SOČR před Vánoci s Jiřím Habartem a Veronikou Rovnou
Další z řady koncertů pořádaných rozhlasovými symfoniky v Betlémské kapli nabídne program ukotvený ve Vídni konce 18. století. Süssmayr i Vranický se jako skladatelští kolegové znali a komponovali v podobném duchu a stylu a jejich, stejně tak Mozartovu hudbu diváci ve čtvrtek 11. prosince vyslechnou v pojetí dirigenta Jiřího Habarta. Sopránové sólo ztvární Veronika Rovná.

Liturgické moteto Exsultate, jubilate (Radujte se) z roku 1773 zkomponoval Wolfgang Amadeus Mozart pro kastráta Venanzia Rauzziniho, a to v Miláně, kde se zrovna hrála Mozartova opera Lucio Silla. Hudba moteta nezakrytě vypovídá o Amadeově tehdejší uvolněné a povznesené náladě; o nadšení, které mu operní úspěchy přinášely. Tento kus pořad v Betlémské kapli zahájí.
Ve své době byl Franz Xaver Süssmayr populárním skladatelem. „My už ho však známe vlastně jen jako ‚toho, kdo dokomponoval Mozartem nedokončené Requiem‘,“ tvrdí pořadatelé. Jeho dílům nelze upřít melodičnost a poetický lidový charakter. Süssmayrova Sinfonia Turchesca (1790) patří ke kompozicím ovlivněným exotickými tureckými intonacemi – stejně jako třeba Mozartův Únos ze serailu. I tohoto díla se s taktovkou v ruce zhostí aktuálně mediálně značně viditelný dirigent Jiří Habart, čerstvě designovaný šéfdirigent královéhradeckých filharmoniků.
Symfonie začal Pavel Vranický skládat kolem roku 1786. Odvážným harmonickým průběhem, divadelními gesty a virtuózními obrazy předjímal v něčem romantický styl. Veřejné představení jeho díla La grande sinfonie charactéristique pour la paix avec la Républic francoise bylo v prosinci 1797 úředně zakázáno. Název se jevil být příliš provokativní. Skladba ve zvukomalebných obrazech líčí průběh Francouzské revoluce a následných válek. Vranického hudba poměrně rychle a překvapivě upadla v zapomnění, přestože současníci oceňovali její styl, který srovnávali s Haydnovým.
Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu poprvé vystoupí sopranistka Veronika Rovná, jež je stálým hostem nejvýznamnějších českých operních scén. „Na koncert se velmi těším, protože pro mě představuje hned několik osobních milníků. Bude to mé první setkání na koncertním pódiu se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a zároveň debut v krásném prostoru Betlémské kaple. A když se k tomu přidá slavnostní moteto W. A. Mozarta… co víc si přát?“ Samotní pražští symfonikové jsou čerstvě ověnčeni prestižním vavřínem Diapason d’Or de l’Année udělovaným francouzským odborným časopisem Diapason. O tomto ocenění KlasikaPlus.cz psala ZDE.

foto: archiv
Příspěvky redakce
- Barbora Trnčíková adventně s Martinů Strings Prague
- Vánoce v Bratislavě
- Na HAMU nejen na Rybovku
- Páni kluci v Českém muzeu hudby s odkazem na Soňu Červenou
- Staročeské roráty rozezní roudnický zámek
Více z této rubriky
- Barbora Trnčíková adventně s Martinů Strings Prague
- Vánoce v Bratislavě
- Na HAMU nejen na Rybovku
- Páni kluci v Českém muzeu hudby s odkazem na Soňu Červenou
- Staročeské roráty rozezní roudnický zámek
- Kombinace Ryby a Fišera na předvánočním koncertě zlínských filharmoniků
- Vánoce v Tuřanech s Brno Contemporary Orchestra a třemi novinkami
- Vánoční atmosféra díky pardubické filharmonii a Simoně Šaturové
- Otec a syn Bachovi plus instrumentální Muffat v podání Collegia 1704
- Adventní čas s Ensemble Inégal