KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zahajovací koncert první jakosti. Kroměřížská akademie otevřela brány english

„Vystoupili pěvkyně Bella Adamova a členové souboru Collegium Colloredo, který navazuje na bohatou místní hudební tradici.“

„U cembala držela rytmus a harmonicky podporovala Barbara Maria Willi. Ta koncertem také provázela slovem.“

„První housle zastal Tomáš Netopil, který se tak trochu nostalgicky vracel ke svému mateřskému nástroji.“

Festival a kurzy Academy Kroměříž naplňují historické město na Zlínsku nazývané Hanácké Athény v termínu od 14. do 22. srpna. Pro veřejnost i návštěvníky Kroměříže je připraven bohatý program v podání nadaných mladých umělců, ale i těch mezinárodně uznávaných. Vůdčí osobností a ředitelem projektu je dirigent Tomáš Netopil, kroměřížský rodák, který zde působí nejen jako umělec, ale také jako lektor. Na prvním koncertu přivítal jak publikum, tak účastníky Akademie a zmínil, že akci by rád věnoval nedávno zesnulému kolegovi, pedagogovi kroměřížské konzervatoře Jiřímu Šafaříkovi.

Prvním koncertním programem projektu byl Anglický večer s Bellou Adamovou, který se odehrál ve čtvrtek 14. srpna ve Sněmovním sále Arcibiskupského zámku. Vystoupili pěvkyně Bella Adamova a členové barokního souboru Collegium Colloredo, který navazuje na bohatou místní hudební tradici. Ta se odvíjí od olomouckého arcibiskupa Antonína Theodora Colloredo-Waldsee, který se stal i kardinálem. Byl to tentýž, který hostil na kroměřížském zámku rakouského císaře Františka II. a ruského cara Alexandra I. před bitvou Tří císařů u Slavkova v roce 1805.

Soubor nastoupil nejprve se svojí energickou znělkou, kterou je skladba Heinricha von Bibera Barbareska a Menuet. Jsou to dvě krátké skladbičky, ústrojně spojené a efektní. Soubor se skládá ze sedmi hudebníků; první housle zastal Tomáš Netopil, který se tak trochu nostalgicky vracel ke svému mateřskému nástroji, další housle pak Jana AnýžováVojtěch Zajíc. Na violu hrál Václav Křivánek, na violoncello Petra Machková Čadová, na loutnu Kateřina Maňáková a u cembala držela rytmus a harmonicky podporovala Barbara Maria Willi. Ta koncertem také provázela slovem – a jak je jejím zvykem, bylo to průvodní slovo netradiční, zasvěcené a vtipné.

Program, který hudební uskupení publiku nabídlo, se vázal k událostem 17. století, kdy v Kroměříži hospodařil Karel II. z Lichtensteinu-Castelcorna. Tomu dedikoval své skladby Alessandro Poglietti, rakouský skladatel žijící v Anglii, ale píšící italskou hudbu. „V kroměřížském archivu jsou jeho skladby, které tehdejšímu biskupovi věnoval. Vlastnil totiž na Moravě nějaké pozemky, jež se staly objektem soudního sporu, a těmito skladbami se snažil obměkčit biskupa, aby stál na jeho straně. Takové malé, milé, drobné úplatky…,  s humorem vysvětloval vztah skladatele ke Kroměříži Tomáš Netopil. V tento večer zazněla Sonata à 4, střídající pomalé úvodní téma se svižným tempem druhého tématu, kdy si nástroje vtipně odpovídaly a doplňovaly se. Následovala skladba Henryho Purcella Three Parts Upon a Ground, Z.731, kterou neváhala uvést napínavě cembalistka tvrzením, že Purcell zde mixuje i jazz. Něco na tom bylo, expresivní melodie v rychlém tempu využívala u houslí glissy, což přinášelo zajímavé paralely v souzvuku.

Prvním pěveckým vystoupením byla árie Ireny As with Rosy Steps the Morn z oratoria Theodora od Georga Friedricha Händela, kterou se představila mezzosopranistka Bella Adamova. Je nedávnou laureátkou Academy Kroměříž a její pěvecká životní pouť je pozoruhodná. Je vítězkou mnoha mezinárodních soutěží a její hlas i projev překvapují. Vládne kulatým a barevným mezzosopránem, s hutnými, barevnými a příjemně znějícími hloubkami, hlasem, který se leskne jako temný kov. Má přitom otevřené a plné výšky se zářivým leskem a hlas zní ve střední poloze přirozeně a mocně. Pěvkyně má krásně se nesoucí, něžná piana a smysl pro výraz, který podporuje přirozenou muzikalitou a umným vedením pěvecké fráze. Spolupráce s hudebníky byla dokonalá a společně přinesli kouzelný hudební zážitek. Instrumentální soubor zněl kompaktně a podporoval nadýchanou a měkkou hlavní melodickou linku.

Následovala Sonata à 3 Heinricha Ignaze Franze Bibera, česko-rakouského skladatele druhé poloviny 17. století, který působil nejprve v Kroměříži a poté v Salcburku. Skladbu zahájilo violové sólo Václava Křivánka se sonorním a barevným tónem a následovaly první housle Tomáše Netopila, aby vpadly i ostatní nástroje a přednesly virtuózní části, které se střídaly s pomalými, vroucími motivy. První polovinu koncertu ukončila Sonata No. 16 à 3 violini, kterou složil Giovanni Battista Fontana. Třetí housle se vystřídaly s violou a nastoupila hudba radostná, kdy se jednotlivé nástroje v melodii doplňovaly. Sólové housle spolu s dalšími nástroji přednesly pomalé téma, pak přišla závěrečná část v tempu dynamickém, kdy se troje housle předháněly v brilanci a nadšení, což velmi připomínalo „souboj primášů“. Soubor se vyznačuje precizní souhrou s dokonalým souzněním a ponorem do barokního stylu hudby a také vyrovnanou nástrojovou barvou.

Po přestávce přišla na pódium jen velká barokní loutna připomínající theorbu a zahájila sólový přednes skladby Johna Dowlanda Come Again, Sweet Love doth Now Invite. V průběhu sólového vystoupení se ozval zpěv zezadu velkého sálu a zpěvačka pomalu kráčela na pódium. Postupně přišli i ostatní členové souboru, aby společně dokončili jímavou melancholickou píseň. Následoval Canon Gigue Johanna Pachelbela, ikonická skladba barokní literatury, kdy počáteční sólové téma violoncella přebírá postupně cembalo, loutna a troje housle, jeden po druhém, aby společně ukončili skladbu v radostném muzicírování, kdy se proplétají jednotlivé linie do postupného ztišení. Závěrečný Gigue naopak zněl v radostné fazoně.

Poslední dvě skladby patřily zpěvačce a áriím z oper Georga Friedricha Händela. Nejprve to byla vroucí árie Dejaniry There in Myrtle Shades Reclined z opery Herkules, s měkkou pomalou melodií a s kovově se lesknoucími výškami. Následovala árie Ireny z oratoria Theodora označená Bane of Virtue, Nurse of Passions, kterou zpěvačka podala úderně, bezedně znělými hloubkami, s následnými něžnými piany, které se vzepjaly do fortissima s heroickou výškou v závěru. Sólistka prokázala smysl pro stavbu skladby, dramatičnost i efekty naturelu jejího hlasu přesně odpovídající. 

Nadšený potlesk si vyžádal přídavky, které na sebe nenechaly dlouho čekat. Nejprve zněla árie Crude furie z Händelovy opery Sesto a na zklidnění nálady soubor zopakoval Come Again, Sweat Love doth Now Invite od Johna Dowlanda. Večer skladeb převážně anglických autorů možná překvapil mnohdy neznámými skladbami, které barokní hudbu přiblížily přítomným posluchačům. V prostředí Sněmovního sálu to byl zážitek velmi autentický, protože právě zde tato hudba vznikala a zněla a právě sem taková hudba patří.

……………

Foto: Vít Šmahel

Karla Hofmannová

Hudební a divadelní publicistka, novinářka, kulturoložka

Pochází z Brna, kde žije a pracuje. Vystudovala pěveckou konzervatoř v Brně a kulturologii v Praze. Pracovala na různých pozicích v kultuře, jako zpěvačka, pedagožka, působila v marketingu a managementu kulturních institucí, což ji přivedlo ke kulturní politice a k žurnalistice. V současné době je v důchodu a působí jako nezávislý novinář, píše recenze především na opery a koncerty klasické hudby a realizuje rozhovory se zajímavými lidmi, kteří se profilují v oblasti kultury. Zajímá se o historii a cestování a jejím velkým koníčkem a relaxací jsou malá vnoučata.



Příspěvky od Karla Hofmannová



Více z této rubriky