KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Jan Burian ředitelem Národního divadla do léta 2028, nástupci předá zrekonstruovanou Novou scénu

Pražské Národní divadlo přišlo se dvěma zásadními informacemi. Jedna se týká personálního obsazení nejvyšší funkce; druhá související rekonstrukce Nové scény. Generální ředitel Jan Burian očekává nástupce s účinností od léta 2028, Nová scéna se má začít fyzicky rekonstruovat v červnu 2025, tak aby nástupce renovovaný objekt už mohl mít k dispozici. „Rozhodl jsem…

Číst dál…

Operní festival ve finské Savonlinně s Prodanou nevěstou

Soubor Opery Národního divadla nezahálí ani o prázdninách a v rámci Roku české hudby 2024 přijal pozvání na prestižní operní festival ve finské Savonlinně. Třikrát tam provede Prodanou nevěstu Bedřicha Smetany a jednou také galakoncert, jehož hlavní hvězdou bude finská sopranistka Karita Mattila.  Festivalové publikum se na Prodanou nevěstu v režii Alice Nellis pod…

Číst dál…

Marcela Martiníková (1940–2024)

Ve věku nedožitých čtyřiaosmdesáti let zemřela tanečnice a nejvýraznější tvář Šmokova souboru Balet Praha Marcela Martiníková. Působila také v baletním souboru pražského Národního divadla. V úlohách dramatických postav patřila pro hluboký prožitek, přesvědčivou intenzitu výrazu a osobitý vášnivý patos k největším dramatickým tanečnicím celé poválečné éry. Opavská rodačka Marcela Martiníková byla žákyní Borise Slováka při…

Číst dál…

Celosvětový rozměr české hudby v druhé polovině roku

Letošní oslavy české hudby a hudebnosti vkročily s příchodem letních prázdnin do své druhé poloviny. Jedním ze základních cílů Roku české hudby 2024 je prezentace české hudební kultury v zahraničí. Na naplnění této vize se během celého roku podílejí jak velké kulturní instituce, tak samotní současní skladatelé či interpreti. Koncerty a představení v Evropě i v zámoří…

Číst dál…

Martinů v souvislostech (16)
Mirandolina, Goldoniho Paní hostinská

„Vůbec se nelze divit, že se v Nice manželům Martinů, zejména po letech strávených v New Yorku, tak líbilo.“

„Martinů nemohl najít libretistu, a tak si nakonec do libreta zpracoval původní italský text zcela sám.“

„Konverzační opeře dal jasné formální rozvržení a naplnil ji svižnou neoklasickou hudbou s vtipnými i ironickými odkazy.“

V květnu 1959, jen tři měsíce před tím, než ve Švýcarsku zemřel Bohuslav Martinů, měla v pražském Smetanově divadle premiéru jeho Mirandolina, komická opera o třech dějstvích s námětem hry La Locandiera od Carla Goldoniho. Komponoval ji v Nice na francouzské Riviéře v první polovině padesátých let a dokončil ji tam před sedmdesáti lety, na začátku července roku 1954.

Číst dál…

Jiří Brückler: Raději ukončit angažmá než vzít roli, na kterou se necítím

„Na Kanárech si pan režisér vymyslel pojetí, které bylo velmi netradiční.“

„Zpívat Přemysla z Libuše jsem cítil jako velkou metu.“

„Paní foniatrička mi doporučila, že mám přestat pít kávu, tak jsem jí odpověděl, že raději nebudu zpívat, než abych přestal s kafem.“

Ve středu 26. června se na Hradčanském náměstí uskuteční tradiční open-air koncert České filharmonie, na němž se umělecky pod taktovkou Petra Altrichtera podílí také trojice v tuzemsku působících pěvců, z nichž jediným držitelem hlasu mužského je barytonista Jiří Brückler. Mladistvě vyhlížející zpěvák už pražská operní prkna coby sólista brázdí téměř dvacet let a v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se ohlíží za další svou sezonou, v níž v Roce české hudby přirozeně dominovala hudba českých velikánů.

Číst dál…

Zuzana Marková: Nebyla jsem zpěvačkou ‚na první dobrou‘

„Hlas se mi vyvíjel déle a pořád nebylo jasné, jestli budu mezzo nebo soprán. Do toho jsem moc ráda hrála na klavír a nesmírně mě bavilo dirigování.“

„Když už vkročím na jeviště, tak nevnímám, kde stojím. Jsem plně sžitá s postavou a soustředím se na to, abych ze sebe dávala tu nejlepší.“

„Uvidíme, kam mě můj hlas povede. Upřednostňuji italský repertoár, asi bych se chtěla dál posouvat v belcantu a třeba časem přijde i nějaký raný Verdi.“

Zuzana Marková, dcera sopranistky Jiřiny Markové, donedávna vystupovala víc v zahraničí než doma. V poslední době ji nicméně lze vidět na scénách pražského Národního divadla, a to v operách La traviataDon Giovanni. Vystoupí také na koncertě 18. června v Dvořákově síni Rudolfina, kde jejími partnery budou Mariusz Kwiecień a Arnheiður Eiríksdóttir, s nimiž se představí i několik mladých pěveckých talentů. Mladá sopranistka v rozhovoru vypráví o kariéře v zahraničí, operním životě v Itálii i o svém rodinném zázemí a dalších rolích a plánech.

Číst dál…

Robert Jindra: K tvorbě Bedřicha Smetany mám velký respekt

 „Národní divadlo je primárně hlavním patronem všech našich skladatelů, k nimž mám velký a hluboký respekt.“

„Z mého pohledu je archaičnost libret zajímavá, protože texty jsou spjaté s dobovou řečí a čeština si prochází vývojem.“

„Akustika Bavorské státní opery je vynikající a flexibilnost orchestru je na pokraji zázraku, těleso disponuje nesmírně pestrou dynamickou škálou.“

Hudební ředitel Opery Národního divadla v Praze Robert Jindra, šéfdirigent Státní filharmonie Košice a hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu se na jaře velmi rád vrátil k opeře Tajemství Bedřicha Smetany, kterou hudebně nastudoval. Premiéra se uskutečnila 24. května 2024 v historické budově Národního divadla. Nadcházející reprízy se konají 16. června a na začátku nové sezóny. 

Číst dál…

Druhý týden Smetanovy Litomyšle

Smetanova Litomyšl je v plném proudu a v pondělí načne druhý úplný týden hlavní festivalové řady. Co návštěvníky festivalu zasvěceného letošnímu ústřednímu jubilantovi čeká? V pondělí 17. června se ve Smetanově domě představí klavírista Marek Kozák. Ujme se kompletního provedení druhého dílu cyklu čtyřiadvaceti preludií a fug pro sólový klavír Dobře temperovaný klavír II.,…

Číst dál…

Kompletní Wagnerův Prsten v Praze. První díl začátkem roku 2026

Rovných sto let po posledním kompletním uvedení v produkci pražských operních domů se uskuteční nová inscenace Wagnerova cyklu Prsten Nibelungův, který bude doplněn skladatelovou poslední operou Parsifalem. Vůdčími osobnostmi projektu připravovaného na rok 2026 a roky další jsou režisérka Sláva Daubnerová a dirigent a hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra. K realizaci bude zapotřebí…

Číst dál…

Svatopluk Sem: Kalina je dokonalá role, v každé scéně má jiný výraz 

„Tajemství si všichni velmi užíváme.“

„Smetanovy opery mám moc rád a snad mě ještě nějaký kousek, který zatím nemám ve svém repertoáru, potká.“

„Nejsem z těch zpěváků, kteří s klidem přijímají něco, o čem nejsou přesvědčeni.“

Barytonista Svatopluk Sem patří v pražském Národním divadle k naprosto stěžejním členům ansámblu sólistů. Renomé si přitom získal již celou řadou pronikavých kreací, k nimž lze řadit Kalinu ze Smetanova Tajemství, Janáčkova Revírníka v Příhodách lišky Bystroušky, ale také Přemysla v opeře Libuše a Vladislava v Daliborovi či Rodriga z Verdiho Dona Carla. Velmi vytíženým je teď i v souvislosti s Rokem české hudby, třeba právě jako Kalina v Národním divadle, kde se poslední představení Tajemství před prázdninami koná 16. června. Svatopluk Sem přitom tvrdí, že si role vybírá pečlivě a přemýšlí, co se k jeho oboru bude hodit. Herecky pak upřednostňuje hlavně role s vývojem, nuancemi a výrazovými zvraty.

Číst dál…

AudioPlus | Jiří Rožeň: Dvanáct klaksonů – na to nejsme v opeře zvyklí

Festival Opera Nova od 14. do 22. června přináší péčí pořádajícího Národního divadla do Prahy řadu operních novinek a také propojení operní tvorby s dalšími druhy moderního umění. Tedy operu jako stále aktuální a živé umění, které odráží současné světové kulturně-společenské dění. Hlavním bodem je nastudování opery Le Grand Macabre od maďarsko-rakouského skladatele…

Číst dál…

Tajemství (jako) komedie. Bedřich Smetana zpět v 19. století

„Režisér inscenuje akúsi paródiu na divadlo 19. storočia, a ako vraví, ponecháva dielu naivitu.“

„Kalinu stvárnil na prvej premiére Adam Plachetka, ktorý so svojim povestným herectvom a prirodzenou komikou nemal problém celú rolu (a nielen tú) utiahnuť.“

„Robert Jindra našiel v partitúre viac romantiky, než sme videli na pódiu.“

Jedným z hlavných príspevkov k Roku české hudby sa v pražskom Národním divadle stala premiéra predposlednej opery Bedřicha Smetany Tajemství, s prvou premiérou 24. mája. Komická opera, hudobne považovaná za skladateľovu najlepšiu, dostala tentokrát v réžii Ondřeje Havelky charakter dobovej grotesky, až frašky… Tajemství ako komédia. Alebo Tajomstvo komédie…?…

Číst dál…

Druhý týden 79. Pražského jara

Sedm dní a čtrnáct akcí, to je matematika druhého pražskojarního týdne, vějíř jehož nabídky se široce rozvírá od recitálů, přes komorní matiné i večery, jazzové zastavení, netradiční světovou premiéru až k velkým symfonickým a vokálně-symfonickým koncertům či operní premiéře. Festival navíc v druhé dekádě května nabídne i jeden hudební výlet.  V pondělí 20. května je pro pražskojarní…

Číst dál…

Národní divadlo v Praze zve na poslední písňové matiné v sezoně

Poslední díl pilotního ročníku cyklu písňových recitálů chystá pražské Národní divadlo. Osmé setkání sezony, opět na jevišti Stavovského divadla, přinese um sopranistky Marie Šimůnkové, basisty Romana Vocela a tenoristy Martina Šrejmy, klavírní doprovod obstará Lucie Pirochová. Dopolední koncert 18. května začíná v jedenáct hodin. Dramaturgové cyklu Beno Blachut a Zdeněk Klauda před…

Číst dál…

Hyndova Coppélia ve Státní opeře Praha

Balet Národního divadla Praha připravil na čtvrtek 16. května premiéru francouzského baletu Coppélia, jehož autorem je Léo Delibes. Sto padesát čtyři let od pařížské premiéry bude v Praze tento pokrokový rodinný balet inscenován v choreografii Ronalda Hynda, která byla poprvé uvedena v roce 1985 na Londýnském baletním festivalu v podání Anglického národního baletu.  Premiéra…

Číst dál…

Vzpomínka na Václava Holzknechta

„Letos si připomínáme 120. výročí narození doktora Václava Holzknechta.“

„Měl neobyčejný vypravěčský dar, dokázal zpaměti hovořit na určité hudební téma krásnou češtinou.“

„Současná česká hudební kultura podobnou osobnost postrádá.“

Roky končící čtyřkou bývají u nás vyhlášené jako Roky české hudby; v těchto letech slaví kulaté životní jubileum řada našich skladatelů. Letos si připomínáme i 120. výročí narození dr. Václava Holzknechta, významné osobnosti české hudby druhé poloviny 20. století. Narodil se právě 2. května, v roce 1904 v Praze.

Číst dál…

Novák, Suk, Dvořák. Předposlední písňový recitál Národního divadla

Sedmý písňový recitál sezony pražského Národního divadla nabídne tvorbu dobře známých českých autorů Vítězslava Nováka, Josefa Suka a Antonína Dvořáka. Diváci budou opět usazeni na jevišti Stavovského divadla, a to v sobotu 20. dubna v jedenáct hodin před polednem. Účinkují výrazné postavy české operní scény, čerstvá držitelka Jihočeské Thálie, sopranistka Markéta Klaudová, dále mezzosopranistka…

Číst dál…

Zálibný úsměv na rtech zesnulé Jarmily Novotné

„Hlavní scéna Národního divadla, nikoli beznadějně zaplněná, byla od začátku svědkem mimořádných pěveckých výkonů.“

„V první vysloveně virtuosní árii Marková prokázala svůj pověstný italský žár.“

„Jaroslavu Kyzlinkovi se podařilo vystavět táhlý oblouk a trojice zpěvaček posílená o basistu Jiřího Sulženka opět excelovala.“

Pražské Národní divadlo složilo poctu Jarmile Novotné. Od úmrtí světoznámé pěvkyně letos 9. února uplynulo rovných třicet let, koncert byl tedy dalším z příspěvků k Roku české hudby. 7. dubna se na hlavní scéně Národního divadla představily přední (nejen) české pěvkyně, v dílčí roli i pěvci, a divadelní orchestr a v závěru i sbor řídil dirigent Jaroslav Kyzlink. Kromě posledního čísla posluchač stěží hledal výtky.

Číst dál…

Národní divadlo s koncertem k poctě Jarmily Novotné

Pěvkyně Jarmila Novotná patřila k nejzářivějším hvězdám operního nebe své doby. V průběhu večera, který připomene třicáté výročí úmrtí této výjimečné umělkyně, vystoupí operní sólistky a sólisté a oživí její umělecký odkaz. Národní divadlo vzdá 7. dubna hold Jarmile Novotné, a sice přehlídkou rolí, kterými se proslavila nejvíce: od Smetanovy Mařenky přes Verdiho Violettu, Pucciniho…

Číst dál…

Lada Bočková: Co poradit začínajícím pěvcům? Keep calm and carry on

„Mahlerova Čtvrtá mě vždy dovede k velmi hlubokým myšlenkám.“

„Pěveckou techniku má zpěvák jenom jednu.“

„Dirigent Marek Šedivý je plný inspirace a nápadů a já se moc těším na nové obzory, které spolupráce s ním otevře.“

Sopranistka Lada Bočková se 6. dubna po předchozí covidové komplikaci poprvé představí na pražské scéně Národního divadla. V plánu je její debut v roli Paminy v rámci už zavedené inscenace Mozartovy Kouzelné flétny. S klavíristou Ahmadem Hedarem k tomu připravuje recitál, který 16. dubna s dvořákovsko-smetanovským repertoárem podá v Sukově síni Rudolfina. V Praze se teď tedy vyskytuje častěji než dřív – na začátku března se navíc s Pražskými symfoniky představila i koncertně při produkci Mahlerovy Čtvrté.

Číst dál…

Zakončení projektu Musica non grata

Ve dnech 5. až 7. dubna 2024 se Závěrečným víkendem Musica non grata uzavře čtyřletý projekt Opery Národního divadla a Státní opery věnovaný hudebnímu odkazu skladatelů a skladatelek se vztahem k hudebnímu prostředí první Československé republiky, pronásledovaných nacistickým režimem. Během čtyř let nabídl cyklus Musica non grata více než sto padesát operních a operetních…

Číst dál…

Izraelský soubor SOL Dance Company hostuje na pražské Nové scéně

Balet Národního divadla přivítá v rámci pohostinského cyklu izraelský soubor SOL Dance Company, který do Prahy přiveze hned dvě choreografie. V pátek 5. dubna představí svůj projekt Georget, v pondělí 8. dubna choreografii T.O.M.L. V sobotu 6. dubna navíc vystoupí izraelští tanečníci společně se souborem Baletu Národního divadla, který uvede svoji inscenaci bpm. Všechna…

Číst dál…

Písňový recitál ve Stavovském divadle i s držitelkou Thálie

Dlouho vyprodaný šestý písňový recitál sezony pražského Národního divadla nabídne tvorbu vrstevníků a skladatelů zejména první poloviny devatenáctého století Jana Křtitele Václava Kalivody a v poslední době nápadně rehabilitovaného Václava Jindřicha Veita. Diváci budou opět usazeni na jevišti Stavovského divadla, a to v sobotu 23. března v jedenáct hodin před polednem. Účinkují výrazné postavy operního…

Číst dál…

Mezi mytickým a skutečným. Rusalka Národního divadla nepohoršuje ani nenudí

„Skutr Rusalke ponecháva nadprirodzené aj rozprávkové aspekty.“

„Kreácia, ktorú na prvej premiére vytvorila Kateřina Kněžíková, bola podľa mňa po všetkých stránkach mimoriadna.“

„Tomáš Netopil viedol orchester skôr k lyrickému pojatiu, v ktorom sa detaily nestrácali pod nánosmi prehnaného výrazu.“

Sólistka stojí na forbíne, v rukách drží svietiacu „návnadu“: jeden z režijných leitmotívov inscenácie, s jej „Bůh tě pomiluj“ sa zaťahuje opona – a Národní divadlo má novú Rusalku. Záver je pre toto naštudovanie vlastne veľmi príznačným. Hudobne aj scénicky sa vyhýba pátosu, zostáva tajomne symbolický, akcentuje rozhodnutia postavy. A tak, ako celé tri hodiny predtým, je jedným z jeho nosných elementov samotná Kateřina Kněžíková.

Číst dál…

Smetanovy opery v evropské televizi ARTE

Bedřichu Smetanovi, od jehož narození uplynulo první březnovou sobotu dvě stě let, věnuje evropská televize ARTE TV v této sezóně zvýšenou pozornost. Vedle dokumentu ze zkoušky Jakuba Hrůši s Bamberskými symfoniky přibližujícího symfonickou báseň Vltava, prezentovanou jako nejpopulárnější skladbu „praotce české hudby“, obsahuje její nabídka i dva streamované záznamy operních inscenací pražského Národního…

Číst dál…

Opera nás baví. Představení s Dětskou operou Praha

Pražské Národní divadlo a Dětská opera Praha připravují jarní pokračování cyklu zábavných a vzdělávacích pořadů o opeře a vážné hudbě pro celou rodinu s názvem Opera nás baví. Nejbližší představení na téma Antonín Dvořák se koná 9. března dopoledne ve Stavovském divadle. Jak vzniká opera? Co je libreto? Co musí umět dirigent? Jak často cvičí…

Číst dál…

Smetana Gala důstojné a podnětné

„Podľa Roberta Jindry to bol takisto jeden zo zámerov – ukázať to, ako Smetanu spieva súčasná generácia.“

„Koncert k pocte Bedřicha Smetany asi nemôže končiť inak, než Libušiným Proroctvím, ktoré sa v sobotu stalo silným vyvrcholením koncertu.“

„Každý tón od Petra Kellnera mal svoje presné miesto a pre mňa bol spevák jedným z tých, u ktorých som si naozaj priala, aby spievali čo najdlhšie.“

Dvojsté výročie narodenia niekoho tak nedoceniteľne významného, ako Bedřicha Smetany, sa automaticky musí spájať s celou plejádou názorov, predstáv a odporúčaní na to, ako by oslavy mali prebehnúť. Presne v deň skladateľovho narodenia ponúklo svoj narodeninový koncept Národní divadlo v Prahe. V ambicióznom galakoncerte,…

Číst dál…

Rusalka nově už 8. března. V titulní roli Kateřina Kněžíková

Nová inscenace Dvořákovy Rusalky se v pražském Národním divadle představí v hudebním nastudování Tomáše Netopila a režii uměleckého tandemu Skutr. V partu Rusalky alternují sopranistky Kateřina Kněžíková a Alžběta Poláčková. I další obsazení je elitní. Nové nastudování Rusalky Antonína Dvořáka se představí v Národním divadle v režii dua Skutr – Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky, současných uměleckých šéfů Činohry…

Číst dál…

‚Bude se jmenovat Bedřich.‘ Přehled akcí v den Smetanova výročí

Druhý březen je ústředním dnem letošního Roku české hudby. Je datem narození klíčové postavy českých hudebních dějin, totiž Bedřicha Smetany. Příležitost k oslavě je letos tuze se nabízející, Smetana totiž „slaví“ rovné dvousté narozeniny. A instituce napříč republikou 2. březen 2024 berou vážně – KlasikaPlus.cz přináší přehled všeho významného. Vyvalte sudy, narodil…

Číst dál…