Zhudebněné Havlovy verše premiérově v Rudolfinu
Německý barytonista Michael Volle zpíval v nejvýznamnějších operních domech a na kontě má řadu oceňovaných, zejména wagnerovských kreací. V Dvořákově síni Rudolfina ho příznivci Českého spolku pro komorní hudbu zažijí v neoperním repertoáru. 10. března zazní jímavé Dvořákovy Biblické písně, výběr z díla Franze Liszta, ale i exkluzivní premiéra písní doprovázejícího klavíristy Reinharda Seehafera, který zhudebnil básně Václava Havla.

Klavírista večera Reinhard Seehafer je současně činný jako dirigent a skladatel. Své nové písně pro baryton a klavír napsal v roce 2024 na velmi netradiční předlohu – na texty Václava Havla (1936–2011). K hudbě a zejména k hudebníkům měl Václav Havel vřelý vztah. Obliboval si živé koncerty různých žánrů a podporoval režimem pronásledované protagonisty české undergroundové scény. Za své občanské postoje byl třikrát uvězněn, celkem strávil ve vězení téměř pět let. Své ženě Olze odtud psal dopisy, jejichž výbor byl později vydán knižně. Především tento soubor Havlových textů inspiroval německého skladatele Reinharda Seehafera k napsání Four Songs after words by Václav Havel (Čtyři písně na slova Václava Havla) pro baryton a klavír. Z Havlových obsáhlých dopisů Seehafer vybral jen několik myšlenek a také stále se opakující pozdrav „Líbe Tě Vašek“ – úvodní píseň jím začíná i končí. V druhé písni skladatel sáhl po starším Havlově textu ze sbírky básní Antikódy (Praha 1964). Nespoutaná Havlova imaginace si v těchto experimentálních básních vtipně hraje s absurditou tehdejších politických poměrů. Současně však vykazuje nadčasové hodnoty. Třetí, baladicky laděná píseň se opět vrací k Dopisům Olze. Svět vězení nahlíží Václav Havel ze všech stran, včetně těch pro něj nečekaných: „Uvědomil jsem si další zvláštní věc: že tenhle svět má v sobě jaksi daleko víc pravdy než ten svět venku. Věci a lidi se tu vyjevují ve své pravé podobě. Lež a pokrytectví mizí.“ V závěrečné písni, využívající rovněž melodický citát ze svatováclavského chorálu, Havlova slova narušují tradiční argument rezignujících, že vše je beztak ztraceno. Havel tak činí s pokorou, ale zároveň s pevným odhodláním: „Zda je, či není vše ztraceno, záleží jen na tom, zda já sám jsem, či nejsem ztracen.“ Nové dílo bylo napsáno na anglické překlady Havlových textů a zazní ve světové premiéře v podání renomovaného barytonisty a specialisty na wagnerovský repertoár, pěvce se zkušenostmi z newyorské Metropolitní opery Michaela Volleho. Program doplní Dvořákovy Biblické písně zpívané v češtině a výběr z Lisztova písňového díla. Repertoár podrobně zde.
Po skončení koncertu se uskuteční také aftertalk, který proběhne ve Dvořákově síni asi deset minut po skončení koncertu. Anglické povídání s tlumočením do češtiny moderuje pěvkyně známá zejména počiny ve staré hudbě, ale zdaleka nejen té, mezzosopranistka Markéta Cukrová.
…………….
S oběma vystupujícími umělci portál KlasikaPlus.cz u příležitosti zmíněného vystoupení vedl rozhovor. Povídání s Michaelem Vollem čtěte ZDE, s Reinhardem Seehaferem ZDE.
Foto/zdroj: Wikipedia / Jaroslav Krejčí / volné dílo
Příspěvky redakce
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
Více z této rubriky
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové