Výběr z málo známých klavírních skladeb Aloise Háby v Atriu na Žižkově
Koncertní série Nová hudba v Atriu nahlíží do nedávné hudební historie. Tentokrát bude představena tvorba skladatele Aloise Háby v interpretaci klavíristy Miroslava Beinhauera. Do centra pozornosti se dostanou skladatelovy méně známé klavírní skladby – jejich výběr zazní 19. října od půl osmé v Atriu na Žižkově.

Alois Hába (1893–1973) je širší veřejnosti znám zejména pro své novátorství na poli mikrointervalové hudby; už není ale tak dobře známo, že mikrointervalové skladby tvoří pouze třetinu jeho tvorby. Jednou z neprávem opomíjených oblastí jsou jeho klavírní skladby, z nichž část ještě stále čeká na studiovou nahrávku či premiérové živé koncertní provedení. Právě na ty se zaměří říjnový koncert, který uzavírá cyklus Nová hudba v Atriu. Komplexní přehled Hábovy klavírní tvorby uvádí u příležitosti padesáti let od skladatelova úmrtí a zároveň sto třiceti let od jeho narození. Čtvrteční koncert se uskuteční za osobní účasti Hábova dědice Jana Andresky, který se stará o komponistův odkaz a je propagátorem jeho skladeb.
Interpretace se ujme přední český klavírista a odborník na soudobou hudbu a hudbu 20. století Miroslav Beinhauer, který je zároveň dramaturgem klasické hudby v Atriu na Žižkově a také jediným na světě, kdo dokáže virtuosně hrát na unikátní šestinotónové harmonium Aloise Háby. „K Aloisi Hábovi mám speciální vztah už od roku 2018. V těchto měsících dokončuji kompletní nahrávku jeho klavírní tvorby. Málokdo ví, že Hába napsal obrovské množství klavírních skladeb různých stylů a je velká škoda, že se jeho hudba takřka neobjevuje na programech koncertů. V Atriu na Žižkově představím jen její, o to však reprezentativnější část.“ dodává k Hábově tvorbě Beinhauer. Ačkoliv Hábovy rané skladby vychází z pozdně romantického stylu přelomu 19. a 20. století, lze v nich nalézt vlivy nových uměleckých směrů první poloviny 20. století kombinované s folklorismem, jenž se stal pro Hábovu hudbu typický.
Foto: Petr Machan
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie