ZazněloPlus

Jaký byl uplynulý týden v klasické hudbě? Co mimořádného přinesl a o čem byste měli alespoň vědět, když už jste nestihli nebo nemohli přijít osobně? Odpovědi přinášejí ohlédnutí, která mapují nejvýznamnější hudební události a výkony.


5

„Když se občas rozohní, mají z něj strach všichni.“

„Rybovka je výjev s barvitými a rázovitými figurkami a naivně odzbrojujícím lidovým výkladem vánočního evangelia.“

„Píseň Narodil se Kristus Pán zpívají všichni na pódiu a snad i skoro všichni, kdo v té chvíli stojí v auditoriu.“

Kühnův dětský sbor uspořádal zase po roce Velký vánoční koncert. Pro děti, rodiče, prarodiče, přátele… Dobrá příležitost sejít se i s někdejšími členy. Pro Rybovu Českou mši vánoční bylo proto v druhé polovině nedělního večera na pódiu Dvořákovy síně určitě hodně přes dvě stě zpívajících.

 

pátek, 06 prosinec 2019 17:36

Beethoven pro tři

Autor:
PKF2019-12-03A4-prokofjevhaydnbeethovenHR-c-Vaclav-Hodina-104

„Prokofjevova Klasická symfonie působila zběžně, až moc usedle, uměřeně.“

„Beethovenův Trojkoncert figuroval v programu jako jeho přirozený vrchol a také se jím stal.“

„Byli jsme svědky spíše introvertní hry. Hry jemné možná až nestylově.“

Orchestr PKF-Prague Philharmonia hrál na prvním prosincovém abonentním koncertě klasicky a neoklasicky. Hostující trio tvořené třemi mladými instrumentalistkami se s ním velmi jemně a neotřele zhostilo Beethovenova Trojkoncertu. Od hostujícího dirigenta Simona Krečiče však ani v této partituře, ani v případě Haydnovy a Prokofjevovy hudby mimořádné podněty nevycházely.

 

3

„Matouš Zukal vyhrál klavírní kategorii a získal Cenu pro nejlepšího účastníka.“

„Ve druhé kategorii zvítězilo Duo Bohémo – Pěruška a Vocetková.“

„O druhou cenu se dělí Quasi duo a Krásovo kvarteto.“

Cenu pro nejlepšího účastníka Soutěže Nadace Bohuslava Martinů získal letos klavírista Matouš Zukal, absolvent Pražské konzervatoře a student AMU, jehož učitelem je Ivo Kahánek. Na koncertě laureátů zahrál v neděli v pražském Sále Martinů výběr ze skladatelových Osmi preludií a pak Sonatu per pianoforte od Luboše Sluky.

 

8

„Mysterium času je skrytým trumfem moderní české hudby.“

„Šlo o zcela legitimní provedení.“

„Beethovenova hrdinu a Kabeláče propojili Kadlec a Ivanović pojmem ´tlak´.“

Marko Ivanović a Petr Kadlec v koncertech pro studenty, organizovaných Českou filharmonií, dělají velkou a dobrou práci. V uplynulém týdnu zašli hodně daleko, když na této platformě prezentovali dokonce Kabeláčovo Mysterium času. Možná, že skladbu úplně všichni v publiku plně nestrávili, ale zpřítomnění odkazu tohoto autora posluchačům je každopádně možné vnímat jako záslužné. A už vůbec není k zahození, že byli s jeho hudbou konfrontováni mladí hráči České studentské filharmonie.

 

středa, 27 listopad 2019 11:52

Česko-polské poděkování za svobodu

Autor:
13

„Zaznívá tu výrazné dílo nestora moderní evropské hudby – Pendereckého Credo.“

„Část publika koncert vnímá především jako okamžik plný symboliky.“

„Od začátku je jasné, že postava, která stojí před orchestrem a sborem, není Krzysztof Penderecki.“

Credo. Věřím. Vyznání víry zhudebnil Krzysztof Penderecki se samozřejmostí polského katolíka a současně s tvůrčí jistotou světoznámého skladatele jako slavnostní duchovní hudbu. Padla na ni nápaditě volba jako na skladbu vhodnou k připomínce třicátého výročí pádu komunismu. Do Prahy ji spolu se smíšeným a chlapeckým sborem krakovské filharmonie přijelo v pondělí provést mezinárodní těleso I, Culture Orchestra. Scházejí se v něm z polské iniciativy mladí hudebníci ze střední a východní Evropy a Zakavkazska. Koncert se uskuteční za řízení autora, říkala pozvánka.

 

pondělí, 25 listopad 2019 20:28

Vilém Veverka na výletech

Autor:
4

„Je tedy celkem jedno, jestli jeho příspěvek někdo nazve artrockem, crossoverem, nebo fúzí.“

„Jde o hudbu neomylně postavenou na zvuku sólového nástroje, který je centrem, úběžníkem a jasným smyslem toho všeho.“

„Sólista známého horolezce zmiňoval záměrně.“

Hobojista Vilém Veverka občas s velkým fotoaparátem a těžkým vybavením podniká krásné výlety, respektive velké cesty a expedice. Do vysokých hor, na daleký sever… Čím dál je jasnější, že se nehodlá věnovat jen a jen hraní, ale že čerpá sílu i jinde. A výsledné fotky jsou krásné. Nyní začíná soustavněji podnikat rovněž výlety hudební. Také docela daleko a s pěknými výsledky. Vzpomínka na ten minulý ani po týdnu nebledne.

 

pátek, 15 listopad 2019 14:37

Andrij Charlamov: Zpěvákem jsem díky Česku

Autor:
veb-Charlamov-DSC0998

„Soutěž mě tehdy vrátila zpátky na zem. Zjistil jsem, že na sobě ještě musím moc a moc pracovat.“

„František Drs mi hodně pomohl v tom, jak zpívat s orchestrem.“

„Nakonec jsem si řekl: jestli už mám třetí cenu, tak proč bych nezkusil štěstí ještě jednou?“

Ukrajinec Andrij Charlamov, barytonista z Oděsy, se stal absolutním vítězem 54. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. V kategorii Opera, určené pro zpěváky do 35 let, získal mezi muži první cenu a první místo zaujal i v kategorii interpretace písní. Nemá sice na rozdíl od dalších laureátů žádné pozvání z tuzemských operních divadel, ale odváží si Cenu dirigenta Františka Drse za mimořádný hudebně-interpretační výkon po dobu celé soutěže. Do Karlových Varů nepřijel poprvé, štěstí už pokoušel několikrát. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus říká, že Česko pro jeho začínající kariéru znamená opravdu a zásadně mnoho.

 

středa, 13 listopad 2019 08:32

Tři křížky Škampova kvarteta

Autorka:
1

Škampovo kvarteto oslavilo třicet let existence výročním koncertem sestaveným z děl českých velikánů. Včera v pražské Winternitzově vile zaznělo samozřejmě dílo Leoše Janáčka, kterému se soubor dlouhodobě věnuje, konkrétně jeho Smyčcový kvartet č. 1 "Z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty", a po něm kvartety Bohuslava Martinů "Concerto da camera" a G dur Antonína Dvořáka.

 

7

„Pole, na němž se učí pohybovat potenciální dárci, mecenáši, sponzoři a filantropové.“

„Metodičnost, s níž Institut k přistupuje k edici, budí respekt.“

„Haasovo kvarteto iniciovalo jedním slovem neslýchaný zážitek.“

Pro pátý benefiční koncert uspořádaný ve prospěch Institutu Bohuslava Martinů věnoval své umění Pavel Haas Quartet. Smyčcové kvartety od Bartóka a od Martinů zazněly v pátek v Kaiserštejnském paláci v Praze v dokonalé podobě, jak je u tohoto souboru setrvale zvykem. Už nyní se ví, že za rok vystoupí při večeru uspořádaném ke stejnému účelu komorní pěvecký sbor Martinů Voices. Ten je vedený Lukášem Vasilkem po vrcholcích interpretačního umění v obdobném nepolevujícím duchu.

 

1

„Chytlavý, vděčný muzikál.“

„Skvělá souhra a sezpívání, také skvělé ozvučení.“

„Krásná pohádka, která vzbuzuje jakousi až vánoční náladu.“

Desátý ročník divadelní přehlídky Ostrava v Praze završilo úterní hostování Národního divadla moravskoslezského v Hudebním divadle Karlín. Přivezli svou inscenaci muzikálu Kočky. Bylo to od loňské premiéry osmatřicáté představení. Dřystali o tym. Aji nas bantovali… Tuž sem se tam stavil. Povim vam, že to něbylo špatne. Bo to ani trochu nešolichali. Fajna partyja!

 

10

„Mimořádný zájem o soutěž předčil všechna očekávání.“

„Výkony soutěžících byly ohromné, bylo obtížné vybrat pouze jednoho vítěze.“

„Povedlo se započít nový úspěšný projekt pro mladé violisty.“

První tři místa v Mezinárodní violové soutěži Oskara Nedbala obsadili zahraniční účastníci – MinGwan Kim z Jižní Koreje, který studuje na Umělecké univerzitě v Berlíně, Yuri Yoon, jihokorejská studentka Vysoké hudební školy v Mnichově, a Evgeny Shchegolev z Ruska. Do Prahy se v minulých dnech sjelo 65 soutěžících z 25 zemí. První ročník zaznamenal velký mezinárodní zájem a úroveň byla podle ředitelky a zakladatelky soutěže Kristiny Fialové mimořádná.

 

pondělí, 04 listopad 2019 18:13

Koncert ve dvou. KlasikaPlus a D-dur, hoboj a harfa

Autor:
12

„Ne, prostředí vážné hudby opravdu není podivné, klasika skutečně není nic divného…“

„Úprava je z pera Otomara Kvěcha. Viléma ani Kateřinu nijak nešetřil.“

„V první, kratší části skladby pokus hoboje a harfy vyměnit si role a způsob hry, opuštěný však brzy jako neproveditelný.“

Servírka roznáší mátové čaje a číše vína, zvukař dolaďuje na klikách úroveň, harfistka si chystá noty a hobojista naposledy zkoumá strojky. Nová kavárna Českého rozhlasu zažívá první přímý koncertní přenos. Venku je modrá tma, začíná pršet. Občas někdo z kolemjdoucích nahlédne velkou rozzářenou výlohou dovnitř, do prostoru plného žlutavého světla. Je neděle, osm hodin, po Vinohradské právě projíždí třináctka a Lukáš Hurník bere do ruky mikrofon: Dobrý večer, vážení posluchači…

 

003

„Hrstka muzikantů, které režisér dokázal přesvědčit, aby si s vážnou tváří dělali legraci nejen z hudby, z opery, z hudebního divadla, ale i ze sebe a z diváků.“

„Šikovné balancování na tenoučké hraně mezi zábavou a průšvihem, mezi spádem a neúnosným natahováním, mezi absurdní groteskou a trapasem.“

„Je to hlína, řekne někdo.“

Čtyři tóny a kolik hudby z nich jde udělat a kolik legrace s nimi natropit…! A, B, D, E. To je veškerý materiál, se kterým americký skladatel Tom Johnson utáhne celou komorní „operu“ a opera Národního divadla moravskoslezského v sedmi lidech na pódiu s pomocí zábavného českého překladu více než hodinové představení. V Divadle Ypsilon byla v pátek Čtyřnotová opera jako podařená inscenace jednou z desítky položek přehlídky Ostrava v Praze.

 

DSC03567

„Jennifer Rowley byla výrazná, uvěřitelná, obdařila postavu mohutným, ale kontrolovaným hlasovým fondem.“

„Je možné polemizovat s trochu operetními kostýmy a scénografií.“

„Svatopluk Sem přidává v této úloze k rolím z poslední doby další skvělou kreaci.“

Verdiho Maškarní ples v pražském Národním divadle při premiéře před dvěma roky na podzim vzbudil zejména režijním a scénickým řešením rozporuplné reakce. Repríza, která připadla na poslední říjnový večer, nevyloučila už smířlivější pohled. Ale hlavně byla příležitostí danou americké sopranistce Jennifer Rowley pro její pražský debut a zároveň pro osobní debut v roli Amélie. Byl to úctyhodný výkon.

 

9

Závěrečný týden hlavní koncertní řady 18. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica završilo strhující vystoupení světově populárního ansámblu sourozenců Janoškových. Skupina se slovenskými kořeny přijela v sobotu do Nového Boru s programem představujícím i hity z poslední nahrávky nazvané Revolution, posílena ještě o dalšího bratra – zpěváka. Publikum závěrečného koncertu okouzlil Janoska Ensemble nejen perfektní řemeslnou kvalitou hudební produkce, ale také výjimečným smyslem a citem pro důvtipné propojování žánrů a mistrovské zvládnutí improvizace.

 

sobota, 19 říjen 2019 16:06

Drážďanský Zelenka v Praze

Autor:
0

„Zelenkova mše vykazuje mnoho originálních postupů a zajímavých detailů - překvapivá pozastavení, náhlé změny dynamiky a tempa, kontrastní řešení…“

„Sazba offertoria Currite ad aras je výrazně komornější, jen se smyčci a continuem, i ve sboru odlehčenější a jemnější.“

„Hlavním znakem provedení bylo vedle muzikální práce s tempy zvýrazňování dynamických proměn a dalších výrazových afektů.“

Jednou z hlavních položek šestého ročníku festivalu Zelenka Praha-Drážďany byl pražský česko-německý koncert dvou souborů: barokního orchestru Ensemble Inégal Adama Viktory a pěveckého sboru Dresdner Kammerchor, připraveného Michaelem Käpplerem. Hodinový program nabídl v pátek večer v malostranském kostele Panny Marie pod řetězem Zelenkovu mši Missa Purificationis Beatae Virginis Mariae a v ní vložené – v novodobé světové premiéře – offertorium Currite ad aras. Zněla zajímavá svižná hudba, v případě offertoria vcelku běžně koncipovaná chrámová skladba.

 

čtvrtek, 17 říjen 2019 14:20

Studánky Bohuslava Martinů

Autor:
08

„Pocta Bohuslavu Martinů, kterého mnozí muzikanti hrají s potěšením, protože to jeho hudba umožňuje a také vyzařuje…“

„Sonatina pro klarinet a klavír byla příkladem neokázalé virtuozity a ukázkou skvěle zvládnuté komorní spolupráce.“

„Vrcholem večera nemohla nebýt komorní kantáta Otvírání studánek. Čistá, prostá, důvěrně známá, dojemná.“

Zahajovací koncert druhé sezóny komorního souboru Camerata 2018 byl v Sukově síni Rudolfina krásným příkladem muzicírování, které se nebalí do vznešeného hávu. Oč méně má vnějších exkluzivních prvků, o to je upřímnější. V tom nejtradičnějším duchu poskytuje základní potěšení z hudby. Dotýká se podstaty. V tomto případě v pondělí tím přímočařeji, že program byl monotematický – samý Martinů.

 

pondělí, 07 říjen 2019 15:30

Týden s duchovní hudbou v Olomouci

Autorka:
1

„V Pergolesiho Stabat Mater dominoval především příjemný, takřka sametový hlas altistky Jarmily Balážové.“

„Výsledek zhmotnil skutečného Beethovena se vším všudy.“

„Své široké dynamické možnosti a nádherné fráze předvedl sbor bez zaváhání.“

Podzimní festival duchovní hudby pravidelně obohacuje kulturní kalendář města Olomouce a láká posluchače celého kraje. Šestadvacátý ročník nabízí opět bohatou přehlídku nejrůznějších hudebních stylů a žánrů, které však zastřešuje jedna hlavní myšlenka – hudbou oslavit velikost a nadčasovost Boha.

 

4

„Svátek svatého Václava připomenut koncertem hry na bajan.“

„Alexandru Hrustevichi Ukrajinci říkají Pan Orchestr.“

„Neskutečný zážitek pro posluchače.“

Další z koncertů hudebního festivalu Lípa Musica byl v chrámové lodi kostela Mistra Jana Husa v České Lípě obsazen do posledního místečka. Alexander Hrustevich, ukrajinský mistr ve hře na bajan – knoflíkový akordeon - byl přesvědčivým důvodem k návštěvě. Překvapivě působily interpretace klasické hudby, ale zajímavost nepostrádaly ani předvedené skladby lehčího žánru. Společnost Arbor a Církev československá husitská si tímto koncertem připomenuly svátek svatého Václava.

 

00

„V letošním programu festivalu se představili absolventi amerických hudebních škol Noah Bendix-Balgley a Josef Špaček.“

„Druhou sonátu v provedení obou houslistů, skladbu Miklóse Rozsy, bylo možno v některých pasážích přirovnat k hudbě filmové.“

„Starostka České Lípy pochválila Martina Prokeše, hlavního organizátora festivalu, za jeho práci pro město.“

Pro koncerty určené náročným posluchačům postrádá Mezinárodní hudební festival Lípa Musica ve městě důstojné prostředí. Využívány jsou sakrální prostory, z nichž nejvýznamnější je českolipská bazilika Všech svatých. Tam se střídají současní interpreti klasické hudby. Po prvních velmi úspěšných koncertech festivalu se v České Lípě představili dva excelentní houslisté, absolventi amerických hudebních škol - Noah Bendix-Balgley, rodák ze státu Indiana, a Josef Špaček z Třebíče. V nádherném prostředí barokní baziliky předvedli velmistrovský houslový duel.

 

sobota, 14 září 2019 17:02

Skladatel Luboš Sluka oslavil 91 let

Autor:
1

„Luboš Sluka má obrovský cit pro psaní písňové literatury, ale asi málokdo ví, že píše i skvělé básně haiku.“

„Slukovo dílo je velmi rozsáhlé a žánrově různorodé. Dominuje v něm oblast komorní hudby.“

„Slukova hudba je zachována na více než pětadvaceti gramofonových deskách a osmnácti CD.“

Hudba skladatele a čerstvého jubilanta Luboše Sluky nás všechny, často nevědomě, provází od dětství. Luboš Sluka je autorem hudby například k populární filmové trilogii režiséra Václava Gajera Pod jezevčí skálou, Za trnkovým keřem, Na pytlácké stezce. Sluka, který je autorem hudby k desítkám filmů a televizních inscenací, skladatelem koncertní vážné hudby i autorem šansonů a populárních skladeb, oslavil v pátek jedenadevadesáté narozeniny.

 
Strana 1 z 5