Sarkasmy. Nový počin baletu Národního divadla
Baletní večer s názvem Sarkasmy propojí tři výrazně kontrastní choreografické přístupy a nabídne divákům zážitek z tance, hudby a vizuálního umění. Triptych tvoří světové premiéry …And How Is Your Life? od Andreje Kajdanovského a Katastrof od Eyala Dadona doplněné českou premiérou díla Sarcasmen Hanse van Manena. Spojuje je jemná ironie, hluboká lidskost a otevřenost vůči různým emocím, významům a pohledům na svět. Premiéra se koná 24. dubna v pražském Národním divadle.

„Naše nová inscenace nabízí kontrastní pohledy na lidskou zkušenost – od grotesky přes napětí až po neklid v tichu. Chceme, aby se divák zasmál i zamyslel. Sarkasmy nejsou výsměch. Jsou pozvánkou ke sdílenému prožitku,“ říká umělecký ředitel Baletu Národního divadla Filip Barankiewicz. Choreografie …And How Is Your Life? (…A jaký je váš život?) Andreje Kajdanovského se zabývá stresem a přirozenou reakcí na něj. „Ve světě plném vnějších tlaků jsme ztratili kontakt s naším prvotním instinktem utéct. Stres, který kdysi sloužil k přežití, se vyvinul a dnes se nerodí z nebezpečí, ale z neustálých životních nároků,“ říká pražská produkce. Van Manenovo hravé Sarcasmen, vytvořené na Sarkasmy Sergeje Prokofjeva, je choreografie k pěti tajuplným klavírním skladbám. Vznikla v roce 1981 pro Rachel Beaujean a Clinta Farhu. Jak je u Van Manena obvyklé, i v tomto duetu pro dva tanečníky a klavíristu hrají ústřední roli mezilidské vztahy. Sarcasmen je o provokaci, vzájemném vyzývání, dokonce i škádlení, ale nikdy nepřekročí únosnou mez. „Jednou jsem letěl z Vietnamu do Číny. Uprostřed letu, v děsivém okamžiku trvajícím dvě sekundy, letadlo najednou začalo padat, zhasla světla a připomínalo to hororový film. Všichni na palubě křičeli a propadali panice, ale já jsem nic neslyšel – měl jsem na sobě sluchátka s téměř dokonalým odhlučněním. Zrovna mi hrála píseň Let It Go z filmu Frozen, a bylo to dokonalé, protože to přišlo přesně v refrénu,“ říká autor choreografie Katastrof Eyal Dadon. Když se katastrofa střetne se sarkasmem, vzniká napětí, které má připomenout, že i ve tmě lze najít světlo. Kontrast má odrážet lidský boj s nepřízní osudu a ukázat, že i v bezvýchodných situacích člověk hledá smysl nebo úlevu.
Návštěvníci Národního divadla mohou 24. dubna půl hodiny před začátkem, tedy v 18:30, navštívit dramaturgický úvod ve foyer na prvním balkóně.
Foto/zdroj: ze zkoušky - Serghei Gherciu
Příspěvky redakce
- Anda-Louise Bogza (1965–2025)
- Předvánoční nabídka v Atriu Žižkov včetně hudebně-tanečního divadla
- Vodička, Petr a Kasík závěrem roku v Třeboni
- Neobvyklé spojení Ryby a Ravela v podání ostravských filharmoniků
- Kam před Vánoci na Rybovku
Více z této rubriky
- Předvánoční nabídka v Atriu Žižkov včetně hudebně-tanečního divadla
- Vodička, Petr a Kasík závěrem roku v Třeboni
- Neobvyklé spojení Ryby a Ravela v podání ostravských filharmoniků
- Kam před Vánoci na Rybovku
- Vánoční setkání s Václavem Hudečkem v Betlémské kapli
- Břevnovská hudební setkání završují svojí desetiletou kapitolu. Adventně a s premiérou
- Andělská adventní pohlazení v závěru Vox Imaginis
- Společně a vánočně s Urbanovou a Donutilem
- Vánoční nádech svatojakubských varhan
- Debussy, Messiaen, Mahler. Česká filharmonie znovu pod taktovkou Simona Rattla