Za poklady Broumovska. Ohlédnutí za závěrečným koncertem
„Už úvodní takty první věty s názvem Vzpomínky dokázaly v prostoru kostela vytvořit působivou, až filmovou atmosféru.“
„Plný a jasný tón lesního rohu se se zvukem orchestru velmi dobře pojil, aniž by ztrácel na čitelnosti.“
„Zvláště v rytmicky výraznějších nebo dynamicky kontrastních pasážích vynikla souhra celého orchestru.“

Poslední srpnovou sobotu se v klášterním kostele sv. Vojtěcha v Broumově konal patnáctý a závěrečný koncert festivalu Za poklady Broumovska. Pod taktovkou dirigenta Vojtěcha Spurného se ve vynikající formě představil orchestr Jihočeské filharmonie a jako sólistka vystoupila hornistka Zuzana Rzounková. Program sestavený v duchu letošního Roku české hudby nabídl posluchačům díla našich klasiků, ale také současných skladatelů. Podtextem koncertu bylo také sympatické gesto fair-play a smíření.
Mezinárodní hudební festival Za poklady Broumovska láká každoročně posluchače do tohoto poněkud odlehlého koutu naší země a výměnou za delší cestování nabízí návštěvníkům hudební zážitky na místech s jedinečným geniem loci. Za uplynulých devatenáct ročníků si festival díky úsilí pořadatelů a podporovatelů, ovšem také díky uměleckým kvalitám, vybudoval renomé, které již dávno překročilo hranice Královéhradeckého kraje. Nejen tomu, ale například také duchovním hodnotám a poselství hudby se ještě před koncertem ve svém úvodním slovu věnovali umělecká ředitelka festivalu Tereza Kramplová, zástupce benediktínského řádu Vojtěch Marek Malina O.S.B., děkan broumovské farnosti Martin Lanži, starosta města Broumov Arnold Vodochodský a zakladatel Agentury pro rozvoj Broumovska Jan Školník.
Program patnáctého a závěrečného koncertu letošního festivalu byl v duchu probíhajícího Roku české hudby sestaven z děl českých skladatelů (s výjimkou přídavku) a kromě klasiků v něm dostali výrazný prostor také naši komponisté současní, což byl také případ hned prvně uvedeného díla. „Vzpomínky“, koncert pro lesní roh a orchestr složil Kryštof Marek na přání a zároveň v úzké spolupráci se Zuzanou Rzounkovou sólohornistkou Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Koncert měl premiéru na začátku listopadu 2023 a stejně jako tehdy i zde v Broumově zahrála sólový part právě Zuzana Rzounková, kterou ostatně s Broumovem pojí také zdejší Letní hornové kurzy, jejichž je zakladatelkou, vedoucí a uměleckým garantem.

Už úvodní takty první věty s názvem Vzpomínky (stejný název, jako celé dílo) dokázaly v prostoru kostela vytvořit působivou, až filmovou atmosféru a povzbudit fantazii posluchače k dalšímu poslechu. Na rozdíl od obvyklého schématu, kdy orchestru připadá víceméně role doprovodného tělesa a hlavní pozornost je upřena k sólovému nástroji, toto dílo navozuje mezi symfonickým orchestrem a sólovým nástrojem spíše rovnocenný dialog. V tomto případě to byl navíc dialog všestranně kultivovaný. Orchestr Jihočeské filharmonie hrál pod taktovkou energického a optimisticky naladěného dirigenta Vojtěcha Spurného s příkladným zaujetím, soustředěností a citem pro celkovou vyrovnanost. Plný a jasný tón lesního rohu se se zvukem orchestru velmi dobře pojil, aniž by ztrácel na čitelnosti.
Bylo zjevné, že Zuzana Rzounková celou skladbu velmi dobře zná. Hrála se suverénním přehledem a i v pasážích, kde se měl lesní roh odmlčet, bylo podle gest, pohybů a pohledů sólistky směrem k dirigentovi a orchestru jasné, že skladbu hluboce prožívá. Její mistrovské ovládání nástroje se pak projevilo nejen na jistotě a čistotě hry, ale také třeba ve chvílích, kdy během provedení několikrát rozebrala mechaniku svého nástroje kvůli vyčištění a opět ji bez zaváhání složila, aniž by jakkoli vypadla z koncentrace.

Druhá věta s názvem Loučení přinesla díky své náladě, pomalejšímu tempu a citlivé dynamice až niterný prožitek. Náročnou kadenci ve třetí větě Návraty přednesla sólistka s citem a precizností. Finále třetí věty bylo působivé a není divu, že po Vzpomínkách se kostelem nesl dlouhý potlesk následovaný přídavkem, pro který hornistka vybrala jednu ze svých oblíbených skladeb – Ave Maria od Franze Schuberta, taktéž v aranžmá Kryštofa Marka pro hornu a orchestr.
Po přídavku následovaly Dva valčíky, op. 54 od Antonína Dvořáka: valčík č. 1 A dur (Moderato) a č. 2 D dur (Allegro vivace) v úpravě pro orchestr. Jihočeská filharmonie hrála ve výborné formě, a zvláště v rytmicky výraznějších nebo dynamicky kontrastních pasážích dobře vynikla souhra celého orchestru.

Závěrem koncertu bylo na programu Pasticcio, ve kterém skladatel a aranžér Tomáš Ille zprostředkoval posluchačům na ploše přibližně pětadvaceti minut pomyslné hudební setkání klasiků Antona Brucknera s Bedřichem Smetanou, a to obratným propojením částí jejich skladeb. S lehkou nápovědou dirigenta Vojtěcha Spurného, která Pasticciu předcházela, mohl posluchač při poslechu popustit uzdu představivosti a sledovat, jak se Smetana s Brucknerem sešli k přátelskému rozhovoru, který postupně nabíral na vášnivosti, a dokonce přerostl v hádku. Ve finále však jejich setkání končí usmířením.
A usmíření bylo také jakýmsi mimohudebním poselstvím večera, které jistě stojí také za zmínku. V roce 2023 se města Broumov a České Budějovice dostala do zúženého výběru kandidátů na titul Evropské hlavní město kultury. Porota nakonec vybrala České Budějovice, ale jako gesto úcty a oslavy vítězství se pořadatelé festivalu rozhodli angažovat právě Jihočeskou filharmonii. To je vskutku pěkné gesto a také výraz určitého zdravého sebevědomí festivalu, který se příští rok chystá oslavit své druhé kulaté narozeniny.

Foto: Za poklady broumovska / Martin Máslo
Příspěvky od Alois Neruda
- Poklady Broumovska nablýskané Filharmonií Hradec Králové
- Vertumnus na Kuksu, barokními fugami oklamaný
- Schubert hraný s pochopením. Pavel Haas Quartet a Kian Soltani v Litomyšli
- Až hmatatelná vášeň Josefa Špačka s Triem Zimbalist na sklonku Smetanovy Litomyšle
- Zuřivý Roland byl po třech stech letech vzkříšen na Kuksu
Více z této rubriky
- Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert
- Hoffmann v očistci aneb Opera mezi peklem, neonem a vánočním kýčem
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba za časů války
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Událost sezóny. Dallapiccolova opera Vězeň a Ólafssonův „Císařský“
- Barokní i soudobá hudba se dvěma sólisty čili Varhanní slavnost v Pardubicích
- Aristokratická elegance. Igor Ardašev vystoupil v rámci Dnů Bohuslava Martinů