Význam Benátek a tamního hudebního tisku jedním z motivů Letních slavností
Letošní 26. ročník mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby nese podtitul Familia a hledá motivy rodiny v různých kontextech historie nejen evropské hudby. V rozmezí 17. července a 5. srpna se posluchači vydávají napříč staletími za poklady z hudebních archivů ve společnosti předních interpretů mezinárodní i domácí scény. Zítra se festival přehoupne do druhé poloviny, poté následují ještě tři koncerty letošního ročníku, z nich první bude debutový pro soubor Concerto Scirocco a věnuje se historii hudebního tisku v kontextu Benátek.

Celkově pátý koncert Letních slavností staré hudby bude debutový. Úplně poprvé se v Praze představí italsko-švýcarský soubor Concerto Scirocco, který 28. července upozorní na důležitý fenomén hudební historie, totiž tisk. Dramaturgie koncertu A Venezia se zaměří na edice z dílny rodu Gardano/Magni, jež v 17. století patřila mezi největší a nejdůležitější hudební nakladatelství nejenom v Benátkách, ale i v celé Evropě. „Benátky… Těžko bychom hledali místo, které hudební historii odkázalo více než toto fascinující a legendami opředené město na laguně. Od nepaměti přitahovalo pozornost umělců, řemeslníků či obchodníků,“ anotují pořadatelé v čele s dramaturgyní Janou Semerádovou. Diváci v Zámku Troja uslyší virtuózní raně barokní sonáty, fantazie, sinfonie, canzony anebo ciaccony italských autorů 17. století.
Šestý festivalový večer bude pozváním do urozené společnosti anglického království druhé poloviny 17. a počátku 18. století. Vlámský soubor Musica Gloria a taktéž vlámský kontratenorista Pieter de Praetere (rozhovor s ním čtěte ZDE) v Lobkowiczkém paláci 31. července připomenou, že kromě oblíbeného a úspěšného Henryho Purcella byl aktivně hudebně činný i jeho příbuzný, nejspíše bratranec, Daniel. Vystupující soubor má dva umělecké vedoucí a při tvorbě je zajímá aspekt hudební i muzikologický.

Závěrečný koncert bude 5. srpna tradičně patřit souboru Collegium Marianum, rezidenčnímu ansámblu festivalu pod vedením Jany Semerádové. Dramaturgie sestavená přímo pro tuto příležitost má být důkazem, že rodinné vztahy byly zdrojem umělecké inspirace a také hnací silou komplikovaných zápletek operních námětů. Árie z opery Giulio Cesare in Egitto Georga Friedricha Händela a Il Giustino Antonia Vivaldiho přednesou ukrajinsko-německá sopranistka Kateryna Kasper a český barytonista Roman Hoza; dojde i na duety. A sólově se v kostele sv. Šimona a Judy na své flauto traverso představí i Semerádová.
Foto: Susanna Drescher, Van Den Heuvel
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie