KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Známý neznámý Nestroy ve Vitorazi. Finále operetního představení zhatila bouřka  english

„Operetní představení ve Vitorazi mají charakter stagiony. Od 4. července do 3. srpna jich umělci ve stejném obsazení odehrají patnáct.“

„Peter Hofbauer stvořil nový kus, v němž Nestroyův turbulentní děj a humorné dialogy obohatil o Straussovy melodie.“

„V Rakousku příliš nespekulují nad tím, zda je opereta překonaným a současnému diváku nic neříkajícím žánrem.“

Rakušané na svého Nestroye nedají dopustit. I když se jeho komedie a frašky – na svém kontě jich má přes osm desítek! – někomu snad mohou zdát dávno překonané, vždy se v nich najdou spojitosti se současným světem a jeho problémy. Festival Schloss Weitra ve Vitorazi letos uvádí Nestroyovu frašku Liebesgeschichten und Heiratssachen (Milostné příběhy a sňatkové záležitosti) doplněnou v inspiraci aktuálním výročím narození hudbou Johanna Strausse mladšího. Premiéra se odehrála 4. července.

Nezbývá než znovu připomenout slova rakouského spisovatele a novináře Karla Krause: „Nestroy patří k oněm vzácným autorům, o nichž spousta lidí, která je zná, nemá ani potuchy.“ Dramatikovu a hercovu jedinečnost si uvědomili i pořadatelé při výběru kusu, který chtěli jako každý rok nabídnout početným návštěvníkům Festivalu Schloss Weitra v rakouské Vitorazi. O své slovo se však letos přihlásil i jubilant Johann Strauss ml. Tedy vznikl v osvědčeném autorském kolektivu intendanta Petera Hofbauera, režiséra Petera Kratochvila a aranžéra a vedoucího hudební složky Floriana Schäffera nápad otextovat Straussovy známé valčíkové a polkové melodie, a to přesně ve stejném duchu, jak by to před téměř dvěma sty lety učinil Nestroy. 

Johanna Nepomuka Nestroye (1801–1862) známe spíše z učebnic literatury či všeobecných dějin divadla. Málokdo však ví, že tento všestranně nadaný herec a dramatik, syn vídeňského soudního advokáta, mající po otci kořeny z moravského Slezska, začínal ve Vídni jako perspektivní zpěvák. V prosinci roku 1818 debutoval v basové partii Händelova oratoria Timotheus, v roce 1822, poté, co opustil studia práv, si dokonce v Divadle u Korutanské brány zazpíval roli Sarastra a od přísné vídeňské kritiky si vysloužil chválu za svůj příjemný hlas i herecké schopnosti. Ve Vídni se coby zpěvák rovněž účastnil produkcí Schubertových vokálních kompozic. Navíc je mu připisováno autorství více než tří set kupletů.

Nestroyovu talentu prospělo prostředí domácích koncertů a domácího divadla, které se provozovaly v dobře situovaných vídeňských rodinách. Zájem o divadlo a zpěv u něho nakonec převážil nad povinností kráčet ve šlépějích svého otce. Opustil studia práv na vídeňské univerzitě a vydal se hledat štěstí na divadelní prkna. Rakouská monarchie byla veliká, divadlo se nacházelo v každém kulturním centru. Nestroy si to však zprvu namířil i za její hranice, a to do německého divadla v Amsterodamu, kde se kromě opery věnoval i mluveným komediálním rolím. To bylo v roce 1822. Jeho kariéra pak vedla přes Amsterodam, Bratislavu, Lvov, Brno a Štýrský Hradec zpátky do Vídně, kde se díky své drobné postavě a velké výřečnosti stal přes noc oslavovaným komikem. V roce 1831 ho angažoval ředitel do Divadla na Vídeňce, kde na sebe Nestroy upozornil jednak jako herec, jednak jako tvůrce komedií. Psal je na tělo nejen sobě, ale i svým partnerům. V roce 1833 zaznamenal mimořádný úspěch svým kusem Der böse Geist Lumpacivagabundus, který ho v předbřeznové době vynesl na piedestal vídeňského lidového divadla. 

Nestroyův vlastní život se odráží v komediích s lechtivou tematikou cizoložství a věrnosti, ale také rodinného života a problémů ze života kumštýřů. K tomu je třeba dodat, že Nestroy po celý život balancoval mezi úlohou řádného manžela i otce rodiny a svými galantními dobrodružstvími. Vrchol jeho tvorby spadá do let 1838–1844, kdy vznikaly jeho lidové hry, frašky s fantaskními motivy i frašky lokální, morality i parodické kusy reagující na aktuální dění. Jako předloha mu nejvíce posloužily francouzské vaudevilly, ale také anglické nebo německé komedie provázené hudbou Adolfa Müllera. S postupem doby Nestroy více ulpíval na detailu a jeho hry se stávaly agresivnějšími a sarkastičtějšími. 

V roce 1854 Nestroy odešel do Carlova divadla v Leopoldstadtu, které pak řídil po dobu šesti let jako ředitel. Psal velmi rychle a rozhodně se necítil být tvůrcem velkých komedií. „Psát veselé věci, přitom chtít získat vavřínový věnec, to jest směs hlouposti a arogance, je totéž, jako kdyby někdo dělal švestkový koláč a vydával by se za rivala Canovy.“ O svém vztahu k financím pak promluvil na jiném místě: „K vavřínovému věnci jsem nedospěl, mé věci se mají líbit, mají bavit, lidé by se měli smát a mně by měly přinést peníze, abych se také smál, to je všechno.“ Na nedostatek financí si ostatně stěžovat nemohl. V Divadle u Korutanské brány bral zpočátku ročně 600 zlatých, Divadlo na Vídeňce mu zpočátku platilo 2 000 a po pěti letech 6 000 zlatých. Poslední léta svého života strávil ve Štýrském Hradci, kde si pořídil honosnou vilu. Čas prý trávil mezi svým domovem, kavárnou a příležitostnými odpoledními návštěvami u diskrétních zralých dam, z nichž jedna – jak zlí jazykové tvrdí – se mu prý stala osudnou. Po smrtelném záchvatu mrtvice byl sice pohřben ve Štýrském Hradci, nicméně jeho ostatky byly v roce 1890 převezeny na vídeňský Ústřední hřbitov, kam se „vídeňskému Aristofanovi“ chodí klanět jeho obdivovatelé. 

U Nestroyových her není důležitý ani tak obsah jako vtip, aforistické sentence a hra se slovy. Jeho postavy mluví silně zabarveným vídeňským dialektem, propleteným českými, maďarskými a italskými výrazy. Ve Vídni ho používaly téměř všechny vrstvy a stavy. Literární kritik Otto Basil charakterizoval Nestroyův jazyk jako „Austriakisch“. Sám dramatik však prý mimo jeviště hovořil zásadně v „Hochdeutsch“. 

Populární fraška Liebesgeschichten und Heiratssachen (Milostné příběhy a sňatkové záležitosti) z roku 1835 je komedií o zmatcích způsobených láskou, touze uzavřít sňatek, ale také o společenských normách předbřeznové doby. Vystupují v ní čtyři páry, jejichž milostné vztahy jsou prostřednictvím nedorozumění, zklamání a intrik vystaveny zkoušce. Ústy tamějšího hostinského: „U každého sňatku z lásky je ve hře stále ještě trochu nutkání ženit se a vdávat.“

Zbohatlý řezník Florian Fett v podání Gerharda Ernsta udělá vše, aby pro svoji dceru Valentinu v podání Katrin Fuchs získal zetě pocházejícího ze šlechtického rodu. Tomu chce ovšem z důvodu stavovské nerovnosti zabránit otec kandidáta na ženění Marguese Vincelli, představovaný Alfredem Pfeiferem. Exšvagrovou ješitného řeznického mistra Lucii Distel, rovněž dobře situovanou vdovu – s temperamentem sobě vlastním ji ztvárnila Seraphine Rastl si málem kolem prstu omotá sňatkový podvodník Nebel v podání Andrease Peera. Ten se sice vydává za bohatého šlechtice, ve skutečnosti ale není nikdy schopen zaplatit účet hostinskému. Toho si s chutí zahraje oblíbený rock’n‘rollový zpěvák Andy Lee Lang (vlastním jménem Andreas Lang). Milovnickou roli Alfreda ztvárnil a díky své zkušenosti s operním zpěvem výtečně zpívá barytonista Michael Havlicek. Vedle svých mužských protějšků se dobře prosazuje Elisabeth Blutsch jako Seraphina, ale i coby choreografka představení. Dále pak Laura Luisa Hat v roli vědmy Yvone, která je zde zároveň asistentnkou režie. 

Toto je zhruba námět, z něhož intendant Peter Hofbauer stvořil novou operetu, která Nestroyův turbulentní děj a jeho humorné dialogy obohatila o dobře vybrané známé i méně známé Straussovy melodie – Annenskou polku, gallop Hrom a blesk, valčíky Život umělců, Růže z jihu, Akcelerace, Ranní listy aj. Ty Nestroyovým slovním vtipům propůjčily požadovanou lehkost. Scéna a kostýmy jsou dílem Ilony Glöckel, která se v náznakových kulisách na prostorově omezené scéně zámeckého dvora nebojí vzbudit dojem zlata coby symbol blahobytu a v krejčovské dílně perfektně vypracované kostýmy zasadit do Nestroyovy doby. Hudební doprovod obstarávají v aranžmá již zmíněného Floriana Schäfera čtyři hudebníci – sám Schäfer coby klavírista, houslista Wolfram Freysmuth, klarinetista Alexander Hartl a kontrabasista Edoardo Blandamura

Operetní festivalová představení ve Vitorazi mají charakter stagiony. Letos jich v průběhu od 4. července do 3. srpna umělci odehrají bez alternace celkem patnáct, většinou ve večerních hodinách. Nedělní odpolední představení (6. července), které jsem mohla navštívit, bylo v tomto směru výjimkou. Festival má své stálice – donedávna k nim patřil i Ronald (Rony) Kuste, o jehož hereckých zkušenostech výtečného komika jsem referovala již v reflexích z let 20232024. Bohužel předčasná smrt mu zabránila ujmout se jedné z devíti rolí této komedie. S vděčností na něj zavzpomínali všichni přispěvatelé vzorně vybaveného tištěného programu. Již potřetí se v obsazení objevil vynikající zpěvák, muzikant a moderátor Andy Lee Lang, kterého jsem předloni mohla vidět v roli SigismundaBenatzkyho revuální operetě U Bílého koníčka. Jeho muzikalita a temperament kořeněný vídeňským nářečím se tentokrát dobře pojil s neméně výraznými výkony doyena této inscenace Gerharda Ernsta, který stran mluvy svého rodného města nezaostával za svým kolegou nikterak pozadu. Výrazný komický typ, daný již nadměrně dlouhou a štíhlou postavou, vytvořil v roli Nebela Andreas Peer. Ten navíc své roli přidal i dobovou hereckou gestiku, působil tudíž dojmem figurek známých z předbřeznových vyobrazení. Pozoruji-li výkony nejen těchto zkušených umělců, ale i příslušníků mladé nastupující generace, je evidentní, že naši jižní sousedé příliš nespekulují nad tím, zda je opereta překonaným a současnému diváku nic neříkajícím žánrem. Pokorně se učí od svých starších kolegů, tuší, co opereta potřebuje, a vědí jak s ní a se sebou zacházet. 

O přednostech scény umístěné na nádvoří renesančního vitorazského zámku a chráněné čtyřmi obřími bílými deštníky připomínajícími sklípkovou klenbu jsem se již zmiňovala. Bohužel bouřka, která se rozpoutala kolem šesté hodiny večer, byla natolik silná, že představení muselo být z bezpečnostních důvodů před samotným koncem ukončeno. Diváci sice přišli o obvyklé operetní finále, nikterak to však nepokazilo jejich dobrou náladu, navozenou vynikajícími výkony interpretů a celkovým pojetím hry. O všechny diváky bylo vzorně postaráno, kdo v dešti hůře zdolával příkrou cestu z fürstenberského zámku, byl odvezen, stejně jako před představením, pendlujícími taxíky. Každé představení je ve Vitorazi výsledkem dobře sehraného týmu profesionálů, hasičů, techniků a dobrovolníků z řad místních obyvatel. 

Nestroy rakouskou Vitoraz hned tak neopustí. V roce 2026 se diváci mohou těšit na jeho chef d‘œvre Lumpacivagabundus.

Foto/ zdroj: Benjamin Wald / Festival Schloss Weitra

Marta Ulrychová

Marta Ulrychová

Pedagožka a publicistka

Plzeňská rodačka PhDr. Marta Ulrychová, Ph. D. vystudovala český jazyk a hudební výchovu na Pedagogické fakultě v Plzni, posléze etnografii a folkloristiku na FFUK v Praze. Od 7O. let vyučovala na 1. ZUŠ B. Smetany v Plzni, potom od roku 1990 až do odchodu do důchodu působila na Západočeské univerzitě, nejprve na Katedře hudební kultury Fakulty pedagogické, posléze na Katedře antropologie Fakulty filozofické. Pravidelně publikuje v denním tisku, byla stálou přispěvatelkou časopisu Folklor a Hudebních rozhledů, již třicet let pravidelně publikuje studie a recenze v etnografickém odborném periodiku Národopisná revue. Je stálou účastnicí Kolokvií folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou.



Příspěvky od Marta Ulrychová



Více z této rubriky