Racek létal ve dvoraně Rudolfina
„Racka Jonathana neuspokojuje pouze honba za potravou, chce létat, čímž se mu dostává svobody, poznání a radosti z bytí.“
„Sedmičlenný soubor tanečníků mistrně rozehrává rej ptactva.“
„Skladatel vytváří působivé kontinuální plochy navrstvených tónových struktur a zvuků netónové povahy. Účelně střídá statické plochy s decentně volenou pulsací.“

Jonathan Livingston Racek je tanečně-hudební inscenace s mluveným slovem na literární předlohu Richarda Davida Bacha. Bylo možno ji prožít ve dvoraně Rudolfina, sídla České filharmonie, a to už několikrát; prvně 28. srpna a zatím naposled bude mít zájemce příležitost 2. září v pondělí. Hlavním aktérem vystoupení je projektová taneční skupina, nezávislý soubor Dekkadancers.
Dějová kostra představení je stručná, poeticky pojednává o svobodě a poznání. Titulní postavu racka Jonathana neuspokojuje jako ostatní ptactvo pouze honba za potravou. Chce především létat, neboť tím se mu dostává skutečné svobody, poznání a radosti z bytí.
Sedmičlenný soubor tanečníků mistrně, prostřednictvím vyjadřovacích prostředků moderního tance, rozehrává rej ptactva. Jeho vyjadřovací prostředky jsou při tom velmi stylizované, nicméně dosti nápadně připomínají ptačí hemžení, zejména těkavými pohyby hlavou, ladným vlněním rukou připomínajícím mávání křídel. Jednobarevné kostýmy jsou místy uvolněné, takže vlají jako načechrané ptačí peří. Nalézáme zde jak jemný humor, tak i uměřený patos.

Tanečníci se opírají o výraznou zvukovou složku, která se prolíná s rafinovaně koncipovanou instrumentální hudební řečí a s vlastními bezprostředními hlasovými projevy. Akustickou dimenzi představení tvoří primárně vícekanálová reprodukce elektroakustické stopy, která se dokonale prolíná a váže s živě interpretovanou hudbou. Obojí je dílem skladatele Ivana Achera, který tyto složky organicky propojuje. Vytváří působivé kontinuální plochy navrstvených tónových struktur a zvuků netónové povahy. Účelně střídá statické plochy s decentně volenou pulsací, takže tanečně pohybová stránka představení se má o co opřít. Silně na diváky zapůsobil dokonalý synchron zvukových, pohybových a světelných dějů, poněkud uvolněnější je naopak recitace, která je nesena skvělými výkony obou herců, Jiřího Lábuse a Viléma Udatného.

Je třeba zdůraznit, že do svrchovaně artificiální roviny je začleněna nejen složka baletní, hudební, recitační, scénáristická a kostýmní, ale i zvukové tvorby, světel a architektury. Silným dojmem totiž na diváky zapůsobilo samo prostředí produkce, vybízející k nesčetným nápaditým způsobům využití. To současné například spočívá v tom, že na straně vstupu do Sukovy síně bylo pro tentokrát vystavěno stupňovité hlediště, poskytující všem divákům nejen komfortní výhled na plochu vyhrazenou pro tanečníky a další jevištní kreace, ale nabízející i lepší výhled na monumentální symetrické schodiště, které dominuje protilehlé straně dvorany. Bylo náležitě využito režií představení. Svým působivým vertikálním rozvržením poskytlo dostatek prostoru pro hudebníky, tanečníky, světelné prvky i obě herecké postavy.
Představení bylo přijato velmi srdečně, publikum umělce ocenilo dlouhým potleskem a na odcházejících bylo patrné, že i oni by chtěli tak svobodně létat, jak to umí Dekkadancers.

…………….
Skupina Dekkadancers vznikla v roce 2009 pod vedením dvojice Štěpán Pechar, Ondřej Vinklát. Tito mladí umělci nabízejí celistvý divadelní, pohybově taneční prožitek, zasazený do širokého multimediálního kontextu, tedy vytvářeného svorně celou řadou umělců různých oborů. Všichni podílející se si proto zaslouží zmínku:
Ondřej Vinklát – choreograf a režisér
Ondřej Vinklát, Tomáš Vondrovic – scénář
Tomáš Vondrovic – režie mluveného slova
Ivan Acher – skladatel
Albert Kaše, Natalia Metodiejva, Tereza Kučerová, Klára Jelínková, Adriana Štefaňáková, Florian Garcia, Patrik Čermák – tanečníci
Jiří Lábus, Vilém Udatný – recitátoři, herci
Komorní soubor členů České filharmonie (troje housle, violoncello a klarinet) – dirigent Filip Urban
Eva Jiřikovská – scéna a kostýmy
Lukáš Brinda – světelný design
Dekkadancers a Česká filharmonie – produkce
Foto: Pavel Hejný
Příspěvky od Vojtěch Mojžíš
- Hudba mezi dvěma kontinenty. Další ‚zásadní‘ počin Ostravského centra
- Radostné setkání na HAMU aneb Orffova škola v Čechách
- Hluboký zážitek z koncertu Collegia 1704
- Bulharská duchovní hudba Dvořákova žáka ukončila festival Archaion Kallos
- Duchovní ozvěny z Ukrajiny
Více z této rubriky
- Leoš Janáček, Tomáš Hanus, Pavel Černoch a další uhranuli Vídeň
- Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert
- Hoffmann v očistci aneb Opera mezi peklem, neonem a vánočním kýčem
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba za časů války
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Událost sezóny. Dallapiccolova opera Vězeň a Ólafssonův „Císařský“
- Barokní i soudobá hudba se dvěma sólisty čili Varhanní slavnost v Pardubicích