Musica Nova 2025 ocenila mezinárodní počiny na poli sonic art. Vítězné skladby zazní koncertně v Praze
Mezinárodní soutěž Musica Nova opět potvrdila, že elektroakustická a zvuková tvorba patří k nejdynamičtějším oblastem současné hudby. Do třiatřicátého ročníku dorazilo téměř sto kompozic z celého světa a porota z nich vybrala díla, která vynikají originalitou, technickou precizností i schopností vytvářet zcela nové zvukové světy. Oceněné práce zazní 12. prosince koncertně v pražském Divadle Inspirace.

Praha se na podzim již tradičně stává centrem světové tvorby na poli sonic art, tedy zvukové, resp. elektroakustické tvorby. Soutěž Musica Nova, pořádaná Společností pro elektroakustickou hudbu ve spolupráci s Českou hudební radou a s podporou kulturních institucí, letos přilákala čtyřiadevadesát autorů ze čtyřiadvaceti zemí světa. Vedle států s dlouhou historií zvukové tvorby, jako jsou USA, Velká Británie nebo Francie, se zapojili také skladatelé z Asie, Jižní Ameriky a poprvé i z Indie a Portorika. Šestičlenná mezinárodní porota pod vedením Luise Rossiter (Velká Británie) pracoval v obsazení Daniel Blinhorn (Austrálie), Lenka Dohnalová, Juraj Ďuriš (Slovensko), João Pedro Oliveira (Portugalsko), Adam Stanović (Velká Británie). Zaslané kompozice hodnotila podle originality, kompoziční logiky a schopnosti přesvědčivě pracovat se zvukovým materiálem, zatímco stylové zařazení nechávala volné.
Ve speciálním českém kole nejvíce zaujal skladatel Michal Rataj se svou kompozicí Riot–Stillness, čestné ocenění porota udělila Soně Vetché za dílo At the “End” of Fata Morgana. Nejpočetnější kategorie čistě studiové tvorby přinesla vítězství belgickému skladateli Todoru Todoroffovi, který porotu zaujal kompozicí Voices Part IV – Hallucinations, inspirovanou Rimbaudovou Sezónou v pekle. Čestná ocenění si odnesli Američan David Q. Nguyen za kompozici Textures Arc the Points a tchajwanský autor Yu Chung Tseng se svou introspektivní skladbou Cymorphosis – Inner Landscape. Do finále se probojovali také autoři z Brazílie, Španělska, Belgie a USA: Alex Buck se skladbou Entre Cordas, Zuriñe Gerenabarrena s Whispers, Annette Vande Gorne s Vox naturae a Jiajing Zhao s dílem Fomo.

V kategorii kombinace nástroje či hlasu a elektroniky se prosadil znovu Yu Chung Tseng, tentokrát se skladbou Fantasy Journey of Time pro flétnu a elektroniku. Porota se v této kategorii rozhodla neudělit čestná uznání, mezi finalisty se však zařadili britský autor Monty Adkins a americká skladatelka Leah Reid. Experimentální kategorie (divoká karta), určená mimo jiné pro díla s výraznými přesahy či využitím umělé inteligence, letos nezaznamenala žádného finalistu.
Tečku za soutěží udělá veřejný koncert oceněných skladeb, který se uskuteční 12. prosince od sedmi hodin večer v Divadle Inspirace na HAMU.
Foto: archiv umělců, Aleš Bedlik
Příspěvky redakce
- Barbora Trnčíková adventně s Martinů Strings Prague
- Vánoce v Bratislavě
- Na HAMU nejen na Rybovku
- Páni kluci v Českém muzeu hudby s odkazem na Soňu Červenou
- Staročeské roráty rozezní roudnický zámek
Více z této rubriky
- Třicet let péče o odkaz Bohuslava Martinů v knižní podobě
- Ostravskou konzervatoř po Soně Javůrkové povede dirigent Tomáš Stanček
- Marie Balounová absolutní vítězkou páté soutěže Antonín Dvořák mladým
- Ceny Master Prix našly letošní adresáty
- Adam Halaš se stane děkanem HAMU
- Theodor Pištěk (1932–2025)
- Rekordní zájem o soutěž Pražského jara. Pořadatelé hlásí nejvíce přihlášek za téměř tři dekády
- Kruh klavírníků a varhanářů má staronové vedení v čele s Jakubem Zahradníkem
- Robert Hanč novým ředitelem Pražského jara
- Jan Dušek (1942–2025)