Volání moře jednou z premiér letošního Forfestu
Letošní šestatřicátý Festival Forfest zaměřený na soudobé umění a duchovní témata se uskutečňuje od 13. dubna do 31. srpna v regionu vymezeném městy Kroměříž, Kojetín, Prostějov, Hodonín a Hranice na Moravě. Nejbližší program nabídne v sobotu 26. dubna v Kojetíně premiéru kompozice Volání moře mladého skladatele Jáchyma Novotného studujícího na Deylově konzervatoři. Pořadatelé zájemcům předestřou program bohatý na řadu českých i světových premiér, ale i edukativní lekce nebo výtvarné instalace.

„Umělecké dílo žije a dotváří se ve vnímání těch, kteří jsou jím zasaženi, a tím se stávají jeho spolutvůrci a dovršiteli,“ tak zní motto letošního ročníku Mezinárodního festivalu současného umění s duchovním zaměřením Forfest, které si pořadatelé vypůjčili od kněze, teologa a filozofa Tomáše Halíka. Na ploše čtyř a půl měsíce se v rámci přehlídky uskuteční třináct koncertů doplněných o kompoziční kurzy Postfest, které vedle lekcí a rozhovorů o hudbě nabídnou řadu komorních koncertů. Forfest otevřela 13. dubna Nedělení propria Františka G. Emmerta v kroměřížském svatomořickém chrámu. Druhý koncert má přehlídka na programu v sobotu 26. dubna, kdy se v kojetínské ZUŠ uskuteční veřejná nahrávka premiéry kompozice Jáchyma Novotného Volání moře. O den později se Forfest vrátí do Kroměříže, kde v chrámu sv. Mořice vystoupí sopranistka Barbora Sabella za varhanního doprovodu Hany Ryšavé. Společně umělkyně uvedou díla Antona Heillera, Hugo Distlera, Flora Peeterse, Jindry Nečasové Nardelli, Erkki Svena Tüüra a Arvo Pärta.

Další program Forfestu bude pokračovat 4. května, kdy u Svatého Mořice v Kroměříži vystoupí dvojice zahraničních hostů. Italská violoncellista a hráč na elektroniku Nicola Baroni spolu se sanmarinským hráčem na elektroniku Massimilianem Messierim uvedou ve světové premiéře žalmy VAV druhého jmenovaného interpreta. Vedle toho program vyplní skladby Antoniho, Pendereckého, dall’Abaca, Scelsiho, Harveye a Saariaho. 10. května na Forfest zavítají kytarista Lukáš Herůdek s houslistou Pavlem Popelkou, aby publiku představili hned světové premiéry. Budou jimi Črty pro housle a kytaru Radima Bednaříka a tři miniatury pro housle a kytaru nazvané Krajiny, které zkomponoval Petr Vaculovič. Nové skladby interpreti zasadí do kontextu skladeb Williama Waltona, Jana Nováka, Miloše Štědroně a Atanase Ourkouzounova. Program bude hostit Městské divadlo v Prostějově. Květnový program Forfestu uzavře 29. května v prostorách Synagogy v Hranicích na Moravě polymúzický projekt Čas a paměť.
V první polovině června se program festivalu bude věnovat zejména výtvarnému umění, k hudbě se vrátí klavírním recitálem Ondřeje Olose v neděli 15. června. Ten v prostorách hodonínské Galerie výtvarných umění zahraje Dvacet čtyři preludií pro klavír od Vojtěcha Dlaska. O tři dny později se Kojetíně uskuteční program zaměřený na nejmenší návštěvníky opřený o Písničky pro děti od Josefa Adamíka. Do Kroměříže se festivalové dění vrátí 19. června, kdy pořadatelé nabídnou sborový koncert v interpretaci Vox iuvenalis se sbormistrem Janem Ocetkem a varhanním doprovodem Emílie Adámkové. Duchovní linie programu bude vystavěna na dílech Gjeila, Nysteda, Grahama, Vily, Martina, Ešenvaldse, Lauridsena, Pärta a českého zástupce, Petra Ebena.

První letní den odstartují na Forfestu kompoziční kurzy nazvané Postfest, jejichž program bude zahrnovat lekce soudobých českých komponistů, jejichž garanty budou Pavel Zemek-Novák, Radim Bendařík, Vojtěch Mojžíš, Jan Meisl a Ondřej Štochl. Slovenským kompozičním hostem bude Vladimír Bokes. Postfest nabídne také komorní koncerty s řadou kompozičních novinek světového měřítka, jejichž protagonisty budou mimo jiné slovenští hosté, houslista Milan Paľa, violoncellista Jozef Lupták, dále flétnistka Eva Čapková s kytaristou Lukášem Herůdkem, varhaník Pavel Černý, akordeonista Jan Meisl, cimbalistka Johanka Klára Kratochvílová, flétnisté Lucie Valtrová, Daniela Klepáčová a Vojtěch Pálka, klarinetista Pavel Zlámal, Sedláčkovo kvarteto, sanmarinský soubor Oyo nebo studenti brněnské konzervatoře

Festival Forfest se objevil na české festivalové scéně v první polovině devadesátých let s originální myšlenkou propojení progresivních snah současné hudby a výtvarného umění, které se novým, aktuálním způsobem dotýkají závažných duchovních témat dějin umění. Dramaturgie reflektuje díla světových autorů v poměrně širokém filozofickém panoramatu doby. Nabízí prostor pro dialog mezi uměním, společností a náboženstvím v reflexi problémů současnosti.
Foto: Kristýna Sedláková, archiv KlasikyPlus, Pixabay / dimitrisvetsikas1969, archiv Barbary Sabelly
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie