Barbora Trnčíková adventně s Martinů Strings Prague
Cyklus Hudba bez hranic završí letošní koncertní řadu adventním vystoupením hobojistky Barbory Trnčíkové a smyčcového souboru Martinů Strings Prague v programu zahrnujícím skladby baroka, klasicismu i nečekané španělské akcenty. Koncert, který se uskuteční v sobotu 13. prosince, bude posledním, který cyklus realizuje v barokním refektáři dominikánského kláštera v pražské Jilské ulici. Od příštího roku bude dějiště koncertní řady nově v Topičově salonu na Národní třídě.

Poslední letošní koncert cyklu Hudba bez hranic pohostí hobojistku České filharmonie a členku úspěšného souboru Alinde Quintet Barboru Trnčíkovou, jež se představí ve dvou rozsáhlých koncertech pro hoboj a smyčce. Doprovodí ji soubor Martinů Strings Prague pod vedením svého zakladatele Jaroslava Šonského.
Trnčíková, výrazná mladá osobnost české hudební scény a laureátka řady mezinárodních soutěží, zvolila pro adventní vystoupení dvojici stylově odlišných, avšak interpretačně mimořádně vděčných hobojových koncertů. Vivaldiho Koncert d moll reprezentuje barokní vrcholný idiom s typickými kontrasty a virtuózními nároky, zatímco pozdně klasicistní Koncert Es dur Vincenza Belliniho přináší kantabilitu a melodický tah charakteristický pro skladatelovu operní tvorbu.

Martinů Strings Prague doplní program o Händelovo Concerto grosso e moll, v němž se představí i tři sólisté souboru: Dana Truplová, Petr Malíšek a Radek Trupl. Zazní také Sinfonia Františka Bendy, kterou soubor s úspěchem uvedl. Symbolickým momentem večera bude návrat k hudbě Joaquina Rodriga. Jeho skladby Zarabanda lejana a Villancico zazněly na adventním koncertu Hudby bez hranic poprvé v roce 2015 a pravděpodobně šlo o vůbec první provedení těchto děl v České republice. Po deseti letech se vracejí na stejné místo, čímž se pomyslně uzavírá jedna kapitola historie cyklu.
Koncert 13. prosince bude totiž rozloučením Hudby bez hranic s dominikánským klášterem, v jehož prostorách se od roku 2015 uskutečnilo na čtyři desítky koncertů. Za dobu svého působení tam cyklus přivítal řadu sólových interpretů, mimo jiné houslistu Ivana Ženatého, violoncellistu Tomáše Jamníka, sopranistku Marii Fajtovou, barytonistu Romana Janála nebo maďarskou cembalistku Borbálu Dobozy. Od roku 2026 najde Hudba bez hranic nové působiště v Topičově salonu na Národní třídě, kde se hudební program propojí s výtvarným uměním.
***
Rozhovor s hobojistkou Barborou Trnčíkovou čtěte ZDE.
Foto: archiv KlasikaPlus.cz
Příspěvky redakce
- Vánoce v Bratislavě
- Na HAMU nejen na Rybovku
- Páni kluci v Českém muzeu hudby s odkazem na Soňu Červenou
- Staročeské roráty rozezní roudnický zámek
- Třicet let péče o odkaz Bohuslava Martinů v knižní podobě
Více z této rubriky
- Vánoce v Bratislavě
- Na HAMU nejen na Rybovku
- Páni kluci v Českém muzeu hudby s odkazem na Soňu Červenou
- Staročeské roráty rozezní roudnický zámek
- Kombinace Ryby a Fišera na předvánočním koncertě zlínských filharmoniků
- Vánoce v Tuřanech s Brno Contemporary Orchestra a třemi novinkami
- Vánoční atmosféra díky pardubické filharmonii a Simoně Šaturové
- Otec a syn Bachovi plus instrumentální Muffat v podání Collegia 1704
- Adventní čas s Ensemble Inégal
- České trio zakončí v Dolních Břežanech letošní Setkávání s klasickou hudbou