KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zavřené brány otvírají stavidla podvědomí. Opera Malé životy uzavřela Dny nové opery english

„Po kompoziční stránce je opera Malé životy naplněna ostře diferencovanou hudbou, která splňuje atributy skutečného dramatu.“ 

„Je s podivem, že takto rafinovaně nuancovaný hudební doprovod mělo na svědomí pouze osm instrumentalistů.“

„Analogie s díly Leoše Janáčka zde není úplně od věci.“

Finále světově etablovaného ostravského festivalu Dny nové opery se konalo 30. června v Divadle Antonína Dvořáka, kde zaznělo dílo irské skladatelky Ann Cleare s názvem Malé životy. Opera pro pět zpěváků a komorní ansámbl vznikla na libreto spisovatelky Alison Louise Kennedy. Komorní orchestr Ostravská banda řídil dirigent Bruno Ferrandis a šlo o českou premiéru.

Letos jednačtyřicetiletá irská umělkyně Ann Cleare se ve své tvorbě věnuje koncertní hudbě, opeře, sound designu či hybridnímu designu hudebních nástrojů. Svůj kompoziční proces Cleare přirovnává k „tvarování“ či „sochání“ zvuku, který pro tuto autorku není pouze abstraktním materiálem, ale prostorem svébytných fyzikálních a strukturálních kvalit. Podstatným aspektem jejího uměleckého projevu je inspirace volně se vyskytujícími ekosystémy, které nevznikly lidskou činností a jsou tedy jakýmsi protikladem kultury. Z oscilací mezi oběma póly vzniká nesmírně osobitý skladatelský rukopis, který je zřetelně otištěn také v její opeře. 

Malé životy (The Little Lives) jsou parafrází absurdního dramatu s existenciálními rysy. Na počátku se divák ocitá v parku jednoho skotského města. Jeho plochu výstižně a neokázale ilustruje scéna Davida Baziky, který zeleň symbolicky rozmístil do prostoru a orámoval velkými kameny. V parku se schází nesourodá společnost pětice lidí. Ústřední postavou je správce parku Parkwächter: bizarní podivín a manipulátor, který po nějakém čase oznámí přítomným, že nemohou odejít. Brány parku jsou zavřené a nikdo nesmí ven. Napětí narůstá a s ním vyplouvají na povrch věci, které na sebe lidé prozradí jen v krajních mezích.

Divák se dozvídá detaily ze života jednotlivých protagonistů: Paul je na dovolené, ale možná jen utíká sám před sebou. Andrea a Thomas představují mladý manželský pár, který pod škraboškou zamilovanosti skrývá mnoho problémů a frustrací. Mezi uvíznuvšími v parku je také Sára, starší žena, jež bydlí poblíž, není spokojena se svým životem a nervózně hledá cestu k pozitivní změně. Opera Ann Cleare se opírá o velmi silné libreto oceňované skotské spisovatelky Alison Louise Kennedy. Ačkoli jde na ploše devadesáti minut o hutný a komplikovaný text plný symbolů, citací a metafor, neztrácí ani na chvíli dramatickou tenzi a vykresluje jednotlivé postavy s přesvědčivou psychologií. 

Brány parku jsou zavřené, otevírají se však stavidla podvědomí, které vyplavuje pudy a touhy pečlivě ukrývané. Manželská dvojice zjistí, jak křehké pouto je spojuje, Paul je konfrontován s rasistickými předsudky, které v něm odhalují obranné mechanismy zvířete zahnaného do kouta. Správce parku Parchwächter je přízračnou bytostí, která prochází příběhem jako komentátor, vyjednavač i agresor. Jeho příchody na scénu pokaždé v jiném oděvu v divákovi vyvolávají pocit znepokojení. Může být mystickým průvodcem, starým bláznem nebo vnitřním hlasem každého člověka. Všichni žijeme svůj malý život a hledáme svou identitu a své místo na slunci. Opera Ann Cleare je pronikavou sondou přítomnosti, která na konfliktních a krizových situacích poukazuje na potřebu porozumění a útěchy.

Ostatně, v parku se může přihodit úplně všechno. Motorová pila v rukou Parchwächtera vypadá jako reálná hrozba. Jenomže, co se stane, když jeden z rukojmích zjistí, že brány zamčené nejsou? Že jsou jenom zavřené? Do jaké míry podléháme propagandě a manipulaci, aniž bychom si ověřili na vlastní kůži, jak se věci mají? 

Malé životy jsou reprezentativním dílem současné světové operní produkce. Dílo je traktováno v jednom souvislém zvukovém proudu, kterému dominuje témbrová kvalita a náročné pěvecké party sólistů. Po kompoziční stránce je opera naplněna ostře diferencovanou hudbou, která splňuje atributy skutečného dramatu. Divák slyší tónové a hlukové struktury, které velmi úzce komunikují s dějovou linkou. Cleare pracuje s hudební strukturou jako s živou a těkavou matérií, která evokuje a multiplikuje to, co se právě odehrává na jevišti. Je s podivem, že takto rafinovaně nuancovaný hudební doprovod mělo na svědomí pouze osm – dodejme, že skvělých – instrumentalistů pod pečlivým vedením dirigenta Bruna Ferrandise. Obtížnost jejich partů byla obrovskou výzvou, které se ujali všichni s obdivuhodným respektem a entuziasmem. 

Režie Jiřího Nekvasila vnímá psychologické vrstvy příběhu, všímá si detailů v projevech chování a osobních zvláštnostech. Je dynamická a má smysl pro gradace i jakési absurdní bezčasí, které nutí k zamyšlení. Báječné a skvěle padnoucí kostýmy připravila Marta Roszkopfová, která se nejvíc „vyřádila“ v šatníku správce parku. 

Fantastické výkony nechyběly ani v pěveckém ztvárnění. Famózní byl Christopher Robson v roli spektakulárního správce Parkwächtera. Jeho podání budí odpor i soucit a nenechá diváka ani na chvíli netečným. Výtečně své postavy sehráli také sopranistka Peyee Chen a barytonista Peter Brathwaite. Hluboce vykresleným charakterem s výše uvedenými sólisty korespondovalo také podání mezzosopranistky Truike van der Poel a tenoristy Johna Pumphreye. Obecně lze konstatovat, že se kvinteto sólistů v tomto díle sešlo velmi šťastně a vytvořilo pět typologicky naprosto věrohodných osobností.

Extrémně náročné pěvecké party této opery nikoho nešetří, navíc se v atonálně stratifikované partituře neměli sólisté o co opřít. Osobně oceňuji také skutečnost, že autorka opery propojila tradiční historickou praxi (operní pěveckou techniku) s naprosto originální hudbou a dialogickými promluvami. Výsledný tvar měl veškeré parametry moderního a přesto nenásilně komunikativního díla, které vychází z tradice, ale přivádí ji k novým a velmi aktuálním tématům. Analogie s díly Leoše Janáčka zde není úplně od věci…

Dny nové opery letos nabídly pět zcela kontrastních večerů; u některých tedy zůstává otázkou, do jaké míry je oprávněné hovořit u nich o operním idiomu. Dějiny ukazují, že právě opera je v dílech největších tvůrců dynamickým žánrem, který se neustále proměňuje. Jedině tak mohla a může i nyní reagovat na současné dění a stát se pronikavou reflexí své doby. Za špičkovou dramaturgii a znamenité umělecké výkony si zaslouží tento festival upřímné uznání. Dny nové opery Ostrava rozhodně patří mezi nejpřínosnější festivaly nové hudby ve světovém kontextu.

Foto: Ostravské centrum nové hudby

Milan Bátor

Milan Bátor

Hudební publicista, pedagog, kytarista

Rodák z Opavy, pochází z umělecké rodiny, bratr David je básník, teta Božena Klímová patřila k výrazným polistopadovým básnířkám. Vystudoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě a Filozofickou fakultu Ostravské univerzity, kde završil studia doktorským titulem v oboru Hudební teorie a pedagogika. Dlouhá léta působí jako hudební pedagog, na kytaru a etnické strunné nástroje hrál v kapelách Pearl Jam Revival, Nekuř toho tygra, Nisos, aj. Jako korepetitor a kytarista získal v ústředních kolech soutěží řadu diplomů za vynikající umělecký doprovod. Rád píše a přemýšlí o hudbě a interpretaci, spolupracuje s Českým rozhlasem a tištěnými časopisy a internetovými portály. Na hudbě miluje svobodu, mnohotvárnost a dar spojovat. 
 



Příspěvky od Milan Bátor



Více z této rubriky