KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zlaté gramofony rozdány posedmašedesáté. Třikrát uspěla mexická skladatelka Gabriela Ortiz english

V neděli 2. února se v americkém Los Angeles konalo udílení výročních cen Grammy. V aréně Crypto.com bylo rozdáno na devadesát zlatých gramofonů. Večer navíc posloužil jako benefice pro MusiCares Fire Relief, tedy kampaň na podporu lidí postižených nedávnými požáry v losangeleské oblasti. 

Gustavo Dudamel

O velkolepé hudební noci bylo v Los Angeles oceněno na devadesát hudebníků napříč žánrovým spektrem. O vítězích rozhodovala Národní akademie nahrávacích umění a věd, jejímiž členy jsou hudební tvůrci včetně umělců, producentů, skladatelů a zvukových inženýrů. Na poli klasické hudby byly oceněny počiny v osmi kategoriích. Cenu za nejlepší orchestrální výkon pro dirigenta a orchestr získala Losangeleská filharmonie s dirigentem Gustavem Dudamelem za provedení skladby Revolución Diamantina od Gabriely Ortiz. Do finále se probojovala také Marin AlsopVídeňským rozhlasovým symfonickým orchestrem ORF, JoAnn FallettaFilharmoniky z Buffala, Helsinská filharmonie se Susannou MälkkiEsa-Pekka Salonen se Sanfranciskými symfoniky. V kategorii nejlepší operní nahrávky akademiky přesvědčil posledně jmenovaný dirigent a orchestr společně se Sanfranciským symfonickým sborem, kteří se věnovali titulu Adriana Mater od finské skladatelky Kaiji Saariaho. Do užší nominace byly vybrány dvě inscenace newyorské Metropolitní opery, Putsovy Hodiny v nastudování Yannicka Nézet-SéguinaCatánova opera Florencia En El Amazonas. Po jedné nominaci získala Losangeleská filharmonie za Adamsovy Dívky ze zlatého západu a kansaská nahrávka opery The Shining Paula Moravce. Cena za nejlepší sborový výkon putovala do rukou Donalda Nallyho, sbormistra komorního sboru The Crossing za titul Ochre

San Francisco Symphony

Z komorních výkonů si nejvíce hlasů, a tudíž i ocenění odnesla nahrávka Rectangles and Circumstance Caroliny Shaw a souboru Sō Percussion, pod stupni vítězů zůstali Jack Quartet, trio Yo-Yo Ma, Leonidas Kavakos a Emanuel Ax, dále Beth Willer, Christopher CerroneLorelei Ensemble nebo Miró Quartet. Mezi instrumentalisty oslnil klavírista Víkingur Ólafsson se svým pojetím Bachových Goldbergových variací, do užšího výběru se dostal americký bicista Andy Akiho, violoncellista Seth Parker Woods a soubor Wild Up, slovinský kytarista Mak GrgićEnsemble Dissonance a konečně houslista Curtis Stewart za doprovodu Experiential Orchestra. Ve vokálním oboru byly mezi pět nejlepších sólových alb vybrány tituly Bespoke Songs sopranistky Fotiny Naumenko, A Change Is Gonna Come lyrického tenoristy Nicholase Phana, Show me The Way barytonisty Willa Livermana nebo Wesendonckovy písně v podání Joyce DiDonato. Vítězství si ovšem odnesla nahrávka Beyond The Years s dosud nepublikovanými písněmi Florence Price v interpretaci sopranistky Karen Slack.  

Sō Percussion

V kategorii nejlepší soudobé klasické kompozice si prvenství zajistila mexická hudební skladatelka a pedagožka Gabriela Ortiz se skladbou Revolución Diamantina, která uspěla i v kategorii orchestrálních výkonů. Do užšího výběru akademici nominovali také Andreu Casarrubios, Valerii Coleman, Davida Langa a Kaiju Saariaho. 

Gabriela Ortiz

Cena pro umělce, producenta a inženýra alba s více než padesáti procenty hracího času alba a pro skladatele, případně libretistu pouze s více než padesáti procenty hracího času světové premiéry nahrávky putovala opět k titulu Ortiz: Revolución Diamantina a dirigentovi Gustavu Dudamelovi a producentovi Dmitriyovi Lipayovi.

Foto / zdroj: Gerardo Gomez, Brandon Patoc, Anja Schütz, archiv GabrielyOrtiz

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky