Viva Verdi. Oslava Italova génia zpět ve Státní opeře
V lednu a v únoru 2025 si pražská Státní opera připomíná dílo Giuseppa Verdiho operami Nabucco, Macbeth, Rigoletto, La traviata, Aida a Otello. Vedle domácích sólistů se v titulních rolích představí například vítězka soutěže Renaty Tebaldi a laureátka soutěže Operalia Christina Nilsson nebo sopranistka Zuzana Marková.

Poslední přehlídka Viva Verdi se uskutečnila v době covidové a těsně před vyhlášením nouzového stavu na podzim roku 2020. KlasikaPlus.cz informovala ZDE. Nastávající festival nabídne tituly Nabucco (16., 30. ledna a 15. února), Macbeth (18., 31. ledna a 14. února), Rigoletto (24. ledna a 1. a 9. února), La traviata (17., 23., 29. ledna a 13. února), Aida (19., 28. ledna a 22. a 25. února) a Otello (2., 7. a 16. února).
Nabucco je dramatický operní příběh o podmanění Izraelitů babylónským králem zůstává dodnes jedním z nejznámějších děl Giuseppa Verdiho. Sborové scény, extrémně vypjaté virtuózní árie a také stále aktuální témata o expanzivní válce, touze po moci, zradě, intrikách, lásce, životě a smrti jsou důvodem, proč je Nabucco stálou součástí repertoáru operních divadel.

K napsání slavného operního díla La traviata Verdiho inspiroval román Alexandra Dumase Dáma s kaméliemi a příběh krásné kurtizány Violetty o její marné touze vymanit se z konvencí dobové společnosti dojímá posluchače už více než sto padesát let. Působivá Verdiho hudba romanticky idealizuje nešťastnou lásku Violetty k Alfrédovi a oslovuje především hlubokou a emotivní lyrikou.
Macbeth. Bezuzdná ctižádost, nezřízená touha po moci a záhadné věštby, to jsou ingredience psychologického operního thrilleru, jehož námět poskytl Verdimu slavný dramatik William Shakespeare. V Macbethovi zahájil skladatel cestu k hudebnímu dramatu, v němž je zpěv podřízen dramatické situaci a odráží psychologii a vnitřní pocity postav, a dramatický obsah je zde mnohem důležitější než belcanto neboli „krásný zpěv“.

Dramatický náboj příběhu etiopské princezny Aidy a egyptského válečníka Radama vyrůstá z vnitřního sváru ženy, která se musí rozhodnout mezi věrností své vlasti a láskou k muži, který patří k utlačovatelům jejího národa. Mezi láskou a povinností se ocitne i Radames, když nakonec kvůli Aidě zradí svou zem.
Pro temné drama Rigoletto o vášni, zradě a pomstě, našel Giuseppe Verdi námět ve hře Le Roi s’amuse (Král se baví) slavného francouzského dramatika a básníka Victora Huga. Jde o tragický příběh dvorního šaška a hrbáče Rigoletta, který s výsměchem na rtech a s úzkostí v duši dobře ví o nesprávnosti své služby zhýralému vévodovi, a právě proto tak hluboce prožívá kletbu, která padla na jeho hlavu.

Otello je vrcholné dílo italského skladatele Giuseppa Verdiho ve znamení lásky, žárlivosti, intrik a vraždy a vzniklo opět na motivy Shakespearova stejnojmenného dramatu. Nedávnou premiéru ve Státní opeře portál KlasikaPlus.cz reflektoval ZDE.
O Verdim, který zemřel 27. ledna 1901, čtěte v SeriáluPlus Klasika v souvislostech.
Foto: Wikipedia / Ferdinand Mulnier / volné dílo, Národní divadlo Praha / Zdeněk Sokol, Serghei Gherciu
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie