roce 2016 v USA, v České republice bylo poprvé představena o tři roky později.
Věčná naděje myslí také na nejmenší návštěvníky, kterým 2. února v Městské knihovně na Mariánském náměstí nabídne scénické provedení Broučků skladatele Václava Trojana z roku 1943 na motivy známých pohádek spisovatele Jana Karafiáta v podání Kühnova dětského sboru doplněné o výběr lidových písní v úpravě Otakara Jeremiáše pro dětský sbor. Příznivce jazzu na festivalu potěší vystoupení Emila Viklického, který se svým triem zahraje 8. března v Jazz Docku.

Foto: Andrej Grilc, z archivů souborů
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie