KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pátá adventní svíčka Filharmonie Brno english

Koncertům Filharmonie Brno, konajícím se v době adventní krátce před Štědrým dnem, dominuje číslo pět, které má symbolicky odkazovat k páté svíčce, již lidé kdysi umisťovali doprostřed adventního věnce a zapalovali ji přímo na Štědrý den po setmění. Bendova pátá sinfonie, Mozartův pátý houslový koncert a Kalivodova pátá symfonie – tato všechna díla uslyší diváci 18. a 19. prosince hraná v Besedním domě pod taktovkou Roberta Kružíka. Koncertantní kompozice vídeňského mistra Amadea se ve funkci sólisty chopí Milan Al-Ashhab.

Tři díla, která zaznějí na dvou koncertech Filharmonie Brno, chronologicky provedou hudební historií 18. a 19. století: v Bendově Sinfonii (vznikla někdy po roce 1765) se začal „klubat“ klasicismus, v Mozartově houslovém koncertu (1775) klasicismus zrál, v Kalivodově symfonii už ustoupil ranému romantismu. Všechna díla řídí šéfdirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.

Jiří Antonín Benda (1722–1795) proslul hlavně jako tvůrce melodramů, jimiž nadchnul své současníky včetně Wolfganga Amadea Mozarta – traduje se, že Mozart svého času vozil partitury Bendových melodramů Ariadna na Naxu a Medea stále s sebou. Z Bendova katalogu však brněnská filharmonie vyňala tentokrát Sinfonii č. 5.

Druhou položkou programu se stane právě Mozartův (1756–1791) Houslový koncert č. 5 A dur, KV 219. Důležité dílo houslové literatury přednese zástupce předních tuzemských houslistů Milan Al-Ashhab. „Uvedením Mozartovy hudby na sklonku roku si připomeneme památné brněnské vystoupení jedenáctiletého génia, ke kterému došlo 30. prosince 1767 v Redutě na Zelném trhu,“ sděluje brněnská produkce.

A do třetice kompozice s pořadovým číslem 5: Zařazením Páté symfonie h moll Jana Křtitele Václava Kalivody (1801–1866), autora celkem sedmi symfonií, orchestr pokračuje v dlouhodobé snaze znovuobjevovat hudbu (po)zapomenutých starých mistrů, českých i zahraničních. Pražský rodák Kalivoda (psán též Kalliwoda) působil podstatnou část svého života jako kapelník ve službách knížete Karla Egona Fürstenberga v Donaueschingenu. Ve své době byl uznávaným symfonikem, kterého si vysoko cenil i Robert Schumann. Ten konkrétně o Páté symfonii napsal, že je „velmi zvláštní“ a svou něhou a líbezností, která zůstává konstantní od začátku do konce, ve světě symfonií „pravděpodobně jedinečná“.

Se zmíněným Wolfgangem Amadeem Mozartem souvisí také výstava chystaná na 18. prosince večer: „Do Besedního domu přijede šest originálních kostýmů z filmu Amadeus. V roce 1983 je vytvořil Theodor Pištěk, díky kterému získal film Miloše Formana jednoho z osmi Oscarů,“ zní oficiální text. Kostýmy jsou uloženy ve fundusu společnosti Barrandov Studio a.s., jejíž generální ředitel a předseda představenstva Petr Tichý se zúčastní besedy před koncertem ve čtvrtek 18. prosince. Tentokrát tak pravidelné setkání před koncertem nebude ani tak o hudbě, jako o zajímavostech barrandovského fundusu. Besedu v pátek 19. prosince již tradičně povede dramaturg Vítězslav Mikeš se svými hosty: houslistou Milanem Al-Ashhabem, dirigentem Robertem Kružíkem a také s vedoucí fundusu kostýmů Ráchel Fojtů.

foto ilustrační, archiv KlasikaPlus.cz a umělce

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky