Hladoví Jeníček a Mařenka hrají squash. Humperdinckova klasika moderně v Olomouci
Moravské divadlo Olomouc uvede v pátek 17. ledna premiéru opery Jeníček a Mařenka od Engelberta Humperdincka. Inscenace režijně připravená Eliškou Říhovou podtrhuje archetypálnost příběhu jako univerzální lidské životní pouti. Hudebního nastudování se v Olomouci ujal šéfdirigent Petr Šumník. V titulních úlohách vystoupí Kristýna Kůstková v alternaci s Kateřinou Popovou jako Mařenka, Jeníčka ztvární Anna Moriová.

Nejznámější opera Engelberta Humperdincka vznikla na motivy pohádky bratří Grimmů. Olomoucké zpracování však nezůstává u příběhu pro děti, ale nastoluje otázky trápení, tužeb a pokušení, které se dotýkají i dospělých. Režijní ztvárnění z dílny Elišky Říhové je postavené na využití snových a symbolických obrazů a metafor. Všechny postaví řeší stejný problém – hlad. „Jeníček a Mařenka často zpívají o tom, že od sebe musí odrážet hlad, což velmi přesně vizualizuje hra squash. Stále od sebe odrážíte míček, který se vrací a nikdy se ho nemůžeme úplně zbavit. To je naše hlavní metafora. Hladoví lidé jsou v libretu pojmenováváni jako nenasytná zvířata a ukrutní zuřivci. Myslím, že to souvisí s pudovostí, kterou hlad v lidech i zvířatech probouzí. Pracujeme proto se stylizovanými pohyby, které připomínají různé živočichy,” uvedla režisérka Říhová.

Archetypálně pojatý příběh olomoucká inscenace umocní zdvojením hlavních postav, ve snaze ukázat postavy z více perspektiv Jeníčka a Mařenku představí i jako děti. Inscenace pracuje s moderní symbolikou, vizuálními prvky, animacemi, virtuální realitou a videi, jejichž užitím tvůrci usilují o další zesoučasnění díla. Výtvarného pojetí a návrhu kostýmů se ujal scénograf Dragan Stojčevský, který s režisérkou Říhovou opakovaně spolupracuje. Videa a animace připravil grafik a animátor Marek Bulíř.
O hudební nastudování se v Olomouci postaral šéfdirigent Petr Šumník. V inscenaci uvedené v českém překladu vystoupí sólisté Moravského divadla Olomouc, postavu tatínka ztvární Daniel Kfelíř a Martin Štolba, roli maminky se ujmou Helena Beránková a Elena Prášilová Gazdíková. Jeníčka zpívá Anna Moriová, v roli Mařenky se budou střídat hostující Kristýna Kůstková a Kateřina Popová, která je ještě ve studijní přípravě. Postavu Ježibaby alternují Jakub Rousek a Luis Carlos Hernández Luque, taktéž jako host. Vedle zpívaných rolí vystoupí v postavách Jeníčka a Mařenky herci Richard Jenča a Anastázie Dobrodinská. V inscenaci spoluúčinkuje orchestr a ženský sbor Moravského divadla Olomouc doplněný Dětským pěveckým sborem BoDo centra pod vedením Hany Vyroubalové.

Inscenace určená pro teenagery, dospívající i dospělé si za cíl klade kombinací pohádkového motivu a hlubokého zamyšlení nad univerzálními lidskými tématy nabídnout emotivní a vizuálně působivý zážitek. „Eliška Říhová pro mě v této inscenaci otevřela nevídané obzory symbolik a obrazovosti. Její režijní paralely k příběhu jsou důvtipné a místy magické. Jsem ráda, že v našem souboru umíme vytvořit moderní dílo pro malé i velké, které dostává estetickým standardům dnešní doby,“ uvedla Veronika Kos Loulová, končící šéfka opery a operety Moravského divadla.
Inscenace bude na programu Moravského divadla Olomouc ještě v pěti reprízách, a to až do 24. dubna.
Foto: MDO / Tereza Valnerová
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie