Velká péče o mladé v příští sezoně libereckého Divadla F. X. Šaldy
Pro nadcházející sezonu 2025/26 zvolilo Šaldovo divadlo v Liberci název Za obzor. Sezona má klást akcent na rozšiřování nových obzorů, hledání vlastní identity a střet individuality se systémem. Cílem dramaturgického plánu je také propojování generací, divadelních žánrů i obou scén, jimiž toto divadlo disponuje. Mezi čtyřmi novými inscenacemi operního souboru jsou i dětská opera Porucha na lodi Nautilus Lukáše Hurníka či scénicky pojatá kantáta Svatební košile Antonína Dvořáka.

Nová sezona bude slavnostně zahájena 31. srpna na náměstí Dr. Edvarda Beneše. Divadlo v ní chce stejně jako v předešlém roce cílit i na mladou generaci či netradičně uvádět vokálně instrumentální díla formou opery. Některé tituly byly přímo vybrány pro konkrétní herce či sólisty.
Liberecké divadlo navíc přichází s novým dlouhodobým projektem Bušení, který se má stát startupem pro začínající umělce. Ten si bere za cíl zprostředkovat výpověď mladé generace a přinést do divadla „novou mízu“. Spočívá v oslovování čerstvých absolventů uměleckých vysokých škol, aby svou první inscenaci vytvořili právě v Šaldově divadle.
První premiérou sezony bude soudobá opera Porucha na lodi Nautilus, jež byla zkomponována na motivy románu Julese Verna skladatelem Lukášem Hurníkem. Jedná se o druhé uvedení této opery u nás. Klíčem pro její inscenování je snaha oživit operou Malé divadlo, jehož prostory jsou koncipovány primárně pro činohru. Inscenace usiluje o oslovení dětského diváka, což vyplývá i z jejího dobrodružného žánru. Hudebního nastudování se ujme mladý dirigent Zdeněk Červinka, s nímž divadlo již spolupracovalo na inscenaci Čajkovského opery Evžen Oněgin, režie se zhostí Eliška Mervartová, která tuto operu režírovala již při jejím prvním uvedení v Městském divadle ve Znojmě 13. června 2024. Právě tato inscenace je v rámci operního repertoáru koncipována jako zástupce projektu Bušení.

Druhým příspěvkem k opernímu repertoáru má být Pucciniho Tosca. Důvodem k volbě tohoto „notoricky známého titulu“ bylo téma korespondující se zaměřením sezony. Milostné drama vášnivé pěvkyně Floriy Toscy a malíře Maria Cavadarossiho čelí zásahům zvenčí, představovaným zde okupací. Omezení společnosti brání jejich čisté lásce, jíž se snaží překonat nahlédnutím „za obzor“. Operní klasika se do Liberce vrací po dvaceti letech, o její hudební nastudování se postará Zbyněk Müller, jenž ji bude i dirigovat. Režie se chopí mladý činoherní režisér a dramatik Josef Doležal.
Jako další operní projekt plánuje divadlo inscenaci kantáty Svatební košile od Antonína Dvořáka. Podle hudebního šéfa Šaldova divadla Karola Kevického je dílo pozoruhodné pro svou zvukomalbu, jež je postihnuta v Erbenově práci s veršem a dovršena Dvořákovou hudbou. Jejím hlavním tématem je střet dvou výlučných světů, lidí a zemřelých. „Cestu za obzor“ zde představuje nalézání východiska z hrozby předčasné smrti a nalézání vlastního já skrze víru v Boha. Divadlo zamýšlí uvést tuto kantátu ve formě scénického provedení, stejně jako v minulém roce oratorium Adam a Eva od Josefa Myslivečka. Jako sólistka se zde představí například Lívia Obručník Vénosová, neméně velký význam má však ve Svatební košili sbor řízený sbormistrem Tadeášem Tulachem.

Do Liberce se také vrací komická opera Figarova svatba od W. A. Mozarta, jejíž zápletka se točí kolem práva první noci a „cesty za obzor manželství“. V květnu 2026 uplyne 240 let od její světové premiéry ve Vídni. Její hudební interpretace má být podřízena snaze o její „odromantizování“. Divadlo ji chce hrát v takové hudební interpretaci, v jaké ji mohli slyšet diváci v době jejího tvůrce. Do „Figarky“ divadlo plánuje obsadit mladé sólisty, kteří se zaměřují na novou intepretaci klasicistní hudby. V roli Figara se představí Josef Kovačič, hudebního nastudování se ujme Paolo Gatto, který dlouhodobě spolupracuje s českými a slovenskými operními domy (opakovaně také s Šaldovým divadlem). Režírovat má Kateřina Dušková.
V plánovaném baletní repertoáru nových inscenací mají převládat především hudební koláže. První baletní premiérou má být Frida o pohnutém životě temperamentní mexické malířky Fridy Kahlo. Co do způsobu inscenování se má jednat o kus nejvýpravnější. Balet postihne ženské téma, tedy Fridino prosazovaní se ve světě mužů, ale i její boj s následky dopravní nehody. Režisérka a choreografka Marika Mikanová je také autorkou libreta a hudební koláže, vycházející z práce kytarového virtuosa Francisca Tarrégy či Elliota Goldentahla, autora soundtracku k filmu Frida (2002), v němž se tvůrci inspirují nejen v hudebním plánu.

V únoru 2026 bude mít premiéru balet Hory a údolí, autorský projekt skotské tanečnice a choreografky Lucy Macphail, plánovaný v rámci Bušení. Jeho tématem je hledání domova, a tedy vlastního ukotvení ve světě. Inscenace si klade otázku, zda domov tvoří prostor, anebo lidé. V její choreografii se má odrážet střet dynamických hor a zemitějších, zádumčivějších údolí, svár společenství a samoty. Půjde opět o hudební koláž.
Poslední baletní premiérou má být Butterfly effect. Jejím choreografem a režisérem bude Adam Sojka, bývalý baletní sólista Národního divadla působí nyní ve skupině současného tance 420PEOPLE. Spolu s baletním korepetitorem Petrem Duchalíkem se bude podílet i na hudbě. Inscenace chce pracovat s kontrastem jemnosti motýlího záchvěvu křídel, který na druhé straně zeměkoule způsobí ničivé tornádo. Jejím tématem mají být následky lidské volby. Podle šéfky baletu Mariky Mikanové se jedná o nejodvážnější chystaný projekt baletu, jednoznačně prý cílí na mladé publikum. Scéna bude postavena na principu „vcítění se do prostoru“ za pomocí několika malých jevišť, které „poruší“ zásady klasického kukátkového divadla.

Divadlo F. X. Šaldy dále přichází s třemi plánovanými symfonickými koncerty. Tím prvním bude Vánoční koncert, kde vystoupí Zbyněk Müller jako dirigent a netradičně i coby sólista hry na hoboj. Zazní Koncert pro housle a hoboj od J. S. Bacha, druhou polovinu večera utvoří vánoční koledy v podání dětského sboru Severáček při ZUŠ Liberec ve spolupráci s operním sborem Šaldova divadla. Druhým avizovaným koncertem je Velikonoční koncert, který nabídne Mozartovo Requiem v kontrastu s hudbou současného skladatele a flétnisty Jaroslava Pelikána. Do třetice se uskuteční Koncert dvou dirigentů, kde zazní stěžejní mistři 20. století, mezi jinými díla F. Poulenca, C. Gounoda či A. P. Borodina. První polovinu večera bude dirigovat Zbyněk Müller, ve druhé polovině jej vystřídá Tadeáš Tulach.
Dalšími chystanými projekty jsou také tradiční Noc divadel či provedení inscenace Cesta (premiéra 2023) v Terezíně. Součástí tohoto mimořádného celku je totiž i opera Brundibár, jež je s Terezínem nedílně spjata.
foto: Liberecký kraj, archiv
Příspěvky redakce
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
Více z této rubriky
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové