Vilém Vlček má sólo ve Zlíně
Koncem ledna zavítá do Zlína americký dirigent Maurice Cohn, aby společně se zlínskými filharmoniky realizoval pestrý program sestavený z děl tří předních ruských skladatelů a jednoho italského hudebního malíře. Sólistou večera bude violoncellista Vilém Vlček, mimo jiné vítěz Mezinárodní soutěže Krzysztofa Pendereckého a laureát Ceny Jiřího Bělohlávka. Akce zvaná Dialog v čase se koná 30. ledna ve zlínském Kongresovém centru.

Večer zahájí Slavnostní předehra A dur, op. 96 Dmitrije Šostakoviče, která vyniká svou živelnou energií. Bryskní skladba z roku 1954 plná silných rytmů, výrazných melodií a dramatických kontrastů se v minulosti nevyhnula zneužití ze strany některých politických režimů, dnes je však běžně uváděna na koncertních pódiích po celém světě. Následovat budou Variace na rokokové téma pro violoncello a orchestr Petra Iljiče Čajkovského. Tato kompozice vznikla z podnětu Wilhelma Fitzenhagena, violoncellisty a pedagoga Moskevské konzervatoře a zároveň Čajkovského blízkého přítele. Práci na tomto díle autor započal koncem roku 1876; nejprve vytvořil sólový part s doprovodem klavíru a poté tuto verzi předložil právě Fitzenhagenovi. Ten po jejím zhlédnutí provedl několik drobných úprav a na základě svých zkušeností doporučil skladateli korekce. Čajkovskij následně tento cyklus s hlavním tématem a sedmi (původně osmi) variacemi opatřil orchestrálním doprovodem, aby dílo mohlo v prosinci 1877 premiérově, a to v podání právě Fitzenhagena. Ve Zlíně je s místní Filharmonií Bohuslava Martinů pod taktovkou dirigenta Maurice Cohna, bývalého asistenta šéfdirigenta Dallas Symphony Orchestra, v sólovém partu přednese Vilém Vlček. „Tato skladba mě fascinuje nejen svou virtuozitou, ale hlavně tím, jak v sobě spojuje tři základní aspekty lidské hudební komunikace — zpěv, tanec a řeč. Čajkovskij ve variacích vytváří prostor pro jemné melodie, které evokují lyriku zpěvu, rytmické a artikulační figury, které připomínají tanec, a v těch nejintimnějších momentech mám pocit, že k nám autor mluví,“ nadšeně vystihuje svůj vztah ke skladbě Vlček.
Ke zkomponování suity pro komorní orchestr pojmenované Gli uccelli (Ptáci), kterou zlínští diváci 30. ledna také uslyší, přivedlo skladatele Ottorina Respighiho studium barokní hudby. Pětidílná kompozice vychází ze skladeb starých mistrů Pasquiniho, de Gallota, Rameaua a van Eycka a zavádí posluchače do světa létajících opeřenců a jejich zvukových projevů. Závěr večera bude sestávat z baletní hudby ze slavného Ptáka ohniváka Igora Stravinského. Balet na motivy ruské pohádky vznikl roku 1910 na objednávku impresária Sergeje Ďagileva; premiéra se uskutečnila v témže roce v Paříži a ihned zaznamenala pronikavý úspěch. Z jevištního díla kombinujícího osobitým způsobem impresionistické prvky s ruskou lidových tradicí pak Stravinskij roku 1911 vytvořil šestidílnou orchestrální suitu, kterou následně v letech 1919 a 1945 přepracoval.

Vilém Vlček je absolventem Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy ve třídě Mirka Škampy a Martina Škampy, od roku 2018 studuje na Musik Akademie Basel ve třídě Danjulo Ishizaky. Vlček je posledním držitelem Ceny Jiřího Bělohlávka 2023 a nedávným vítězem polské soutěže Krzysztofa Pendereckého. Jako sólista vystupuje s řadou orchestrů, např. Českou filharmonii, Basilejským symfonickým orchestrem, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Basilejským komorním orchestrem, Lucernským symfonickým orchestrem nebo Kaunaskou filharmonií. Představil se publiku ve více než třech desítkách států Evropy a Asie, Afriky a Ameriky. Stal se držitelem první ceny na Mezinárodní soutěži v Markneukirchenu (2023), na Soutěži Bohuslava Martinů (2021) a je držitelem švýcarského ocenění Rahn Music Prize 2022.
Foto: Piotr Markowski, Sylvia Elzafon
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou