Voříšek 200. Alena Hönigová připomene ‚českého Beethovena‘
Pražský cyklus Příběh kláves, umění a krásných nauk čeká závěrečný koncert. Druhý ročník se završí 15. května tentokrát v prostorách pražského Divadla Kolowrat. Pořadatelka a klávesistka Alena Hönigová v této sezóně nabízí setkání s hudbou českých skladatelů, kteří v osmnáctém a devatenáctém století působili v cizině. Na přetřes v daném případě přijde osobnost Jana Václava Huga Voříška, jehož dvousté výročí úmrtí si veřejnost připomene letos v listopadu. Pražský koncert je součástí miniturné k poctě Beethovenova současníka.

„Tentokrát oslavíme dvousté výročí nesmírně nadaného českého skladatele Jana Václava Huga Voříška (1791–1825). Jeho život a hudba nás zavedou do Vídně, kde se setkáme s jeho kolegou Franzem Schubertem a budeme sledovat paralely v osudech i hudbě obou umělců,“ říká organizátorka i interpretka Alena Hönigová. Koncert věnovaný Voříškovu 200. výročí úmrtí skýtá vhled do jeho klavírní i písňové tvorby a nechává ji zaznít v kontextu skladeb, které jeho skladatelské vyjádření formovaly. Na koncertě také vůbec poprvé diváci uslyší několik Voříškových písní v češtině. Pro připravovanou edici je přebásnil Petr Koudelka a přednese je sopranistka Magdalena Rovenská.

Divadlo Kolowrat bude takto hlavní zastávkou širšího projektu věnovaného Voříškovi. Připomíná dvě let od jeho úmrtí, avšak první z koncertů se uskuteční paradoxně v den narození autora 11. května, a to přímo v jeho rodném městě Vamberku. V kostele sv. Prokopa zazní Voříškovy Impromptu a Rapsodie a také varhanní skladby v podání Vlastimila Bičíka a Petra Hostinského.
Třetím koncertem (druhý zmíněn výše) bude Benefiční koncert pro Olivovu nadaci pořádaný Lóží Odd Fellows k 25. výročí založení. Uskuteční se 16. května znovu v Divadle Kolowrat. Na programu budou písně J. V. H. Voříška a J. Röslera opět v podání Magdaleny Rovenské. Ve středu 21. května ve Světě klavírů ve Vyškově, v unikátní sbírce historických klávesových nástrojů, zazní hudba J. V. H. Voříška, V. J. Tomáška a F. Schuberta na historických klavírech Kulmbach, Schrimpf a Schiedmayer.
S odstupem v neděli 22. června se koná koncert v evangelickém kostele v Elkerhausen – Weinbach v Hesensku. Tam zazní dílo J. V. H. Voříška a F. Schuberta na historickém klavíru, na varhany i v písňové tvorbě, ve spolupráci s tenoristou Janem Kobowem a sopranistkou Magdalenou Rovenskou. A s ještě větším odstupem v pondělí 1. září diváci uslyší reprízu právě řečeného pořadu při Schubertiádě na zámečku Seehaus ve Francích.

Skladatel, klavírní virtuos a varhaník Jan Václav Hugo Voříšek se narodil ve východočeském Vamberku v rodině ředitele školy, sbormistra a varhaníka, který se stal jeho prvním učitelem hudby. Voříškovým idolem byl Beethoven. Právě kvůli němu odešel po studiích na Karlo-Ferdinandově univerzitě v Praze (kde absolvoval také několik hodin klavíru u Tomáška) studovat práva do Vídně. S Beethovenem se tam skutečně setkal a brzy se spřátelil také s Louisem Spohrem, Ignazem Moschelesem, Franzem Schubertem a Johannem Nepomukem Hummelem, který se stal jeho učitelem klavíru.
Roku 1818 se Voříšek stal dirigentem vídeňského Spolku přátel hudby a roku 1822 dvorním varhaníkem císařského dvora. Byl také vyhledávaným učitelem s klientelou z nejvyšších kruhů společnosti. Zemřel v pouhých čtyřiatřiceti letech na tuberkulózu, ale jeho jediná symfonie v tónině D dur mu vysloužila přezdívku český Beethoven. Pro jeho spontánní, barevné klavírní skladby použil hudební časopis Allgemeine musikalische Zeitung vůbec poprvé pojem Impromptu. Tato forma se stala inspirací například pro jeho přítele Franze Schuberta, který zemřel ve stejný den 19. listopadu jen o tři roky později než Voříšek, nebo pro Fryderyka Chopina a ovlivnila celou nadcházející pianistickou generaci.

Alena Hönigová vystudovala cembalo na Akademii múzických umění v Praze u Giedrė Lukšaitė-Mrázkové a Zuzany Růžičkové a generálbas u Václava Lukse. V letech 1999–2004 pokračovala ve studiu cembala a fortepiana na Schole Cantorum Basiliensis u Andrea Marcona a Edoarda Torbianelliho. Studium zakončila sólovým diplomem a hudebně vědeckým pojednáním a nahrávkou věnovanou sbírce Haschirim ascher lischl’lomo od Salomona Rossiho, jehož hudbu později nahrála se souborem Muscadin a izraelským vokálním ansámblem Profeti Della Quinta.
Hönigová se specializuje na premiérové nahrávky hudby 17.–19. století v duchu historicky poučené interpretace. Roku 2011 založila vydavatelství staré hudby Koramant Records (Basilej, CH). Od té doby publikovala řadu CD, jejichž zveřejnění předchází rozsáhlý výzkum (F. T. Fröhlich, J. L. Dusík, N. Jommelli, J. J. Rösler). Alena Hönigová je autorkou řady vysílání pro Český rozhlas Vltava o barokní hudbě nebo hudebnících Lobkovické kapely. Hudební nahrávky zveřejnila u vydavatelství Koramant Records, Schweizer Radio, Český rozhlas, Edition du Nopal (FR), Pan Classics (CH) nebo Ars Musici (DE). Nedávná je její nahrávka a edice Röslerových písní s českými překlady ve spolupráci s básníkem a spisovatelem Petrem Koudelkou.
Foto: Wikipdie / Godefroy Engelmann / volné dílo, Bernd Bodtländer, archiv KlasikyPlus.cz
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou