Vladislav Bláha: Interpret nesmí postrádat techniku, muzikalitu ani charisma
„Na festivalu u flamenca dbáme na stylovou čistotu vycházející z originálního folkloru.“
„Štěpán Rak je miláčkem publika.“
„Zakládám si také na vkusném výběru repertoáru a smyslu pro hudební komunikaci s publikem.“

Čtyřiatřicátý Mezinárodní kytarový festival Brno letos proběhne ve dnech 27. července až 2. srpna a představí se na něm nejlepší světoví kytaristé – nebudou chybět legendy jako Oscar Herrero, Máximo Diego Pujol, Badi Assad, Štěpán Rak a mnoho dalších. O festivalu, s nímž je neodmyslitelně spojena i mezinárodní interpretační soutěž Guitartalent a mistrovské kurzy, jsme si povídali se světově etablovaným kytaristou a profesorem JAMU Vladislavem Bláhou, který je zakladatelem a uměleckým ředitelem akce.
Kytarový festival Brno je za dveřmi. Můžete přiblížit jeho dramaturgii? Je opět vyklenuta mezi klasickou hudbou a populárními žánry jako jsou flamenco a latina?
Letos jsme do festivalových dnů rozprostřeli kytarovou hudbu jednotlivých zemí: V neděli to bude Španělsko a kytarista Oscar Herrero se svou kapelou. V pondělí se rozezní Itálie v podání osvědčených interpretů, jako jsou Andrea Vettoretti a Duo Roberto Fabbri a Elia Portarena. Úterý patří českým virtuosům – vystoupí Štěpán Rak a moje maličkost s manželkou. Ve středu to bude chorvatský kytarista Zoran Dukič a ve čtvrtek argentinská legenda Máximo Diego Pujol. V pátek v našem putování po mapě světa dojdeme k úžasné Badi Assad z Brazílie a v sobotu zavítáme do Portugalska a USA, konkrétně pak New Yorku.

Existuje několik druhů flamenca, které se často mísí s jinými hudebními žánry. V jaké podobě zazní v Brně?
Na našem festivalu u flamenca dbáme na stylovou čistotu vycházející z originálního folkloru Romů v Andalusii – tedy se nejedná o směs flamenca, jazzu a španělského popu, která tuto hudbu sbližuje s populární hudbou. O čistotu tradičního flamenca se zasazoval i Manuel de Falla a García Lorca, kteří v roce 1921 společně založili a organizovali první festival flamenca. Skupinu flamenca míváme přímo z Andalusie.
Vraťme se k jednotlivým umělcům, které jste letos pozval. Oscar Herrero je velké jméno španělského flamenca. Bude tento skvělý kytarista a pedagog dávat také masterclass?
Ano, je tomu tak. Nemohli jsme nevyužít této šance, vždyť Herrero se proslavil svou dokonale propracovanou metodikou flamencové hry, která je dostupná například také na YouTube. Účastníky, kteří se k přihlásili na jeho lekce, bude Herrero vyučovat techniku hry flamenca. Na koncertě s ním pak vystoupí také zpěvačka Celina Melado a kytarista Mario Herrero.
Milou pozorností festivalu je koncert mistra Štěpána Raka na počest jeho životního jubilea. Co pro vás znamená tento legendární virtuos a skladatel?
Dílo Štěpána Raka pro kytaru je v českém prostředí ojedinělé. S jeho skladbami jsem se setkával od svých studentských let a pro poučené kytaristy je žijící legendou. V posledních letech i zřejmě vzhledem k věku, kterého bychom se rádi všichni v jeho fyzické a psychické formě dožili, vybírá více relaxační a zábavný repertoár, ale díky tomu je miláčkem publika.

Jedním z magnetů je nepochybně koncert brazilské star Badi Assad. Jak byste její unikátní styl přiblížil?
Badi Assad je sestrou světově nejvýznamnějšího kytarového dua bratrů Assadů. Zpívá skladby při klasické kytaře s výraznou brazilskou melodikou a rytmem často improvizačním způsobem. V tomto bych ji přirovnal k brněnské zpěvačce a houslistce Ivě Bittové, která ke zpěvu používá housle a není pokládána za zpěvačku populární hudby. I když Badi Assad právě svým brazilským charakterem má k ní o něco blíže. Bude to nepochybně velký zážitek.
Chorvatského kytarového mága Zorana Dukiće čeští posluchači dobře znají. Čím může překvapit?
Zoran Dukič překvapí výběrem skladeb a z velké části novým programem, v němž má přichystáno pro publikum i jisté překvapení. Pochopitelně jej nemůžu prozradit, proto bude lepší na koncert tohoto famózního kytaristy dorazit osobně.

Brilantní italský kytarista Andrea Vettoretti patří rovněž k nejlepším umělcům své generace. Podle jakého klíče vybíráte jednotlivé interprety? Co nesmí postrádat?
Interpreti podle mého názoru nesmí postrádat brilantní techniku, muzikalitu a charisma. Zakládám si také na vkusném výběru repertoáru a smyslu pro hudební komunikaci s publikem. Andrea Vettoretti si k provedení svých skladeb připravil i vizuální doprovod, který jeho neobvyklou a zajímavou hudbu umocňuje.
Některá jména z loňského roku jako Máximo Diego Pujol se na festival vrací opětovně. Jaký to má důvod?
Máximo Diego dosud v České republice vystupoval pouze na festivalu v Brně a je tu během třiceti let teprve potřetí. Vždy přináší nové skladby, které bývají mezi světovými kytaristy čím dál více oblíbené a hrané. Letos se na festivalu odehraje světová premiéra tří skladeb, které mi věnoval a zazní na našem koncertu v úterý 29. července. U nás by si Máximo Diego zasloužil být mezi kytaristy více znám a interpretován, a to je i důvod, proč jej sem opakovaně zvu.

Zastavme se u jména Roberto Fabbri, který je jedním z největších italských editorů kytarové literatury. V jaké roli se tento kytarista na festivalu představí?
Letos Roberto Fabbri vystoupí v duu se svým nejlepším studentem Eliou Portarenou, dnes již známým italským sólistou, který vyhrál řadu velkých soutěží a samozřejmě zahrají rovněž Fabbriho autorské skladby.
Kytarový festival nejsou jen koncerty, ale také mezinárodní soutěž a kurzy. Jak vypadá jejich letošní scénář?
Kurzy probíhají denně dopoledne a Zoran Dukić, který zde nebude na celý festival, bude vyučovat i odpoledne. Jednadvacátá mezinárodní kytarová soutěž Guitartalent, která je jedinou mezinárodní soutěží nejvyšší úrovně v České republice a pořádaná každoročně, se bude konat v úterý a ve středu ve dvou kategoriích. Ceny jsou v hodnotě cca dvacet tisíc Eur – jedná se například o koncertní kytaru nejvýznamnějšího japonského mistra kytaráře Masaki Sakurai, další z cen je koncertní kytara Jana Schneidera, pevná kytarová pouzdra, kytarové držáky, boxy strun předních světových výrobců a podobně. Není to dlouho, co ke mně bohužel dorazila smutná zpráva, že mistr Sakurai podlehl zhoubné nemoci. Budeme na něj moc vzpomínat, všechna čest jeho památce.

Co dalšího byste z programové nabídky doporučil?
Napadá mě třeba koncert kytarového orchestru složeného z účastníků festivalu a letos poprvé s dirigenty Klárou Ferenczi a Maozem Ezrou z New Yorku. Zajímavé bude i sobotní matiné, kde zazní skladby propojující lidovou portugalskou kytaru s klasickou hudbou.
Festival je pro vás organizačně jistě náročný, přesto jste letos opět zvládnul odehrát desítky koncertů v různých zemích světa od Evropy po Ameriku. V jakém programu se divákům představíte na svém koncertě?
Vzhledem k tomu, že jsem loni hrál sólově, budu letos vystupovat v duu s Tatsianou Drobysh, skvělou virtuoskou na mandolínu a na domru. Právě zde provedeme premiéru skladby Máxima Diega Pujola, kterou nám věnoval. Na závěr dvojkoncertu pak zahrajeme v duu se Štěpánem Rakem, který vystoupí po nás.

Co je pro vás při přípravě festivalu nejtvrdším oříškem?
Sehnat finance. Náklady spojené s umělci a pedagogy světové špičky převyšují příjmy ze vstupného a kurzovného – jsme závislí na dotacích, jejichž přesnou výši se dozvím obvykle až na jaře před festivalem, a tak je příprava hodně náročná.
A co vám přináší největší radost a potěšení?
Když posluchači, účastníci kurzů, umělci a pedagogové se po festivalu vyjadřují velmi pochvalně. Dostali jsme kupříkladu poděkování v současnosti vůdčího světového kytaristy Jorge Caballera po jeho loňském vystoupení. Taky si velmi vážím vlastnoručního dopisu geniálního skladatele Leo Brouwera, který mi letos v lednu napsal poděkování za provádění a nahrávku skladby, kterou mi věnoval.

Příspěvky od Milan Bátor
- Vladislav Klíma: Rád bych se v Ostravě ještě dožil nové koncertní síně
- ‚Cítíte to dobře…‘ Skladby mladých vítězů soutěže Generace mají smysl
- Paganini violoncella? Johannes Moser v Opavě dravě, brilantně a duchaplně
- Janáčkova filharmonie s venezuelským trumpetistou předvedla to nejlepší ze svého umění
- Dvojalbum s písněmi skladatelky Slávy Vorlové je objevnou sondou do minulosti
Více z této rubriky
- Leoš Svárovský: Víte, jak rozvášnit Japonce? Zahrajte jim Dvořáka
- Thomas Adès: Janáčkem jsem naprosto posedlý
- Emmanuel Pahud: Umělec se nemá opájet úspěchem, musí umět ukázat křehkost a zranitelnost
- Pavol Bršlík: Nejsem cirkusový umělec
- Václav Kozel: Vždycky jsem si vybíral ty nejlepší hráče
- Viktor Velek: Aby se Palacký neobracel v hrobě
- Dominika Škrabalová: Mentální příprava sólových zpěváků je také důležitá
- Fanni Faluvégi: Aktivní umělci jsou lepší pedagogové
- Vladislav Klíma: Rád bych se v Ostravě ještě dožil nové koncertní síně
- Igor Ardašev: Pedagog je jako zahradník. Nesmí překážet v růstu