ZazněloPlus

Jaký byl uplynulý týden v klasické hudbě? Co mimořádného přinesl a o čem byste měli alespoň vědět, když už jste nestihli nebo nemohli přijít osobně? Odpovědi přinášejí ohlédnutí, která mapují nejvýznamnější hudební události a výkony.


Brno-6

 „… až k dychtivě pozitivnímu finále, nekonečně gradovanému a pak překvapivě uťatému.“

„Brahms měl jednotnou náladu, měkkost a neuspěchanou přívětivost.“

„Představit si lepší a početnější technické vybavení a nápaditější obrazovou režii by bylo docela snadné.“

Druhá symfonie od Brahmse a Druhá symfonie od Glasse. Nic víc. Koncert streamovaný ve čtvrtek Filharmonií Brno z Besedního domu měl nenápadně provokativní, nekonvenční dramaturgii. Přesto, že obě skladby dělí celé století, přesto, že každá patří do jiného hudebního světa, byl to monotematický večer. Šéfdirigent Dennis Russell Davies našel v obou dílech výrazové polohy přemýšlivosti a lyriky, u Glasse nicméně se stejnou jistotou postupně rozpoutal až orgiastické vyústění.

 

Lisa-4

„Jedna z nejlepších houslistek současnosti, od které bychom rádi slyšeli i zásadnější skladby.“

„Umělecky ještě o něco víc šlo v druhé polovině večera.“

„Jak dlouho se ještě bude hrát do zdi?“

Třetí koncert cyklu Jarní hvězdy, aktuální série příspěvků České filharmonie do náhradního hudebního života, přinesl na televizní obrazovky Dvořákovu a Brahmsovu hudbu a spolu s uměním houslistky Lisy Batiashvili také hudbu Camilla Saint-Saënse. Před orchestrem stál Jakub Hrůša a zejména Brahms s Dvořákem rámovali sváteční hudební chvíle.

 

6

KlasikaPlus v posledních týdnech informovala o zajímavých varhanních koncertech z katedrály v anglickém městě Norwich. Anglikánský duchovní stánek však v online projektech pokračuje, a to v čele se svým hudebním ředitelem a varhaníkem Ashleym Grotem. Na YouTube stránkách katedrály je možné sledovat další varhanní recitály. Z minulého měsíce lze konkrétně zhlédnout a poslechnout si skladby Preludium a fuga D dur BWV 532 Johanna Sebastiana Bacha, u nás méně známé dílo Pièce Héroïque Césara Francka a obecnému publiku téměř neznámou skladbu Preludium a fuga „The Spitfire“ Williama Waltona v aranži Toma Winpennyho. O dalších zajímavých skladbách přinášíme informace níže.

 

koen-6

„Vyznění v prázdném sále a do ticha bez potlesku paradoxně získalo na účinku.“

„Magdalena Kožená se ujala úkolu přesahujícího její obvyklé hranice, to, na co jsme u ní zvyklí.“

„Adámkova partitura zní vynalézavě. Její hudební i myšlenkové poselství nechce být jednoznačné; je rozmanité a neuchopitelné.“

Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu uvedl v sobotu ve světové premiéře rozměrnou skladbu Ondřeje Adámka, výrazného skladatele, jehož mateřštinou je čeština, který však už delší dobu žije v zahraničí. V cyklu Musica viva zazněl Adámkův písňový cyklus „Where are you?“ – Kde jsi? – v sousedství Messiaenovy podobně nekonvenčně „duchovní“, podobně zvukově nové a podobně naléhavě vyznívající kompozice ze 60. let „Et exspecto resurrectionem mortuorum“ – A očekávám vzkříšení mrtvých.

 

99

„Hned v druhé frázi, kterou už Česká televize doladila, bylo jasné, že v žesťové skupině má Česká studentská filharmonie výraznou oporu, byť některé tóny nebyly zcela sladěné.“

„Marko Ivanović od začátku zářil optimismem a bylo znát, že si s orchestrem velmi dobře rozumí. Skladba Josefa Suka naladila všechny zúčastněné k přesnému frázování, byla odlehčená, čišela z ní obyčejná lidská radost z muzicírování.“

„Konkrétní a zároveň dramatický a „přesbarokně“ romantický. Já bych to nazval syntézou úhozu Buchbindera a Goulda, nebo u našeho Jana Bartoše. Opravdu je v jeho hře něco, co dosud nebylo slyšeno…“

Sobotní přímý přenos koncertu České studentské filharmonie z Rudolfina na ČT art jako poděkování a vyjádření podpory žákům, studentům a všem těm, kteří v těžkých podmínkách pandemie pečují o výchovu a vzdělávání, vyšel pod vedením dirigentů Marka Ivanoviće a Semjona Byčkova na jedničku!

 

115

Mezinárodní festival komorní hudby EuroArt Praha nabízí od pátku na internetové televizi Mall.tv záznam koncertu Stamicova kvarteta, violistky Kristiny Fialové, violoncellisty Petra Nouzovského, hobojisty Viléma Veverky a kontrabasisty Jiřího Hudce. Ve streamu zní díla Antonína Dvořáka a skotsko-české skladatelky Geraldine Muchové, která byla častým hostem festivalu. Ten uvedl už řadu jejích děl.

 

102

„Hlavní skříň s pozitivem i hracím stolem stojí na chórové přepážce uprostřed hlavní chrámové lodi, jak bývá u anglických katedrál obvyklé.“

„Vedle vcelku obvyklé výbavy se posluchač u těchto varhan může těšit na bohatou divizi smykových rejstříků.“

„Messiaen představuje mnoho ze svého novátorského jazyka. Vybírá zcela neotřele rejstříkové kombinace, ale i sazbu, kterou jednotlivým rejstříkům připisuje.“

Nabídka „hudby na dálku“ se v průběhu pěti týdnů od 13. ledna do 10. února rozrůstá o příspěvky z města Norwich, metropole hrabství Norfolk na jihovýchodě Británie. Anglikánská katedrála Nejsvětější Trojice, dvouchórová trojlodní bazilika z přelomu 11. a 12. století, je jednou z nejvýznamnějších normanských staveb v Anglii. Tamní tři varhaníci připravují řadu pěti koncertů. Ohlížíme se za třemi z nich.

 

300

„Kopatchinskaja se kdesi vyjádřila v tom smyslu, že kultura dokonalosti ničí náš vztah k hudbě. To může být základ veškerého jejího přemýšlení o hudbě.“

„V Bamberku dal Hrůša sólistce široký prostor pro její vlastní emancipaci (a ona to potřebuje!).“

„Orchestr hraje pod Hrůšovým vedením skvěle.“

Jakub Hrůša uvítal v Bamberku houslistku Patricii Kopatchinskaju. Tato mimořádná umělkyně provedla s Bamberskými symfoniky Bartókův Koncert pro housle a orchestr č. 2, dále zazněl výběr Uherských tanců Johannesa Brahmse a Dvořákova Šestá symfonie. Koncert je nadále k dispozici zdarma online.

 

veb-DSC8978

„Adam Plachetka plně dostál renomé mezinárodně vyhledávaného pěvce.“

„Plachetkovy mladší kolegyně ukázaly vývoj a slibné výhledy, schopnost být na pódiu jisté.“

„Koncert se musel vzhledem k aktuálním vládním nařízením odehrát bez přítomnosti a reakcí publika, což je pro interprety obecně obtížnější.“

Adam Plachetka jako vítěz kategorie Junior v roce 2004 zpíval v prosinci 2020 pro Mezinárodní pěveckou soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Její 55. ročník se nemohl z důvodů koronavirové krize a opatření proti ní uskutečnit, a tak se pořadatelé nápaditě a bezprecedentně rozhodli dlouholetou tradici připomenout alespoň slavnostním koncertem. Jeho záznam je nadále k vidění na webu a facebooku portálu KlasikaPlus.cz.

 


Z důvodů koronavirové krize nebylo možné uskutečnit letošní ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Pořadatelé se ale rozhodli tradici zpěvu nejen v Karlových Varech připomenout slavnostním koncertem basbarytonisty Adama Plachetky, vítěze karlovarské soutěže z roku 2004. Recitál se uskutečnil ve čtvrtek 17. prosince a sledovat ho diváci mohli na našich webových stránkách nebo na facebooku KlasikyPlus. Jako hosté vystoupily dvě laureátky předchozích let soutěže, sopranistka Eva Kývalová a mezzosopranistka Eliška Zajícová. Hrál Karlovarský symfonický orchestr pod taktovkou Jiřího Štrunce. V programu zazněly árie a ansámbly z oper W. A. Mozarta Don Giovanni a Titus, Rossiniho Italky v Alžíru, Donizettiho Nápoje lásky, Verdiho Traviaty a další. Zde si připomeňte rozhovor s Adamem Plachetkou.  

 

Zemlinsky-kvarteto201206sl-HAMU13

„V Praze měla první verze Smyčcového kvartetu č. 2 ´digitální premiéru´.“

„Zaznamenaný výkon je strhující.“

„Na rozdíl od mnoha jiných souborů jsme se sešli už na ZUŠ, a tak jsme si kariérou prošli úplně ´odspodu´.“

Pondělní online koncert Zemlinského kvarteta měl jako předznamenání pětadvacáté výročí Institutu Bohuslava Martinů. Stejné jubileum si však letos připomíná i sám soubor. Zvolený program oběma příležitostem plně odpovídal. Sedmý smyčcový kvartet Viktora Kalabise byl vzhledem k zásluhám tohoto skladatele o Nadaci a Institut Bohuslava Martinů logickou volbou. A od Martinů zaznělo nejen před pěti lety objevené Smyčcové trio č. 1, který stejní hráči tehdy premiérovali, ale k němu teď navíc doposud neznámá raná verze Smyčcového kvartetu č. 2, nalezená loni.

 

111

Ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil zve ke sledování záznamu scénického provedení díla Johna Cage Song Books z roku 1970, které mělo českou premiéru na konci června 2018 na bienále NODO / New Opera Days Ostrava. Účinkovali v něm členové orchestru Ostravská banda a S.E.M. Ensemble pod vedením uměleckého ředitele festivalu Petra Kotíka. Spolu se scénografem Davidem Bazikou cyklus nastudoval Jiří Nekvasil, a to pro uvedení v Divadle Antonína Dvořáka.

 

neděle, 22 listopad 2020 17:10

Noc divadel byla letos bez diváků

Autor:
nocdivadel-1

Osmý ročník Noci divadel se v sobotu uskutečnil oproti předchozím letům ve výrazně odlišné podobě. Divadla, jichž se v sedmnácti městech a obcích zapojilo do mezinárodní akce v Česku na šest desítek, se mohla s diváky propojit jen prostřednictvím online platforem.

 

Marek-Olbrzymek---NDB---Jana-rejma-Karkov

„Operní Thálie mají za rok 2020 Jana Šrejma Kačírková za představení Tři fragmenty z Juliette / Lidský hlas v Národním divadle Brno a Lukáš Zeman za Figarovu svatbu ve Slezském divadle Opava.“

„Za celoživotní dílo v opeře má Thálii hrdinný tenorista Jan Malík, dlouholetý sólista libereckého operního souboru, kam nastoupil v roce 1953.“  

„Thálie v oboru, balet, tanec a pohybové divadlo získali Alina Nanu a Ondřej Vinklát za taneční role v pražském Národním divadle.“

Herecká asociace rozdala za rok 2020 osmnáct cen Thálie. V operním oboru sopranistka Jana Šrejma Kačírková zaujala výkonem v Národním divadle Brno a barytonista Lukáš Zeman ve Slezském divadle Opava. Za celoživotní přínos českému opernímu umění ocenila porota tenoristu Jana Malíka, který se v pondělí dožívá 96 let. 

 

04

Německá tenorová legenda Fritz Wunderlich by v srpnu letošního roku oslavil devadesát let. Bohužel se nedožil vysokého věku. Zemřel v pouhých šestatřiceti letech, ale stačil na sebe upozornit svým překrásným hladkým, mladistvým a hlavně podmanivým hlasem s technikou, která oslnila celý operní svět. Vedle dalšího německého tenoristy Rudolfa Schocka, od jehož narození letos uplynulo dokonce 105 let, překvapoval svou schopností deklamace pod legatem a ve své podstatě dokázal nemožné – belcantový princip zpěvu v jazyce, který údajně není s italským způsobem zpěvu slučitelný. Byli tak s Rudolfem Schockem vlastně průkopníky a dodnes jsou oba velmi uznávanými pěvci. Bavorský rozhlas připomenul Wunderlichovo umění pěti snímky, které vám chceme zprostředkovat i my.

 

001

Komorní opera v Sydney 10. října tohoto roku uvedla premiéru Janáčkova Zápisníku zmizelého, a to v českém jazyce. Inscenace patří do takzvané Digitální sezóny, a to v důsledku celosvětové pandemie koronaviru. Videonahrávka vznikla v divadle pojmenovaném po slavné sopranistce Joan Sutherland.

 

000

„Několikahodinové Celonoční bdění dalo pocítit, jaké by bylo octnout se na svaté hoře Athos a zažít autentickou pravoslavnou liturgii.“

„Gerasimos Papadopoulos s Alexandrou Papastergiopoulou nás pomocí online přenosu přenesli až do Atén, kde představili řeckou duchovní lidovou hudbu.“

„Počet účastníků workshopu umění interpretace byzantského chorálu dokazuje, že zájem o byzantskou hudbu rok od roku roste.“

Další ročník festivalu pravoslavné hudby Archaion Kallos za uměleckého vedení Maria Christou je za námi. Festival každoročně představuje v různých koncertních prostorech bohatý svět pravoslavné duchovní, ale také lidové hudby s pestrou dramaturgií. Jeho součástí byl také úspěšný workshop interpretace byzantské hudby, o který projevují zájem nejen profesionální hudebníci a zpěváci. Dále nabídl online přednášku o muži mnoha tváří a byzantologovi Egonu Welleszovi. Podívejme se blíže na to, jak, s kým a kde festival probíhal.

 

violin-16063601280

„Desetiletý Shang-En Hsieh naprosto strhujícím, zralým a virtuosním způsobem zahrál slavnou Introdukci a Rondo capriccioso Camilla Saint-Saënse.“

„Lana Zorjan ve dvanácti letech ztvárnila neuvěřitelně niterně, citlivě, muzikálně i technicky druhou a třetí větu z Koncertu č. 2 d moll od Henryka Wieniawského.“

„První cenu a zároveň titul Absolutního vítěze získal Mark Anthony Lewin z berlínského Hudebního gymnázia C. P. E. Bacha.“

Uplynulý víkend patřil mladým adeptům houslové hry, kteří měli v Praze zápolit v Mezinárodní houslové soutěže Dr. Josefa Micky. Osobní přítomnost soutěžících a poroty nebyla nakonec možná, ale organizátoři nesložili zbraně ani ruce do klína a převedli soutěž do online prostředí. Klání se zúčastnilo jedenačtyřicet mladých houslistů a porotci u obrazovek a reproduktorů svých počítačů byli svědky pozoruhodných výkonů.

 

úterý, 29 září 2020 10:30

Hudba v Dobrušce, motýl ve skafandru

Autor:
1

„Přesně dva týdny po zahajovacím koncertu se v rámci Hudebního festivalu F. L. Věka odehrála událost přesahující čistě hudební horizont.“

„Disciplinovaně orouškovaní diváci spontánně povstali. A tiše, bez patosu vzdali v osobě Alfreda Strejčka hold profesní zdatnosti a lidské odolnosti.“

„Nejenom Hek/Věk je důkazem kulturnosti podorlického města. Je vlastně logické, že v něm hudební festival před deseti lety vznikl a má se k světu i za času corony.“

Letošní ročník Hudebního festivalu F. L. Věka zahájil 13. září koncert žesťového uskupení Czech Brass, jehož se kvůli čerstvým opatřením z německé strany nemohl zúčastnit trumpetista Otto Sauter. Dva týdny po zahajovacím koncertu přijala do Dobrušky pozvání sopranistka Helena Hozová v doprovodu souboru Barocco sempre giovane. Tento koncert byl současně příležitostí k předání ceny Alfredu Strejčkovi.

 

Netopil-Mlad-2

„Myšlenka orchestrální akademie musela být odsunuta, snad na příští rok.“

„Program připravil Chuhei Iwasaki.“

„Zvuk orchestru byl až překvapivě profesionální.“

Druhý víkend na Dvořákově Praze uzavřel večerní koncert Mladé filharmonie s jedinou skladbou – Beethovenovou Devátou symfonií. Festivalovým programem s ní proletěl Tomáš Netopil. Nejen na otočku nedlouhého hostování ze svého německého působiště, ale i doslova. Obvyklá stopáž je kolem sedmdesáti minut, ale za hodinu ji zahraje opravdu málokdo. 

 

úterý, 08 září 2020 14:05

Koncert pro Amati

Autor:
55

„Má-li být s Amati Kraslice amen, ať se alespoň do světa nerozkutálí cenná sbírka historických dechových nástrojů!“

„S pomocí producenta Radka Hraběte byl jako „tahák večera“ získán Václav Hudeček.“

„Snad časem uslyšíme, že do prostoru se vrací značka, která mnohé z nás provází životem od mládí. Amati Kraslice.“

V Itálii se traduje historka, jejíž protagonisté se v pointě pružně střídají podle toho, kdo z vyprávějících ctí víc tu či onu houslařskou školu. Jedna z variant zní takto. Žily nežily před mnoha lety na jedné ulici v Cremoně tři houslařské rody. Guarneriové, Stradivariové a Amatiové. A protože už tenkrát existoval marketing a PR, jednoho krásného dne se nad vchodem do houslařské dílny Guarneriů objevil hrdý nápis: „Nejlepší housle v Itálii!“ To si Stradivariové samosebou nemohli nechat líbit a brzy kontrovali štítem se sloganem: „Nejlepší housle na světě!“ Amatiové se nesplašili; nechali si to projít hlavou a pak nad své dveře umístili lakonické: „Nejlepší housle v této ulici...“

 
Strana 1 z 6