KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zdeněk Fibich i Antonín Dvořák. Musica Florea ve snaze o autentický romantismus english

Oslavit Den vzniku samostatného československého samostatného státu 28. října mohou Pražané koncertem Romantik Zdeněk Fibich. Soubor Musica Florea totiž uvede v prostorách vršovického Vzletu jeho Symfonii č. 1 a spolu s ní také Koncert pro housle a orchestr a moll Antonína Dvořáka. Hostem večera bude houslový virtuos Roman Patočka, koncertní mistr Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.

Roman Patočka

Jak zněla romantická hudba v době svého vzniku, se mohou posluchači souboru Musica Florea pravidelně přesvědčovat. Po Dvořákovi a Smetanovi se nyní zaměřila na třetího velkého skladatele 19. století Zdeňka Fibicha, který se proslavil především jako autor melodramů. Stejně jako Antonín Dvořák byl Fibich inspirován kompozičním a interpretačním přístupem Richarda Wagnera. Romantické ideály dovedl Fibich ještě dál než mnozí jeho současníci a Musica Florea principy romantické hry využije při interpretaci skladatelovy Symfonie č. 1. Ta je optimistickou, živou skladbou, která odráží skladatelovo mládí a lásku k přírodě (byl synem lesmistra). Střídá nálady a témata, navozuje atmosféru lesa i tance, je lyrická i epická, komponovaná do cyklické formy.

„Jestliže mám úctu ke skladateli, musím hledat způsob interpretace, který je mu nejblíže,“ to je moto uměleckého šéfa a dirigenta Marka Štryncla. K éře romantismu říká: „Romantickému ideálu má vládnout emoce, vášeň, výrazový charakter. Tomu se v 19. století podřizovala jak rytmická složka hudby, tak i tempová a intonační, například záměrné rozlišování a užívání neobvyklých tónin a souzvuků. Různé rytmické figury se naostřovaly nebo naopak rozvolňovaly podle druhu hudebního výrazu, a to i v orchestrální hře. V romantismu se hudebníci nebáli používat ozdobné elementy: portamenta, nejednotné smykování, tremola, tempo rubato… Změny tempa, tedy agogika, byly zcela běžné.“ 

Houslový koncert a moll je považován za jedno z vrcholných děl Dvořákova tzv. slovanského období. Vznikl v sousedství první řady Slovanských tanců, České suity, Slovanských rapsodiíSymfonie č. 6, s nimiž je svázán výraznou, lidově zabarvenou melodikou a celkově pozitivním laděním. Musica Florea se odkazem Antonína Dvořáka zabývá dlouhodobě: natočila už například všechny jeho symfonie… Pozvání na říjnový koncert Musica Florea a k sólové úloze v komponistově koncertantním kusu přijal houslista Roman Patočka. Kromě toho, že je koncertním mistrem Pražských symfoniků, hraje s dalšími renomovanými orchestry, ať jsou to Hamburští filharmonikové, Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu či Nagojská filharmonie. „Věřím, že naše společné vystoupení bude pro posluchače nezapomenutelným zážitkem,“ říká Marek Štryncl.

Foto/zdroj: archiv umělce

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky