VideoPlus | Jan Klusák: Dodekafonie a intuice nejsou v rozporu
Skladatel, který se 18. dubna v roce 2024 dožívá devadesáti let, podle svých slov vlastně neví, proč píše hudbu… Jan Klusák se vyznačuje tvůrčí originalitou a ignorováním dobových tendencí, poplatných režimu. Byl ovlivněn neoklasicismem, ale později se přiklonil ke kompozičním technikám avantgardy – Druhé vídeňské školy a poválečné „darmstadtské“ Nové hudby, k atonalitě, dodekafonii a serialismu. Výrazných úspěchů dosáhl jak v koncertním repertoáru, tak jako autor scénické, filmové a televizní hudby. Od 60. let se uplatňoval i ve filmu a v Divadle Járy Cimrmana, a to nejen jako skladatel, ale i jako herec. Za husákovského režimu byl takzvanou politicky nežádoucí osobou… Jeho vyprávění o prioritách, úvahách a pocitech skladatele a o racionalitě kompozičních technik ve službě výrazu, natočené pro portál KlasikaPlus.cz Lukášem Hurníkem, probíhá na pozadí tikání starých hodin z prababiččina mlýna a skladby Axis temporum neboli Osa času.
Příspěvky od Lukáš Hurník
- VideoPlus | Kryštof Mařatka: Největší úspěch je, když souzníte sami se sebou
- Pohledem Lukáše Hurníka (11)
Nebezpečí labutího pírka aneb Malba jde umělé inteligenci lépe než hudba - VideoPlus | Sylvie Bodorová: Hudební tvorba není exhibice, ale sdělení
- Pohledem Lukáše Hurníka (10)
Máme Rok české hudby. Ale co je to česká hudba? - Pohledem Lukáše Hurníka (9)
Do La Scaly za pláštěnkami
Více z této rubriky
- VideoPlus | Kryštof Mařatka: Největší úspěch je, když souzníte sami se sebou
- VideoPlus | Sylvie Bodorová: Hudební tvorba není exhibice, ale sdělení
- VideoPlus | Ondřej Kukal: Mám druhý život
- VideoPlus | Jiří Gemrot: Nikdy jsem nepřilnul k experimentům
- VideoPlus | Jiří Teml: Nepatřím mezi avantgardisty, ani mezi tradicionalisty